رفتن به بالا
  • شنبه - 26 شهریور 1401 - 11:43
  • کد خبر : ۱۲۷۵۳
  • چاپ خبر : یادواره سلیم موذن‌ زاده اردبیلی در برنامه «آئین آواز»

یادواره سلیم موذن‌ زاده اردبیلی در برنامه «آئین آواز»

مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت فرهنگسرای اندیشه یادواره سلیم موذن‌زاده اردبیلی را در قالب چهل و یکمین برنامه آئین آواز برگزار می‌کند. چهل و یکمین برنامه آئین آواز (نشست تخصصی آواز در موسیقی دستگاهی ایران) روز سه شنبه ۲۹ شهریور ساعت ۱۸ در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود. این برنامه با عنوان […]

مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت فرهنگسرای اندیشه یادواره سلیم موذن‌زاده اردبیلی را در قالب چهل و یکمین برنامه آئین آواز برگزار می‌کند.

چهل و یکمین برنامه آئین آواز (نشست تخصصی آواز در موسیقی دستگاهی ایران) روز سه شنبه ۲۹ شهریور ساعت ۱۸ در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

این برنامه با عنوان «یادواره سلیم موذن زاده اردبیلی» در چند بخش مختلف با کارشناسی علی شیرازی و اجرای حمید سهرابی و حضور تعدادی از شاگردان پیشکسوت و فرزندان استاد سلیم موذن زاده اردبیلی از جمله داود علیزاده، جعفر ایمان نژاد، سعید موذن زاده و جعفر موذن زاده پیش روی مخاطبان قرار گذاشته خواهد شد. این در حالی است که ودود موذن زاده و سید عباس سجادی دیگر سخنرانان برنامه هستند.

مسعود میرزاحیدر (آواز) و سعید میرزا حسینی (نی)، صادق شیخ زاده (آواز) و پیام شریف نژاد (تار)، متین رضوانی پور (آواز) ومسعود ایزدی (نی)، محمد رضا موسوی (آواز) و مهدی تیموری (نی و دودوک) هنرمندانی هستند که در این نشست در چهار بخش مجزا به اجرای می‌پردازند.

فرهنگسرای اندیشه در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، بوستان اندیشه واقع است. حضور در این نشست برای علاقه‌مندان آزاد است.

میرسلیم مؤذن‌زاده اردبیلی (۱۵ مهر ۱۳۱۵ – ۲ آذر ۱۳۹۵) یکی از مداحان مشهور ایرانی به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی بود که در سال ۱۳۱۵ خورشیدی در محله تازه‌شهر اردبیل زاده شد. وی که بیش‌تر نوحه‌هایی را به زبان ترکی آذربایجانی خوانده، به زبان‌های فارسی و عربی نیز تسلط داشت. پدرش میرعبدالکریم مؤذن اردبیلی نخستین مؤذن رادیوی ایران است و برادرش میررحیم مؤذن‌زاده اردبیلی نیز از مؤذنان اسلامی بود. وی در سال‌های جوانی و میان‌سالی در ایام دهه محرم بیشتر در مساجد و حسینیه‌های شهرهای اردبیل، گِرمی (مغان)، تبریز و در دهه‌های آخر عمر، در مساجد تهران به مداحی و نوحه خوانی پرداخته بود. وی در هشتاد سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت.

مؤذن‌زاده به‌طور متوسط روزانه پنج ساعت از عمر خود را صرف مداحی کرده بود. بیش از دو هزار عنوان نوار کاست مربوط به برنامه‌های او از زمان پیدایش ضبط صوت تاکنون به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی موجود است. سلیم، صدای خوب در مداحی را از رشته‌های هنری ظریف توصیف می‌کند که ملاحت، زیر و بم آهنگ، ادای کلام و تحریرهای مناسب لازمه این هنر است.

از آثار او، می‌توان به مداحی «زینب زینب» اشاره کرد. در تیر ماه ۱۳۹۸ شیوه مداحی، نوحه‌خوانی، مولودی خوانی و مناجات خوانی سلیم موذن زاده اردبیلی در فهرست آثار ناملموس کشور به شماره ۱۸۳۰ به ثبت رسید.

منبع: مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه