رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 28 مرداد 1394 - 13:10
  • کد خبر : ۶۵۳۳
  • چاپ خبر : فرهنگ نقد منصفانه ، نقدی دور از تعصب

فرهنگ نقد منصفانه ، نقدی دور از تعصب

صفخه ی موسیقی – سینا جهانگیرزاده : بازار موسیقی ایران طی چند سال اخیر دست خوش تغییرات عمده و متعددی قرار گرفته است و پیشرفتهای بسیاری از این تغییرات حاصل گشته و در مقابل پسرفتهایی نیز به چشم میخورد. پارامترهای گوناگونی باعث این تغییرات و در نتیجه پیشرفت و پسرفتها شده است. در چند سال […]

صفخه ی موسیقی – سینا جهانگیرزاده : بازار موسیقی ایران طی چند سال اخیر دست خوش تغییرات عمده و متعددی قرار گرفته است و پیشرفتهای بسیاری از این تغییرات حاصل گشته و در مقابل پسرفتهایی نیز به چشم میخورد.
پارامترهای گوناگونی باعث این تغییرات و در نتیجه پیشرفت و پسرفتها شده است.
در چند سال اخیر یکی از عواملی که پس از نشر یک اثر ، در موفقیت یا عدم موفقیت آرتیست نقش بسیاری داشته ، ” تــعصــب ” است.
” تعصب ” هواداران یا منتقدان در نقد یک اثر یا اظهار نظر راجع به آن میتواند در موفقیت اثر و استقبال عمومی از آن بسیار موثر باشد.
اما سوال اینجاست که این ” تعصب ” چگونه ایجاد شده و آیا مختص هنرمند و خواننده ی به خصوصی است ؟
همانگونه که گفته شد در چند سال اخیر ، هنرمندان عرصه ی موسیقی و به خصوص هنرمندانی که از امکانات مناسب و محبوبیت خوبی از گذشته برخوردار بوده اند ، پیشرفت های چشمگیری حاصل از خلاقیت و نوآوری در موسیقی داشته اند.
اما در مواردی ، که به جسارت میتوان گفت در بیشتر موارد ، این پیشرفت مستدام نبوده و در جایی و دوره ای از زمان متوقف شده است.
حال یک مخاطب ، به عنوان هوادار یکی از همین هنرمندان ، زمانی که در جایگاه نقد و ارزیابی اثر هنرمند مورد علاقه خود قرار میگیرد بدون اینکه تغییرات خوب یا بد آثار جدید را در نظر گرفته باشد و یا حتی بدون اینکه اجازه ی نقد منفی و به حق را به خود بدهد به حساب موفقیت هنرمند در گذشته و با چشم پوشی از ایراد ها و کمبود ها ، اثر جدید وی را نیز ” خـوب ” یا ” عالی ” ارزیابی میکند.
در برخی موارد ، ” تعصب ” میتواند حاصل ” ترحــم ” نیز باشد. به عنوان مثال ترحم هواداران نسبت به هنرمندی که پس از سالها تلاش برای کسب محبوبیت میان مخاطبان موفق به انتشار اولین مجموعه ی رسمی خود شده است.
این ترحم و اشتیاق به حمایت بیش از حد و شایسته ی خواننده ، منجر به چشم پوشی از ایرادهای متعدد فنی یا هنری در کار هنرمند میشود.
یا در مقابل ، هنرمندی که بصورت سالانه ، مجموعه ای رسمی از خود انتشار میدهد ، هرمخاطب به علت ترحمی که در گذشته برانگیخته شده ، پس از انتشار آلبوم بیش از یک جلد از آلبوم خریداری میکند. با فکر اینکه شاید کمکی به موفقیت خواننده کرده باشد.
اما گفتنی است که این اغماض ها و نادیده گرفتن مسایل حق طلبانه ، هیچ سودی به جز سود اقتصادی برای هنرمند نخواهد داشت و نه تنها کمکی به پیشرفت مارکت موسیقی ایران نمیکند بلکه در نخستین مرحله موجب درجا زدن هنرمندان و بازار موسیقی و بعد ها باعث عقب ماندگی کیفی و نزول روزافزون مارکت نسبت به مارکتهای بین المللی میشود.
نقش رسانه ها و گروه های منتقد نیز در شکل گیری و گسترش این تعصب قابل تامل است. البته برخی رسانه های حق طلب و ” بی طرف ” از این جرگه جدا هستند.
با دقت در روال کاری رسانه های نقد موسیقی ، میتوان دریافت که این رسانه ها روز به روز نسبت به یکدیگر موضع تدافعی بیشتری میگیرند و یک نوع حالت ” یــار کِشی ” در آن ها رخ داده است.
به این صورت که هر رسانه با توجه به منافعی که در پیش رو دارد و با در نظر گرفتن اهداف خود در آینده ، تصمیم به ” دفاع نا محسوس ” از یک هنرمند خاص یا یک گروه خاص میگیرد.
این حالت دفاعی میان رسانه ها و کشمکش ایجاد شده ، به صورت ناخواسته تعصب مخاطبان را برمی انگیزد و یک نوع حالت در گیری و موضع گیری های افراطی میان آنها شکل میدهد. مخاطب های رسانه ها هم که طبیعتا هوادار دست کم یکی از هنرمندان میباشند ، تحت تاثیر جو حاکم بر اکثریت، به طور نا خواسته همانند سایرین در جایگاه دفاع از خواننده ی محبوب خود قرار میگیرند و در زمان لازم توانایی نقد منصفانه و یاری رساندن به خواننده را نخواهند داشت.
اینگونه است که رسانه ها باعث ایجاد و حتی تشدید تعصب هواداران میشود و این تعصب باعث چشم پوشی از ضعف ها و طرفداری کورکورانه از یک هنرمند میشود.
اکنون و در اوضاع تقریبا رو به سامان موسیقی کشور ، باید توجه داشت که در عرصه موسیقی ” فرهنگ نقد منصفانه ” از اولویت فرهنگ هاست و درجه بسیار با اهمیتی در کنار سایر فرهنگ ها دارد.
بهتر است که مخاطبان ، منتقدان و صاحبان رسانه با ترک عادت های جنجالی و تلاش در به ثمر نشاندن ” نقد منصفانه و دور از تعصب ” نقشی به سزا در پیشرفت موسیقی کشور و همچنین رونق کیفی آثار داشته باشند و با خاطر بسپارند که این پیشرفت همگانی خواهد بود و تمام طیف های این عرصه پرمخاطره ، در عین حال لذت بخش را در بر خواهد گرفت.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه