رفتن به بالا
  • پنجشنبه - 4 آبان 1402 - 16:34
  • کد خبر : ۱۸۰۴۱
  • چاپ خبر : ترانه والاترین قالب شعر است

ترانه والاترین قالب شعر است

نویسنده و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ترانه از والاترین اشعار است، گفت: ترانه، نثر کوچه و بازار نیست. خیال، عاطفه، وزن و قافیه نیز در این قالب شعری وجود دارد. احمد محمدی سهروردی درباره ویژگی‌ موسیقی پاپ اظهارداشت: موسیقی پاپ به معنی موسیقی مردمی و عمومی است. برخی فلاسفه بر این باور هستند که […]

نویسنده و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ترانه از والاترین اشعار است، گفت: ترانه، نثر کوچه و بازار نیست. خیال، عاطفه، وزن و قافیه نیز در این قالب شعری وجود دارد.

احمد محمدی سهروردی درباره ویژگی‌ موسیقی پاپ اظهارداشت: موسیقی پاپ به معنی موسیقی مردمی و عمومی است. برخی فلاسفه بر این باور هستند که انسان‌های هوشمند، آوای کائنات را شنیدند و هنر موسیقی این گونه خلق شد.

وی گفت: موسیقی در ابتدا در اختیار اقشار خاص بود و زمزمه‌هایی بین مردم عادی شنیده می‌شد که حزن، شادی و حال مردم را همنوا با موسیقی حکایت می‌کرد. ترانه‌ها این گونه شکل گرفتند.

محمدی سهروردی افزود: در روزگار مشروطه مردم به تاسی از اروپایی‌ها، ساده‌تر سخنان خود را بیان می‌کردند و به این واسطه ترانه امروزی آغاز شد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: پس از پایان انقلاب نسلی آمدند که تصور می‌کردند ترانه، ویژگی شعر را ندارد و تصور داشتند نثر، همان ترانه است در حالی که ترانه از والاترین اشعار است و ترانه، نثر کوچه و بازار نیست. خیال، عاطفه، وزن و قافیه نیز در ترانه وجود دارد.

وی با اشاره به برگزاری کنسرت گروه «خاطره‌سازها» اظهارداشت: امیدوارم ترانه‌های فاخری سروده و خوانده شود که کنسرت «خاطره‌سازها» از جمله این تلاش‌هاست.

محمدی سهروردی گفت: ما موسیقی پاپ را با هنرمندانی همچون حمید غلامعلی، قاسم افشار، چنگیز حبیبیان و مهدی مقدم تجربه کردیم و این کنسرت فرصتی برای شنیدن دوباره آثار این خوانندگان است.

این ترانه‌سرا افزود: در کنسرت گروه «خاطره‌سازها» وقتی چنگیز حبیبیان نغمه «حیدربابا» استاد شهریار را اجرا کرد، به جاودانگی موسیقی و شعر آذری پیوست، انتخاب‌های درست، در ذهن و جان مردم با فرهنگ این دیار می‌ماند.

محمدی سهروردی بیان کرد: هر یک از این خوانندگان برای ما خاطره انگیز هستند از قاسم افشار با صدای خاص تا حمید غلامعلی و مهدی مقدم برای ما ماندگار هستند و امیدوارم کنسرت «خاطره‌سازها» ادامه داشته باشد.

خوانندگان پیشکسوت موسیقی پاپ؛ قاسم افشار، چنگیز حبیبیان، حمید غلامعلی و مهدی مقدم که دهه ۷۰ پیشرو در آغاز موسیقی پاپ پس از انقلاب اسلامی در کشور بودند، ۲۵ مهرماه در کنسرت «خاطره‌سازها» به رهبری علی فرهنگی و سرپرستی محمدرضا چراغعلی در تالار وحدت به روی صحنه رفتند.

این کنسرت با هدف ادای احترام به پیشروان و قدردانی از پیشکسوتان موسیقی پاپ که زمینه‌ساز بروز و ظهور بسیاری از استعدادها در این عرصه بودند و انتقال خاطرات خوب با خوانندگان پیشروی پاپ کشور برگزار شد.

کنسرت «خاطره‌سازها» قرار بود ۲۶ مهرماه نیز برگزار شود اما براساس اطلاعیه‌ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با توجه به عزای عمومی و ابراز همدردی با مردم غزه اجراهای صحنه‌ای و کنسرت‌های موسیقی در این تاریخ لغو شد. این کنسرت قرار است ۱۶ آبان ماه ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه