رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 17 آبان 1402 - 12:28
  • کد خبر : ۱۸۴۶۸
  • چاپ خبر : پایان دومین جشنواره سراسری موسیقی خیابانی کامیاران

پایان دومین جشنواره سراسری موسیقی خیابانی کامیاران

دومین جشنواره ملی موسیقی خیابانی اقوام ایرانی پس از دو روز اجرای گروههای مختلف استان های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، گیلان و بوشهر در خیابان‌های کامیاران سه‌شنبه شب به کار خود پایان داد. به گزارش خبرآوا و به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان، دو روز خیابان های سطح شهر کامیاران […]

دومین جشنواره ملی موسیقی خیابانی اقوام ایرانی پس از دو روز اجرای گروههای مختلف استان های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، گیلان و بوشهر در خیابان‌های کامیاران سه‌شنبه شب به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرآوا و به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان، دو روز خیابان های سطح شهر کامیاران مملو از صدای دلنواز موسیقی اقوام ایرانی بود و کامیارانی ها در روز نخست این جشنواره با حضور پرشور خود از اجرای این برنامه استقبال گرمی کردند.

این دوره از جشنواره با شعار هنر، نشاط اجتماعی و همگرایی ملی برگزار شده است و هشت گروه از استان های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، گیلان و بوشهر طی ۲ روز برگزاری این رویداد هنری اقدام به اجرای موسیقی می کنند.

افزون بر میادین شهر کامیاران در روستای گردشگری پالنگان و شهر موچش هم فردا سه شنبه گروه های موسیقی اقدام به اجرای برنامه می کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اظهار کرد: ایران رنگین کمان اقوام و امروز کامیاران تجلی گاه این ظرفیت کم نظیر است.

علی اصغر دریایی اضافه کرد: برگزاری این جشنواره بهانه ای برای دورهمی هنرمندان اقصی نقاط کشور است تا آداب و رسوم و فرهنگ منطقه خود را بخوبی معرفی کنند.

وی اجرای چنین رویدادهایی را منجر به ارتقای فرهنگ محلی و در نتیجه تقویت هویت ملی خواند و گفت: امروز هر شهر کردستان را با جشنواره ای می شناسند و از این به بعد هم کامیاران با جشنواره موسیقی خیابانی شناخته می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان ادامه داد: در راستای رشد فضائل اخلاقی هم جشنواره هایی هم چون جشنواره نماز را به زودی در شهر کامیاران برگزار می کنیم.

دریایی به جنایت رژیم صهیونیستی در غزه اشاره کرد و گفت: امروز در شهر امام شافعی کودکان و زنان و بی گناهان زیادی توسط رژم غاصب صهیونیستی به مظلومانه ترین شکل ممکن به شهادت می رسند.

وی یادآور شد: هنرمندان با زبان هنر خود باید صدای مظلومیت مردم غزه باشند و از طریق هنر خود حمایتشان را از مردم مظلوم نشان دهند.

کیانوش ثقفی نیا، فرماندار شهرستان کامیاران در افتتاحیه این جشنواره اظهار کرد: معرفی آداب و سنن اقوام ایرانی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره هنری است.

کامیاران خاستگاه انواع موسیقی هورامی از جمله هوره و سیاچمانه است، موسیقی که اصالتا متعلق به کُردها است.

یکی از مهمترین آوازهای کُردی سیاچمانه است این آواز به شکل هجایی و در قالب ده هجایی و دو مصراعی به سبک و سیاق ایرانان کهن سروده می شود و به علت هم زیستی با مسائل عرفانی رنگ و بوی جدیدی هم به خودش گرفته در پاره ایی مواقع به آن مقام صوفیانه هم گفته می شود.

هوره آواز ممتدی است که خواننده، شعرها و ابیات بیشماری را در ذهن داشته و آنها را هنگام آواز به صورت پی در پی استفاده می‌کند، گاه شعرها سروده خود خواننده است و گاه شعرهای مورد استفاده را از دیگر شاعران به عاریه می‌گیرد.

مقام های نوع هوره بان بنه‌ای، بنیری‌چر، دودنگی، باریه، غریبی، ساروخانی، گل و دره، پاوه موری، قطار، هجرانی، مجنونی، سحری و هی‌لاوه هستند.

افزون بر این جشنواره در شهر کامیاران از سال ۱۳۹۶ جشنواره موسیقی هوره و سیاچمانه در سطح منطقه ای هم شکل گرفته که چهار دوره آن در سال های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ برگزار شده است.

و سال ها است که شهر کامیاران به دلیل استقبال کم نظیر مردم آن از موسیقی و توانمندی و استعداد و علاقه ای که مردمان این منطقه در این حوزه دارند موجب شده مسئولان هم با انگیزه بیشتری به اجرای چنین مراسم ها و برنامه هایی در راستای حفظ و ارتقای موسیقی کُردی بپردازند.

این جشنواره به همت و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با همکاری انجمن موسیقی، فرمانداری و شهرداری کامیاران برگزار شده است.

کامیاران جنوبی ترین شهر کردستان است که در فاصله ۶۵ کیلومتری مرکز استان واقع شده و همجوار با استان کرمانشاه است و با شهر کرمانشاه هم ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ کامیاران دارای بیش از ۵۷ هزار نفر جمعیت است و یکی از ظرفیت های ویژه آن به غیر از طبیعت بکر و چشم اندازهای زیبای آن وجود شخصیت های برجسته فرهنگی و هنری است.

جشنواره موسیقی خیابانی کامیاران

اخبار مرتبط:

دومین جشنواره موسیقی خیابانی کامیاران برگزار می‌شود

نخستین جشنواره ملی موسیقی خیابانی در کامیاران

جشنواره هزار دف، ۲۰ میلیارد تومان درآمد برای مردم اورامان به همراه داشت

اجرای مراسم کومسای در اورامان کردستان

مقام‌هایی از موسیقی کردستان گم شده بود

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه