رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 15 آذر 1402 - 14:03
  • کد خبر : ۱۹۵۷۱
  • چاپ خبر : بررسی کارنامه هنری خواننده ای که قصد بین‌المللی شدن دارد
احسان یاسین

بررسی کارنامه هنری خواننده ای که قصد بین‌المللی شدن دارد

احسان یاسین، خواننده جوان موسیقی ایران، پا به عرصه‌ای متفاوت در حوزه موسیقی گذاشته است که بررسی اجمالی آن تفاوت‌های او با دیگر خوانندگان را نمایان می‌کند. به گزارش خبرآوا، بالغ بر 8 ماه پیش بود که خبر اولین کنسرت یک خواننده نوظهور در رسانه‌ها منتشر شد، خواننده‌ای که به بهانه حضور در فصل آخر […]

احسان یاسین، خواننده جوان موسیقی ایران، پا به عرصه‌ای متفاوت در حوزه موسیقی گذاشته است که بررسی اجمالی آن تفاوت‌های او با دیگر خوانندگان را نمایان می‌کند.

به گزارش خبرآوا، بالغ بر 8 ماه پیش بود که خبر اولین کنسرت یک خواننده نوظهور در رسانه‌ها منتشر شد، خواننده‌ای که به بهانه حضور در فصل آخر برنامه تلویزیونی «عصر جدید» به شهرت رسید و آثار و شخصیت هنری او به بخش عمده‌ای از مردم ایران معرفی شد.
درباره احسان یاسین صحبت می‌کنیم، خواننده 24 ساله‌ای که از زمان کودکی برای رسیدن به جایگاه فعلی خود در موسیقی تلاش کرده است و در یک فضای کاملا متفاوت از دیگر خوانندگان ایرانی، به تولید آثار موسیقایی پرداخته است.


برای تعریف این تفاوت، باید به آثار او مراجعه کرد، بررسی تفاوت آثار احسان یاسین در مرحله اول زبان موسیقی او در کلام ، محتوا و هم فرم است؛ عمده آثار یاسین فارغ از اجرا به زبان فارسی، استفاده و اجرا به زبان‌های انگلیسی و عربی است؛ البته که این خواننده توانایی‌های دیگری هم دریک سال آخر کارنامه هنری خود نشان داده و اجراهایی به لهجه‌ و گویش‌های ترکی و کردی داشته است.
می‌توان فعالیت حرفه‌ای یاسین در عرصه موسیقی را از نظر شهرت و تراکم فعالیت به قبل و بعد از حضور در «عصر جدید» تقسیم‌بندی کرد، اما این خواننده بالغ بر 7 سال است که حضور جدی در عرصه موسیقی دارد و قبل از اجرا در مرحله مقدماتی «عصر جدید» هم قطعه‌های متعددی به صورت رسمی و غیررسمی منتشر کرده است؛ این آثار هم محدود به زبان فارسی نبوده و حتی در آثار او همکاری و همخوانی‌هایی با هنرمندان وخواننده‌هایی از کشورهای مختلف از جمله مصر، کانادا، آمریکا، کره جنوبی، امارات و اندونزی نیز دیده می‌شود.
جالب اینجاست که اگر آثار و همکاری‌های یاسین را در یوتیوب، به دلیل فعالیت‌های بین‌المللی او، دنبال کنید، با آثار متنوع و متعددی روبه‌رو می‌شوید که در مجموع بالغ بر یک میلیون بازیدید هم داشته‌اند و می‌توان گفت که آثار او قبل از حضور در «عصر جدید» بیشتر مخاطبان غیر ایرانی بوده است.
فارغ از فضای کلامی و استفاده از زبان و گویش‌های متفاوت، تمایز آثار یاسین را می‌توان از منظرفرم نیز بررسی کرد. این تفاوت فرمی آثار او به دلیل تسلط کامل یاسین بر زبان‌ انگلیسی و تسلط بر اجرای زبان عربی با لحن درست، به همراه زبان فارسی است که این تفاوت در زبان، سبک خوانش، استفاده از دستگاه‌های آواز در اجرا و ریتم و تمپوهای متنوع اشاره کرد.
برای درک این دو وجهه موسیقایی آثار یاسین، می‌توان به تنها و اولین آلبوم رسمی او که اسفند 1401، با عنوان «ماه من» منتشر شد، اشاره کرد. آلبومی که در 8 قطعه به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی در اختیار مخاطبان قرار گرفت و پیش‌زمینه‌ای برای برگزاری اولین کنسرت رسمی یاسین در نیمه ماه رمضان و فروردین 1402 شد.


در مرحله سوم از بررسی تفاوت آثار یاسین، باید به فضای محتوایی آثار آن پرداخت. یاسین مانند هر خواننده و آرتیست حرفه‌ای دیگری، فرم و محتوا را کنار هم دارد و فرم و محتوا در کنار هم است که یک اثر هنری برای مخاطب به ارمغان می‌‌آورد؛ حالا برای تعریف محتوایی آثار احسان یاسین می‌توان گفت که این خواننده جوان در آثارش به چند فاکتور مانند «مسائل عرفانی و الهی»، «عشق» و «صلح»، آن هم در مقام یک خواننده بین‌المللی، توجه می‌کند.
این تفاوت در فضای محتوایی باعث شده یاسین را در زمره متفاوت‌ترین خواننده‌های حال حاضر موسیقی ایران قرار دهد که سعی دارد با توجه به استانداردهای روز موسیقی ایران و بین‌الملل، به محتوای مدنظر خود برای ارتباط با مخاطبان خود دست یابد و به شعار خود می‌گوید: «هر کس به همان اندازه که دلی را آرام کند، آرام شود.»، نزدیک‌تر شود.
لازم به ذکر است که این خواننده در 6 ماه گذشته، سه ماه بعد از انتشار آلبوم «ماه من» و دو ماه بعد از برگزاری نخستین کنسرت خود در تالار وحدت، 6 قطعه کاملا متفاوت منتشر کرده است.
این تفاوت در 6 قطعه آخر او را در مقایسه با خود این 6 قطعه مطرح می‌شود، یعنی هر کدام از این 6 قطعه در یک فضای فرمی، محتوایی متفاوتی منتشر شده و یاسین به 5 زبان و گویش فارسی، عربی، انگلیسی، کردی و ترکی، قطعه‌های «گوشه‌ی شهر»، «جانیم سن سن»، «رویای بچگی من»، «مصطفی گیان»، «حبیبی قلبی» و «بی‌تاب» را اجرا کرده است.
قطعه «گوشه‌ی شهر»، قطعه‌ای اجتماعی است که یاسین از زبان کودکان کار آن را خوانده و در ادامه قطعه‌های «جانیم سن سن» را در فضایی شاد و به زبان ترکی در مدح خدا، «رویای بچگی من» را به مناسبت ماه محرم، «مطفی گیان» را به گویش کردی و زبان فارسی برای حضرت محمد (ص)، «حبیبی قلبی» را به زبان انگلیسی و عربی به بهانه جنایات انجام شده در فلسطین و کشته شدن چندین هزار کودک و در آخر قطعه عاشقانه «بی‌تاب» که بالغ بر دو هفته پیش منتشر شد، روانه بازار کرد.
پیش‌بینی می‌شود که با تراکم کار یاسین در انتشار قطعه‌های متفاوت، شاهد برگزاری دومین کنسرت رسمی او در ماه رمضان پیش‌رو باشیم و حتی این خواننده قطعه‌های دیگری هم منتشر کند.
در پایان، رشد و حرکت هنری یاسین، در حال حاضر، مثبت ارزیابی می‌شود و باید دید که باتوجه به مولفه‌هایی که در آثار او اشاره کردیم، می‌تواند با خلاقیت‌های هنری، روندی ادامه‌داری داشته باشد و مخاطبان بیشتری به سمت آثار خود جذب کند؟َ!

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه