رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 3 آبان 1402 - 12:26
  • کد خبر : ۱۸۰۲۰
  • چاپ خبر : کتاب «پیانو مرتضی محجوبی و آواز قمرالملوک وزیری» منتشر شد

کتاب «پیانو مرتضی محجوبی و آواز قمرالملوک وزیری» منتشر شد

کتاب «پیانو مرتضی محجوبی و آواز قمرالملوک وزیری» مجموعه تصانیف قدیمی برای پیانو ایرانی با گردآوری و نت‌نویسی بهار برخوردار به همراه یک لوح فشرده منتشر شده است، مولف در این کتاب به احیای نت‌های ۱۱ تصنیف قدیمی برای ساز پیانو پرداخته است. به گزارش خبرآوا و به نقل از انجمن موسیقی ایران، این آثار یادگار اجراهای […]

کتاب «پیانو مرتضی محجوبی و آواز قمرالملوک وزیری» مجموعه تصانیف قدیمی برای پیانو ایرانی با گردآوری و نت‌نویسی بهار برخوردار به همراه یک لوح فشرده منتشر شده است، مولف در این کتاب به احیای نت‌های ۱۱ تصنیف قدیمی برای ساز پیانو پرداخته است.

به گزارش خبرآوا و به نقل از انجمن موسیقی ایران، این آثار یادگار اجراهای ضبط شده بر روی صفحات گرامافون توسط کمپانی پارلوفون در سال‌های ۱۳۱۱-۱۳۱۰ است.

نت بخش پیانو از روی نمونه صورت به جا مانده استخراج شده است و به خط نت بین‌المللی با حامل مضاعف برای ساز پیانو با کوک ایرانی برگردان شده است. در عین حال آثار این کتاب قابل استفاده و اجرا برای دیگر سازهای موسیقی ایرانی نیز هستند.

این تصانیف که به صورت گروهی ضبط شده، مشتمل است بر آواز قمر الملوک وزیری، پیانوی مرتضی محجوبی، تار مرتضی نی‌داود و ویولن موسی نی‌داود. که آهنگسازی بیشتر این آثار را مرتضی نی‌داود با همراهی اشعاری از ملک‌ الشعرای بهار، وحید دستگردی و پژمان بختیاری انجام داده است.

در مقدمه کتاب به تفصیل به تکنیک‌های اجرایی و کوک پیانو ایرانی پرداخته شده است. همچنین در سایت www.pianoirani.ir نمونه صوتی اصلی این قطعات قرار داده شده است تا مورد استفاده هنرمندان قرار گیرد و زمینه بهره‌مندی برای دیگر پژوهشگران باشد.

بهار برخوردار تحصیل کرده موسیقی در مقطع کارشناسی نوازندگی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد آهنگسازی از دانشگاه هنر است. به گفته وی تحقیق و پژوهش بر روی آثار بزرگان پیانوی ایرانی علاوه بر زنده نگه داشتن رپرتوار پیانو نوازی ایرانی سبب رشد و پیشرفت این ساز برای نسل آینده خواهد بود.

دیگر آثار تالیفی و پژوهشی برخوردار عبارتند از کتب «ردیف پیانو استاد مرتضی محجوبی»، «مشیر همایون شهردار»، «حسین استوار» و مجموعه سه جلدی «بچه‌های دیروز بچه‌های امروز».

پیش از این کتاب «ردیف پیانو استاد مرتضی محجوبی» در سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار توسط این مولف به خط نت بین‌المللی منتشر شد و از سوی سازمان میراث فرهنگی به دو پرونده میراث ناملموس ملی به عنوان مرجع اضافه شد که هم اکنون نیز به چاپ سوم رسیده است.

اخبار مرتبط:

کتاب امیرحسین طایی برای ساز ویولا

انتشار کتاب «شصت و سه: یادمانده‌های استاد حسین تهرانی»

کتاب «خنیاگر غمگین» شامل آثاری از ارشد تهماسبی

انتشار کتابی درباره موسیقی باروک به سبک فرانسوی

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه