رفتن به بالا
  • سه شنبه - 27 اردیبهشت 1401 - 14:11
  • کد خبر : ۱۱۴۸۲
  • چاپ خبر : محسن شریفیان: کارهای مهمی در موسیقی نواحی دارم

محسن شریفیان: کارهای مهمی در موسیقی نواحی دارم

سرپرست و آهنگساز گروه لیان بوشهر در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود درباره انجام چند کار پژوهشی در حوزه موسیقی آیینی و مذهبی بوشهر، برگزاری کنسرت در اسکاتلند و چند پروژه دیگر سخن گفت. محسن شریفیان سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی لیان بوشهر که چندی پیش نیز در جشنواره فرهنگی هنری ایران در مالزی به اجرای […]

سرپرست و آهنگساز گروه لیان بوشهر در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود درباره انجام چند کار پژوهشی در حوزه موسیقی آیینی و مذهبی بوشهر، برگزاری کنسرت در اسکاتلند و چند پروژه دیگر سخن گفت.

محسن شریفیان سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی لیان بوشهر که چندی پیش نیز در جشنواره فرهنگی هنری ایران در مالزی به اجرای چند قطعه ویژه در روز ملی خلیج فارس پرداخته بود، در پاسخ به پرسش مبنی بر برنامه‌ریزی خود برای برگزاری کنسرت در تهران و شهرهای دیگر توضیح داد: طی سال‌های اخیر نهایت تلاشم را انجام دادم تا به واسطه حضور همراهانم در گروه موسیقی «لیان» بوشهر و تجربیاتی که در حوزه پژوهش داشتم کنسرت‌های متعددی را در تهران و شهرهای دیگر برگزار کنم که بتواند به سهم خود اشاعه دهنده جریانی از موسیقی باشد که دربرگیرنده جذابیت‌ها و ارزشمندی‌های موسیقی اقوام ایران به ویژه منطقه بوشهر باشد. موسیقی‌هایی که هم برای پژوهشگران می‌تواند دارای جذابیت باشد و هم برای سایر اقشار جامعه حال خوب و انرژی مثبتی را به واسطه ارزش‌های موسیقی کشورم منتقل کند. البته مدتی است که روند برگزاری کنسرت‌ها در پایتخت متوقف شده که امیدوارم به واسطه همراهی مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانم در چارچوب قوانین به فعالیت خود ادامه دهم.

شریفیان تصریح کرد: من اساساً اهل هیاهو و حاشیه نیستم ولی چون گاهی از دلم حرف می‌زنم بنابراین ممکن است حرف‌هایم در برخی از مواقع موجب سوتفاهمات و سو برداشت‌هایی شود که واقعاً هیچ نیت منفی در آن وجود ندارد و همه آن از سر دلسوزی و خیرخواهی است. من از سال ۱۳۶۴ تاکنون مشغول برگزاری کنسرت‌های مختلفی برای مردم کشورم هستم و در این مدت هم نهایت تلاش خود را به کار گرفتم هم در ایران و هم در کنسرت‌های خارج کشور تحت قوانین و مقرراتی که به آنها واقفم به اجرای برنامه بپردازم، بنابراین هیچ وقت برنامه‌ریزی برای آنچه روی صحنه حرف می‌زنم نداشتم و اگر بعضاً پیش می‌آید که مشکلی ایجاد می‌شود قطعاً بدون نیت قبلی بوده که امیدوارم این مطلبی که گفتم موجب رفع سوتفاهم ها شود. الان هم مانند همیشه مشتاقانه متقاضی برگزاری کنسرت هستم و این را هم می‌دانم که در کنسرت‌های گذشته مشکلاتی پیش آمده که به اعتقاد من فقط و فقط از احساسات سرچشمه می‌گیرد و گاهی اوقات باعث می‌شود که من در طول اجراها احساساتی بشوم. شرایطی که قطعاً مایل نیستم دوباره ایجاد کننده سوتفاهم باشد.

این نوازنده نی انبان که طی سال‌های اخیر کتاب پژوهشی و پرطرفدار «اهل ماتم» را در دسترس مخاطبان قرار داده در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: به عنوان یک هنرمند ایرانی که در تمام این سال‌ها با تمام وجودم تلاش کردم تا به عنوان یک هنرمند حوزه موسیقی فعالیت‌های متعددی را در عرصه‌های مختلف آیینی و ملی انجام دهم که تولید چند قطعه با کلیدواژه خلیج فارس، انتشار کتاب «اهل ماتم»، حضور در گروه موسیقی پروژه‌هایی چون «مختار نامه» فقط بخش کوچکی است که محسن شریفیان به عنوان فرزند ایران زمین انجام داده است. بنابراین محروم شدن از آنچه در قالب کنسرت‌ها صورت می‌گیرد برایم بسیار غم‌انگیز است چون من خود را فرزند ایرانی می‌دانم که در آن نامزد دریافت جایزه کتاب سال شدم و کوشیده‌ام به سهم خود معرف درستی از کشوری باشم که با تمام وجودم به آن عشق می‌ورزم.

سرپرست گروه لیان بوشهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: خیلی دوست دارم که برخی از دوستان من را به عنوان بیگانه نگاه نکنند. من و شما قطعاً در یک خانواده بزرگی به نام ایران قرار داریم که اگر گاهی شرایطی برای سوتفاهم به وجود می‌آید نباید آن را در قالب دشمنی نگاه کنید. من هیچ وقت در زندگی‌ام کار سیاسی انجام نداده‌ام و نخواهم داد. من در بسیاری از موارد پیش آمده که با پیشنهادات رنگارنگی مواجه بودم اما همواره سعی کردم بر اساس مقررات کشورم فعالیت کنم و حال مردم کشورم را خوب کنم. موسیقی ما، موسیقی نشاط است که تلاش می‌کند با ایجاد نشاط معرف خوبی از فرهنگ و هنر سرزمینی باشد که باید به مردمانش افتخار کرد.

وی درباره دیگر فعالیت‌های پژوهشی اش در حوزه موسیقی توضیح داد: چندی پیش بود که در ادامه کارهای پژوهشی که پیرامون موسیقی منطقه جنوب داشتم، اثری را در قالب یک مجموعه موسیقایی مشتمل بر پژوهش‌هایم در حوزه موسیقی منطقه دیلم را آماده کردم که قرار است به زودی توسط انتشارات ماهور پیش روی مخاطبان و پژوهشگران قرار گیرد. این موسیقی متمرکز بر موسیقی کنگان است که دربرگیرنده گونه‌های متفاوتی از موسیقی بوشهر است که به تم های لری نزدیکی بیشتری دارد و مشتمل بر ملودی‌هایی است که مردم این منطقه در آیین‌های مذهبی، آیین‌های باستانی و فرهنگ عامه از آنها استفاده می‌کنند. این در حالی است که استفاده از هنرمندان بومی منطقه از جمله ویژگی‌های این آلبوم است که متاسفانه چندی پیش هم یکی از نوازندگان شاخص این منطقه دار فانی را وداع گفت.

شریفیان افزود: پس از برگزاری مجموعه کنسرت‌هایی که در قالب جشنواره فرهنگی هنری ایران در مالزی داشتیم و تلاشمان را انجام دادیم تا به نمایندگی از کشورمان چند قطعه هم درباره خلیج فارس اجرا کنیم، تصمیم داریم طی روزهای اینده در یکی از جشنواره‌های موسیقی کشور اسکاتلند هم شرکت کنیم. در این رویداد موسیقایی هم تلاشمان را انجام می‌دهیم تا به واسطه ارزشمندی‌های موسیقی منطقه بوشهر مجموعه‌های برنامه‌های پژوهشی و موسیقایی را برای شرکت کنندگان و تماشاگران این فستیوال اجرا کنیم که امیدوارم بتواند مورد توجه قرار گیرد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه