رفتن به بالا
  • سه شنبه - 5 دی 1402 - 14:20
  • کد خبر : ۲۰۱۹۳
  • چاپ خبر : 5 دی؛ سالگرد درگذشت یکی از ماندگارترین چهره های موسیقی

5 دی؛ سالگرد درگذشت یکی از ماندگارترین چهره های موسیقی

ایرج بسطامی، یکی از ماندگارترین خوانندگان موسیقی ایرانی است که هنر، صدا، آثار و شخصیت وی، پس از گذشت سال‌ها، مخاطبان بسیاری را به خود جذب می‌کند. بسطامی در سال ۱۳۳۶ در شهرستان بم در خانواده‌ای هنرمند متولد شد. هر یک از اعضای خانواده او، از جد پدری گرفته تا پدربزرگ و پدر او در […]

ایرج بسطامی، یکی از ماندگارترین خوانندگان موسیقی ایرانی است که هنر، صدا، آثار و شخصیت وی، پس از گذشت سال‌ها، مخاطبان بسیاری را به خود جذب می‌کند.

بسطامی در سال ۱۳۳۶ در شهرستان بم در خانواده‌ای هنرمند متولد شد. هر یک از اعضای خانواده او، از جد پدری گرفته تا پدربزرگ و پدر او در زمینه آواز و نواختن سازهای مختلف دارای تجربه بودند. تولد و رشد ایرج در چنین خانواده‌ای و استعداد ذاتی‌اش موجب شد که او از پنج سالگی به آواز خواندن علاقه نشان دهد. علاقه او موجب شد پدربزرگ به استعداد وی در زمینه آواز پی برده و او را خواننده بزرگی در آینده ببیند.

پدرش نخستین معلم آواز او در خانه بود و ردیف‌های آوازی در مکتب تهران به سبک استاد عبدالله خان دوامی را نزد عمویش یدالله بسطامی فرا گرفت و در ۲۲ سالگی به جمع شاگردان محمدرضا شجریان پیوست و پس از آن به آموزش نزد پرویز مشکاتیان پرداخت.

حاصل یکی از همکاری های وی با پرویز مشکاتیان، خلق «افشاری مرکب» بود که بسطامی در اوج آمادگی آن را اجرا کرد و با استقبال گسترده مردم مواجه شد. وی همچنین با عضویت در گروه عارف به سرپرستی مشکاتیان اجراهای مختلفی در ایران و کشورهای مختلف داشت.

وی با اساتید بسیاری همکاری کرد که می توان به همکاری با «گروه دستان» و حمید متبسم و تولید «بوی نوروز»، همکاری با کیوان ساکت و انتشار آلبوم‌های «فسانه» و «بی کاروان کولی»، همکاری با حسین پرنیا و تولید آلبوم‌های «خانه بوی گل گرفت»، «رقص آشفته» و «حال آشفته» و همکاری با محمدرضا درویشی و انتشار آلبوم «موسم گل» اشاره کرد.

وی که در اواخر عمر به زادگاهش شهر بم بازگشته بود و به دور از جنجال و هیاهو به تدریس آواز به جوانان محروم و مستعد بم می پرداخت. سرانجام در روز پنجم دی ۱۳۸۲ در 48 سالگی در پی زمین‌لرزه سهمگین بم درگذشت.

تصنیف گل‌پونه‌ها (که بسطامی آن را در آلبوم «رقص آشفته» منتشر کرد)، معروف‌ترین اثر اوست.

پس از مرگ وی نسخه‌های دیگری از تصنیف گلپونه ها در آلبوم‌های «حال آشفته» و «کنسرت بسطامی و گروه همایون (گل‌پونه‌ها ۱)» منتشر شد.

در ادامه می توانید تصنیف گلپونه ها را از خبر آوا بشنوید:

ایرج بسطامی

خبر آوا / م. معیاریان

اخبار مرتبط:

برگزیدگان سومین جشنواره موسیقی بسطامی معرفی شدند

آیین بزرگداشت استاد پرویز مشکاتیان برگزار می‌شود

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه