رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 5 مهر 1402 - 14:13
  • کد خبر : ۱۷۳۷۶
  • چاپ خبر : استقبال از همایش موسیقی «ساوالان سسی» در اردبیل

استقبال از همایش موسیقی «ساوالان سسی» در اردبیل

همایش موسیقی مقامی و آئینی آذربایجانی با عنوان «ساوالان سسی» (صدای سبلان) که با هنرنمایی هنرمندان استان اردبیل، تجلیل از پیشکسوتان و معرفی استعدادهای نو این رشته هنری برگزار شد، با استقبال کم‌نظیر مردم مواجه شد. مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل شامگاه سه‌شنبه تا دقایقی مانده به بامداد به‌خاطر برگزاری همایش موسیقی ساوالان سسی، […]

همایش موسیقی مقامی و آئینی آذربایجانی با عنوان «ساوالان سسی» (صدای سبلان) که با هنرنمایی هنرمندان استان اردبیل، تجلیل از پیشکسوتان و معرفی استعدادهای نو این رشته هنری برگزار شد، با استقبال کم‌نظیر مردم مواجه شد.

مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل شامگاه سه‌شنبه تا دقایقی مانده به بامداد به‌خاطر برگزاری همایش موسیقی ساوالان سسی، مملو از تماشاگر بود و قطعات موسیقی آذربایجانی و عاشیقی فاخر در ۲ بخش اجرا شد. همچنین با حضور مسئولان و چهره‌های فرهنگی شاخص استان، از تنی چند از پیشکسوتان و خادمان هنر موسیقی با اهدای هدایایی تجلیل شد.

فکور، مجری برنامه با خوانش اشعار ترکی از شاعران استان اردبیل همچون نادر الهی، نیکفال و زنده‌یاد عاصم اردبیلی در لابلای برنامه‌ها همه را به وجد آورده بود و حتی در لحظه‌ای از اجرای موسیقی که یکی از سیم‌های تار استاد فتحی سرپرست کنسرت موسیقی پاره شد، شعرخوانی مجری، فرصتی را برای تعویض سیم و کوک ساز فراهم کرد.

کنسرت با دستگاه ماهور و یک قطعه ریتمیک شروع شد و ترکیبی از نوازندگان پا به سن گذاشته و جوان و حتی نوجوان روی صحنه بودند و نوازندگی خانم‌ها در قالب کنسرت نیز نشانگر استعداد والا و قابل تامل موسیقی در مرد و زن این دیار بود. خوانندگانی چون استادان خراسانی، عادل الیفی، مجید عصری و قدرت پورحسن به فراخور تغییر قطعات موسیقی صحنه را ترک و جای خود را به دیگری دادند.

دستگاه‌های ماهور، شور، سه گاه و گوشه‌هایی همچون دلکش، قطار، شکسته و چندین رِنگ‌ در این شب اجرا شد و شعرهایی که خوانندگان انتخاب کرده و می‌خوانند، از نباتی شاعر نامدار و شعرایی معاصر دیگر بود.

در این آئین که در میان خانواده‌های علاقه‌مند به فضل و فرهنگ و هنر جمعی از مسئولان استان نیز حضور داشتند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، دامنه و دیار سبلان را از دیرباز مهد صدا و نغمه‌های ماندگار توصیف کرد و هنرآفرینان موسیقی این استان را بسیار توانمند و صاحب استعداد برشمرد.

امیر رجبی صیانت از موسیقی مقامی و آئینی و اصیل آذربایجانی و ایرانی و پاسداشت مقام استادان و هنرمندان این هنر را رسالت خطیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و نسبت به استمرار اجرای برنامه‌های موسیقی به منظور ایجاد نشاط اجتماعی و ارج نهادن به فعالان این عرصه قول مساعد داد و از دست‌اندرکاران و متولیان همایش ساوالان سسی قدردانی کرد.

ابراهیم خزایری، متخلص به زاهد، شاعر و نوازنده گارمون که از استادان این عرصه است، بعد از خواندن چند غزل شورانگیز خود، از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد فتحی استاد دانشگاه و سرپرست کنسرت موسیقی مقامی و آذربایجانی به خاطر همت در خلق این شب به یادماندنی قدردانی کرد. سپس قطعاتی ریتمیک را در دستگاه سه گاه با گارمون نواخت و مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت.

استقبال از همایش به اندازه‌ای چشمگیر بود که تا پایان اجراها که بیش از سه ساعت طول کشید، شاید یک نفر هم سالن را ترک نکرد و کف زدن‌های ممتد بعد از پایان هر اجرا یا معرفی هنرمند نوجوان و سالخورده، از به دل نشستن و موافق میل بودن برنامه‌ها برای حضار حکایت می‌کرد.

تماشاگران از لحظه لحظه همایش موسیقی فیلمبرداری می‌کردند و خیلی از حاضران با اهدای شاخه‌های گل به نوازندگان، خوانندگان، هنرمندان نوجوان و سرپرست کنسرت موسیقی، رضایت و خرسندی خود را نسبت به کیفیت اجراها نشان می‌دادند. همگان در پایان به گرفتن عکس یادگاری و آرزوی خلق شب فرهنگ و هنری دیگر در خطه سبلان بسنده کردند.

با این حال از نظر اهل فن و هنرمندان موسیقی، تنها سالنی که در استان اردبیل قابلیت برگزاری کنسرت و نمایش یا تئاتر را دارد، همین مجتمع فرهنگی و هنری فدک است که البته گنجایش محدودی دارد. به قول برخی بازیگران و هنرمندان، برای برپایی آئین‌های باشکوه موسیقی و نمایش باید سالن‌های تخصصی این رشته‌های هنری در مرکز استان و حتی برخی شهرستان‌های بزرگ این استان احداث شود و تحقق این مهم به همت و حمایت مسئولان و پیگیری آنها نیاز دارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:

بزرگداشت سلیم موذن‌زاده اردبیلی برگزار شد

هفته موسیقی عاشیقی و مقامی آذربایجان در تبریز برگزار می شود

طنین موسیقی آذربایجان در تالار وحدت

قطعه «غیرت مولکو» در آذربایجان شرقی تولید شد

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه