رفتن به بالا
  • یکشنبه - 26 فروردین 1403 - 13:54
  • کد خبر : ۲۲۳۷۳
  • چاپ خبر : «منظومه سیمرغ» فرهاد فخرالدینی به پایان رسید

«منظومه سیمرغ» فرهاد فخرالدینی به پایان رسید

استاد فرهاد فخرالدینی از نگارش «منظومه سیمرغ» بر اساس «منطق الطیر» فریدالدین عطار نیشابوری خبر داد و گفت: این اثر همزمان با ۲۵ فروردین و روز بزرگداشت عطار نیشابوری به اتمام رسید. استاد فرهاد فخرالدینی موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکستر نامدار ایرانی با اشاره به اتمام نگارش آخرین اثر خود با عنوان «منظومه سیمرغ» اظهار […]

استاد فرهاد فخرالدینی از نگارش «منظومه سیمرغ» بر اساس «منطق الطیر» فریدالدین عطار نیشابوری خبر داد و گفت: این اثر همزمان با ۲۵ فروردین و روز بزرگداشت عطار نیشابوری به اتمام رسید.

استاد فرهاد فخرالدینی موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکستر نامدار ایرانی با اشاره به اتمام نگارش آخرین اثر خود با عنوان «منظومه سیمرغ» اظهار داشت: همواره با دیرینه خود یک همبستگی و همفکری داشته و دارم و نسبت به ادبیات کهن، ارادت ویژه‌ای در خود می‌بینم، براین اساس اوایل سال ۱۴۰۰ نگارش این مجموعه را آغاز کردم.

وی گفت: عطار نیشابوری در ادبیات ما چهره‌ای شناخته شده و شاعری بسیار شیرین سخن و دلنشینی است و «منطق الطیر» بی‌شک بهترین اثر عطار است. تصمیم گرفتم که در یک روند زمان‌بر، چکیده‌ای از اشعار را انتخاب و کار نگارش موسیقی را آغاز کنم.

‎فخرالدینی درباره چگونگی نگارش «منظومه سیمرغ» بیان کرد: خلاصه اشعار و گزینش را برعهده دوست هنرمندم؛ آرش امینی گذاشتم و وی هم با نهایت دقت و وسواس، گلچینی از اشعار عطار را آماده کرد. حقیقتا انتخاب‌های درستی هستند و من گزیده‌ای از ابیاتی که امینی انتخاب کرد را استفاده کردم. به شرطی که انسجام داستان به هم نریزد. این مجموعه را «منظومه سیمرغ» نامگذاری کردم و در پنج مومان طراحی شده است.

این آهنگساز و رهبر ارکستر افزود: همه توان من و دوستانم در تیم اجرایی بر این است که بتوانیم به زودی این مجموعه را به شکلی متفاوت و به بهترین شکل به روی صحنه ببریم و دوست دارم تا زمانی که هستم، در حضور مخاطبان موسیقی آن را اجرا کنیم.

فخرالدینی درباره ایامی که به دور از هیاهو، تصمیمی برای فعالیت هنری جدید نداشت نیز گفت: با وجود اینکه آزرده خاطر بودم و شخصا تصمیم به کناره‌گیری از فعالیت‌های هنری گرفته بودم، این انگیزه بار دیگر مرا به وجد آورد و احساس کردم می‌توانم اثری قابل توجه را به موسیقی وطنم ارائه کنم. همیشه مشغول کار بوده‌ام و از مطالعه دور نبودم.

فرهاد فخرالدینی موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکستر متولد ۱۳۱۶ است، وی آثار مشهوری را برای موسیقی متن فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی ساخته ‌است که «سربداران»، «امام علی (ع)» و «بوعلی سینا»، «مسافر ری»، «کیف انگلیسی»، «روشن‌تر از خاموشی» از جمله آنها هستند. فخرالدینی ارکستر ملی ایران را سال ۱۳۷۷ پس از مدت‌ها پیگیری و برنامه‌ریزی با هدف اجرای آثار ارزشمند موسیقی ارکسترال ایرانی بنیانگذاری و آن را به مدت ۱۱ سال رهبری کرد و اکنون نیز یکی از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران است.

قطعه «کنسرتو برای ویلن و ارکستر» ساخته فخرالدینی یکم تیرماه سال گذشته توسط ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری آرش امینی در تالار وحدت اجرا شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه