رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 12 مهر 1402 - 15:01
  • کد خبر : ۱۷۵۳۴
  • چاپ خبر : مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی «سنه» ویژه اقوام ایرانی برگزار شد

مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی «سنه» ویژه اقوام ایرانی برگزار شد

 اولین جشنواره موسیقی «سنه» ویژه اقوام ایرانی با تجلیل از برترین‌های این عرصه به پایان رسید تا از امروز صفحه دیگری برای میزبانی جشنواره دوم باز شود. اگر چه مراسم اختتامیه با اجرای معدود برنامه‌های هنری همراه بود ولی ظرفیت سالن‌های سینما بهمن حدود دو ساعت قبل از برگزاری مراسم پر شد و خیلی‌ها راهی […]

 اولین جشنواره موسیقی «سنه» ویژه اقوام ایرانی با تجلیل از برترین‌های این عرصه به پایان رسید تا از امروز صفحه دیگری برای میزبانی جشنواره دوم باز شود.

اگر چه مراسم اختتامیه با اجرای معدود برنامه‌های هنری همراه بود ولی ظرفیت سالن‌های سینما بهمن حدود دو ساعت قبل از برگزاری مراسم پر شد و خیلی‌ها راهی خانه شدند تا از شبکه‌های سراسری و شبکه کردستان شاهد این رویداد هنری باشند.

از هشتم مهرماه اولین جشنواره موسیقی «سنه» ویژه اقوام ایرانی با حضور ۲۵ گروه از ۱۸ قوم در پنج نقطه سنندج و اماکن عمومی این شهر آغاز شد. در این مدت گروههای هنری ۱۲۸ برنامه اجرا کردند برنامه‌هایی که با استقبال گرم مردم کردستان مواجه شد.

این جشنواره پس از سه روز شامگاه سه‌شنبه به پایان رسید، جشنواره‌ای که هم در آغاز و هم در پایان از یاد و خاطره شهدا غافل نبود، آنهایی که با نثار جان خود آهنگ عاشقی نواختند تا شعر وطن ماندگار بماند.

در مراسم افتتاحیه از شهدای هنرمند و دیشب هم از خانواده شهیدان حسین یوسفی، فاطمه اسدی، ماریا غوثی، ماموستا ارکان قدیمی و محمد مرغوبی تجلیل شد.

محسن میرزاده از خوانندگان هنرمند کرمانج است که از خراسان به این جشنواره آمده و از اینکه توانسته بود آثارش را در جمع مردم کردستان اجرا کند، خوشحال بود.

وی با قدردانی ویژه از مسوولان و مردم کردستان گفت: من خودم کُرد کرمانجم و تمام قطعات اجرایی را با عشق اجرا کردم چون در استانی بودم که مردمش کُرد هستند.

میرزاده لزوم توجه به هنرمندان استانها را یادآور شد و افزود: استانها شرایط خوبی برای تولید ندارند و هزینه بالایی می طلبد.

این خواننده موسیقی محلی از رسانه ها و رسانه ملی خواست تا بیشتر به استانها بپردازند و تولید کار خود را به آنها بسپارند و رقمی پرداخت کنند که مردم ایران زمین از این هنر بهره بیشتری ببرند.

میرزاده تاکید کرد: ارکستر صدا وسیما به موسیقی اقوام و استانها توجه بیشتری کند و تنها منحصر به موسیقی پاپ و سنتی نباشد تا توانمندی این قشر نیز دیده شود و اجازه دهند این کارهای مقامی و محلی و فولک با ارکست به گوش مردم برسد.

شهریار کریمی از کهگیلویه و بویراحمد به این جشنواره آمده و خواننده برگزیده اولین دوره آن شد و درباره جشنواره اظهار کرد: جشنواره موسیقی اقوام و همبستگی و اتحاد اقوام ایرانی را می رساند و غیر از آن نمی شود چیزی دید.

وی از کردستانی های مهمان نواز و نظم و انضباط بی نظیر این جشنواره هم قدردانی کرد.

اواخر اردیبهشت بود که رییس سازمان صداوسیما به کردستان سفر کرد و در دیداری که با شعرا، ادبا و فرهیختگان کردستان داشت، پیشنهاد برگزاری جشنواره موسیقی اقوام جرقه خورد.

پیمان جبلی در مراسم اختتامیه این جشنوراه بصورت ویدئو کنفرانس با حاضران در مراسم در ارتباط بود و از اینکه در کمتر از پنج ماه به همت استاندار و دیگر دستگاههای اجرایی کردستان، این جشنواره به بهترین نحو برگزار شد، قدردانی کرد.

وی افزود: برگزاری این رویداد نشان از عزم جدی صداوسیما در این دوره نسبت به عناصر هویتی ملت بزرگ ایران دارد که همراهی مردم در چنین برنامه هایی امیدبخش است.

رییس سازمان صداوسیما هویت محوری و عدالت گستری را ۲ اصل راهبردی در دوره تحولی این سازمان برشمرد و گفت: بخشی از هویت ایرانی به شعر، ادب فارسی، اقوام و موسیقی نواحی اختصاص دارد و در سرفصل عدالت نیز به ابعاد گوناگون هویتی توجه شده است.

جبلی این جشنواره را از مصادیق مهم هویت محوری و عدالت گستری دانست و افزود: سرزندگی و نشاط مردم کردستان در جشن های اخیر هفته وحدت تحسین برانگیز بود.

وی از تمرکز ویژه رسانه ملی به استانهای کشور از ماههای آینده خبر داد و گفت: در هر فصل، تمام شبکه های ملی و محلی در بخش‌های مختلف تولیدی بر یک استان تمرکز می کنند که کردستان در اولویت است.

افشار موذن زاده، حیدر محمدی، مهرداد کرباسی، مریم رزاقی، سید بهاالدین حسینی، مسعود مفیدی، مجتبی صادقی، طاهره تختی، کامبیز جهانبخشی، منصور دولتی، آذر میرزاپور، لاوک لطیف، شهریار کریمی، جمیل خالدی، رضا صالحی، غفور محمدزاده، عمران طاهری، احمد راهی مالک، محسن میرزاده، کورش اسدپور، ایرج قنبری، صالح محمدخلیق و سید جلال الدین محمدیان برگزیدگان این دوره از جشنواره موسیقی «سنه» ویژه اقوام ایرانی بودند.

در این مراسم از مشاهیر هنرمند عرصه شعر و موسیقی کردستان هم تجلیل شد.

نخستین جشنواره موسیقی ویژه اقوام ایرانی که با حضور ۲۴ گروه از ۱۸ قوم از تاریخ هشتم مهر در سنندج آغاز شد، هنرمندان تا امروز ۱۱ مهر ماه جاری در خانه کرد، عمارت خسروآباد، پارک دیدگاه و سینما بهمن، هر روز از ساعت ۱۷ عصر تا ۲۲ شب با اجرای بی نظیرشان، هنرنمایی کردند.

تقدیر ویژه شامل اهدای لوح تقدیر، تندیس جشنواره و کلید شهر خلاق موسیقی به استاد حسین کشت‌کار بوشهری، محمدجواد سوهانی و ماموستا شفیع کیمنه‌ای از آیتم‌های نخستین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی بود که فضای دلنشین و بی‌نظیری را به مجلس بخشید، تمبر و تندیس جشنواره موسیقی اقوام رونمایی شد.

گروه‌های موسیقی گیلکی، سیستانی، بختیاری، بلوچی، لکی، قشقایی، کردی، ترکمن، البرز فارسی، خراسان جنوبی، بندری، مازنی، گروه‌های کردی، ترکمن، عربی، لکی، کردی، بویراحمدی، گیلکی، سیستانی، فارسی دری، قشقایی، کرمانجی، تالشی، اقلیم کردستان در مکان‌های مختلف در قالب این جشنواره در سنندج، هنرنمایی کردند.

کارگاه شعر و ترانه علیرضا قزوه در سینما بهمن سنندج و اجرای پنل تخصصی همراه با تجلیل از هنرمندان نیز از دیگر بخش‌های این جشنواره بود.

این جشنواره با مشارکت معاونت استان‌های صداوسیما، صداوسیمای مرکز کردستان، استانداری کردستان و شهرداری سنندج برگزار شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه