رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
  • کد خبر : ۲۰۸۲۳
  • چاپ خبر : «پنجگاه» و «سپهر»؛ تجمع دستگاه‌های موسیقی کلاسیک با گروه «نقش»

«پنجگاه» و «سپهر»؛ تجمع دستگاه‌های موسیقی کلاسیک با گروه «نقش»

آلبوم های «پنجگاه» و «سپهر» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی منتشر شده در فرآیند عرضه محصولات موسیقایی است که به تازگی توسط گروه موسیقی «نقش» به آهنگسازی امیرشریفی و خوانندگی مجتبی عسگری توسط نشر ماهور دردسترس مخاطبان قرار گرفته است. در این آلبوم امیر شریفی آهنگساز و نوازنده تار، سه‌تار و رباب، هوشمندی عبادی […]

آلبوم های «پنجگاه» و «سپهر» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی منتشر شده در فرآیند عرضه محصولات موسیقایی است که به تازگی توسط گروه موسیقی «نقش» به آهنگسازی امیرشریفی و خوانندگی مجتبی عسگری توسط نشر ماهور دردسترس مخاطبان قرار گرفته است.

در این آلبوم امیر شریفی آهنگساز و نوازنده تار، سه‌تار و رباب، هوشمندی عبادی نوازنده نی، محمد عشقی نوازنده سنتور، المیرا مردانه نوازنده کمانچه و کمانچه آلتو، مرجان مهربان نوازنده قانون، سهیل اله‌دادیان نوازنده تمبک گروه اجرایی را تشکیل می دهند.

در توضیح این اثر آمده است: آلبوم های پنج‌گاه و سپهر هر کدام تجمیعی از سه دستگاهِ موسیقی کلاسیک ایران است که سیاق پیوند این سه دستگاه در هر آلبوم مستقیما متاثر از روش پیوندِ مد در ردیف های خاندان فراهانی است. هر کدام از این آلبوم ها به واسطه  تجمیع محتوای مدالِ سه دستگاهِ شناخته شده  موسیقی دستگاهی، شکلی ائتلافی و گسترش یافته از ساختار دستگاه را به نمایش می گذارد. برای نامیدن چنین شکلِ وسعت یافته ای از دستگاه در موسیقی دستگاهی، اصطلاح «کلان دستگاه» پیشنهاد می شود. از این رو پنجگاه و سپهر هرکدام یک کلان دستگاهِ موسیقی کلاسیک ایرانی است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه