رفتن به بالا
  • شنبه - 4 فروردین 1403 - 22:55
  • کد خبر : ۲۲۰۸۱
  • چاپ خبر : جای خالی موسیقی کلاسیک در برنامه‌های نوروزی
کسری حاجی زاده:

جای خالی موسیقی کلاسیک در برنامه‌های نوروزی

کسری حاجی زاده می‌گوید: متاسفانه تمرکزها و حمایت‌ها بیشتر به سمت کنسرت‌های پاپ است و حمایت تقریبا کمی از ارکسترها و گروه‌های کلاسیک و کر می‌شود که همین مسئله سبب شده خیلی از نوازنده‌هایی که در این سبک فعالیت دارند برخلاف میل خودشان کارهای دیگری برای درآمدزایی انجام دهند. کسری حاجی‌زاده خواننده، آهنگساز، تهیه کننده، […]

کسری حاجی زاده می‌گوید: متاسفانه تمرکزها و حمایت‌ها بیشتر به سمت کنسرت‌های پاپ است و حمایت تقریبا کمی از ارکسترها و گروه‌های کلاسیک و کر می‌شود که همین مسئله سبب شده خیلی از نوازنده‌هایی که در این سبک فعالیت دارند برخلاف میل خودشان کارهای دیگری برای درآمدزایی انجام دهند.

کسری حاجی‌زاده خواننده، آهنگساز، تهیه کننده، مدیر هنری و مدیر شرکت فرهنگی و هنری «نوای هنر آرنا» است. وی از کودکی شروع به آموزش موسیقی و پیانو کرد و پس از یادگیری و اجرای چندین کنسرت هنرجویی علاقه مند به آواز شد. پس از فراگیری آواز کلاسیک و پاپ به عضویت گروه کُر و ارکستر «آوای شفق» درآمد و در چندین کنسرت در تالار وحدت، تالار اندیشه، سالن محک، ایوان شمس و ‌‌‌… حضور داشت. او همچنین به عنوان مدیر هنری سابقه همکاری با شبکه های مختلف تلویزیونی و همچنین برنامه تلویزیونی «باهمستان موسیقی» را دارد و در تولید و انتشار چندین هزار قطعه موسیقی به عنوان مدیر تولید و مدیر پخش نقش بسزایی داشته است. با این هنرمند گفتگویی انجام دادیم از نظرتان می گذرد:

٭٭٭ شما چندین سال در گروه کر و ارکستر بودید وضعیت ارکسترها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه تمرکزها و حمایت‌ها بیشتر به سمت کنسرت های پاپ است و حمایت تقریبا کمی از ارکسترها و گروه‌‌های کلاسیک و کر می‌شود که همین مسئله سبب شده خیلی از نوازنده هایی که در این سبک فعالیت دارند برخلاف میل خودشان کارهای دیگری برای درآمدزایی انجام دهند.

٭٭٭در ۱۰ سال اخیر گروه کر در چه وضعیتی قرار دارد؟

همان طور که گفتم با توجه به عدم حمایت کافی اکثر گروه های کر یا از هم پاشیده شدند و یا فعالیت خیلی کم و محدودی دارند و به زور سالانه یک اجرا را برگزار می‌کنند. حتی سالن های کنسرت تایم کمی رو به این گروه ها اختصاص می دهند.

٭٭٭چرا مخاطبان کمتر به سمت این کنسرت ها گرایش دارند؟

در دورانی هستیم که تبلیغات و فضای مجازی تاثیر زیادی در شنیده شدن آثار دارد. وقتی توجه و حمایتی به گروه های کر و کلاسیک نمی شود در نتیجه سرپرست های این گروه ها به سختی می توانند تبلیغات مناسبی انجام دهند البته با این وضعیت حال و حوصله ای هم برای این کارها نمی ماند. انگار موسیقی فقط موسیقی پاپ شده است.

٭٭٭چطور می توانیم فرهنگسازی کنیم؟

تنها با اطلاع رسانی و معرفی فضاها و سبک های مختلف موسیقی به خصوص به نسل های جوان تر و آشنایی آن ها می توانیم امیدوار باشیم تا به مرور مخاطبان این سبک هم بیشتر شوند.

٭٭٭چطور هنرمندان می توانند از این حوزه حمایت کنند؟

به نظر من برای یک بار هم که شده باید تمامی هنرمندان دست به دست هم دهند تا از این وضعیت خارج شویم و موسیقی بهتری عرضه کنیم. متاسفانه اختلاف های زیادی هم بین هنرمندان است و اتحاد خوبی رو شاهد نیستیم.

٭٭٭چه اقداماتی باید توسط دولت برای پیشرفت این حوزه صورت گیرد؟
به نظرم دولت می تواند اطلاع رسانی بهتری درباره این اجراها داشته باشد. حتی در ویژه برنامه های نوروزی و دیگر اعیاد هیچ گاه شاهد حضور هنرمندان این سبک نیستیم.مگر می شود یک جای خالی هم برای موسیقی کلاسیک نباشد؟

منبع: صبا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه