رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۱۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸
  • کد خبر : ۲۵۲۸۵
  • چاپ خبر : ماندگاری یک اثر خلاقانه را تاریخ ثابت می کند
داور جشنواره موسیقی خلاق:

ماندگاری یک اثر خلاقانه را تاریخ ثابت می کند

محمدرضا تفضلی داور نخستین جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق گفت: ماندگاری یک اثر خلاقانه را تاریخ ثابت می کند. اگر آن اثر خلاقانه در پشت‌سر گذاشتن شمول زمان موفق شود در این‌صورت می‌توان گفت که این خلاقیت ماندگار شده است. به گزارش خبرآوا و به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی خلاق، محمدرضا تفضلی آهنگساز و […]

محمدرضا تفضلی داور نخستین جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق گفت: ماندگاری یک اثر خلاقانه را تاریخ ثابت می کند. اگر آن اثر خلاقانه در پشت‌سر گذاشتن شمول زمان موفق شود در این‌صورت می‌توان گفت که این خلاقیت ماندگار شده است.

به گزارش خبرآوا و به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی خلاق، محمدرضا تفضلی آهنگساز و داور نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق با بیان اینکه موضوع خلاقیت دارای معیارهای متفاوتی است و در بسترهای مختلف، تعاریف متفاوتی نیز دارد، گفت: باتوجه به حجم گستردگی انواع موسیقی، تعریف واحدی دربارۀ خلاقیت وجود ندارد و این موضوع در هر شکل موسیقی معنای ویژۀ خود را پیدا می‌کند که با شکل دیگر آن متفاوت است.
وی ادامه داد: خلاقیت در بستر موسیقی کلاسیک غرب معناهای گوناگون خود را دارد و این نوع موسیقی در دوره‌های مختلف دارای اشکال متفاوت و ویژه‌ای است. خلاقیت در موسیقی ایرانی و برای نمونه در موسیقی دستگاهی ایران نیز شکل خاص خود دارد و در موسیقی جاز و پاپ نیز به‌گونه‌ای دیگر است.
تفضلی یادآور شد: به‌عنوان مثال شاید برخی از هارمونی‌های خاص در موسیقی پاپ خلاقانه به نظر برسند اما در موسیقی کلاسیک و جاز به‌گونه‌ای است که ممکن است معمول جلوه کند.
تفضلی اضافه کرد: شاید بتوان گفت که اشتیاق به ابتکار در امر هنر و به‌ نوعی، عمل به آن اشتیاق و به نتیجه رساندنِ آن عمل که پیوسته به دنبال هم اتفاق می‌افتد از معناهای خلاقیت باشد.
این آهنگساز که آلبوم‌های «واگویه‌ها»، «سونات‌ها» و «پرسش» را روانۀ بازار فرهنگی ایران کرده است، با اشاره به اینکه ماندگاری یک اثر خلاقانه را تاریخ نشان خواهد داد، بیان کرد: اگر آن اثر خلاقانه در پشت‌سر گذاشتن شمول زمان موفق شود در این‌صورت می‌توان گفت که این خلاقیت ماندگار شده است، ولی بسیاری از خلاقیت‌ها به‌واسطه اینکه هدف آن‌ها و یا اولویت‌شان صرفاً انجام یک اقدام نو است و به جنبه‌های دیگر نگریسته نشده، به همین دلیل از صافی قضاوت تاریخی عبور نکرده‌اند.
داور نخستین جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق افزود: چه‌بسا آثاری که در دورۀ خود پر سرو صدا بوده و جمع کثیری را نیز به خود جذب کردند ولی نتوانستند شمول زمان را پشت‌سر بگذارند. اما آثاری که موفق شدند شمول زمان را پشت‌سر بگذارند هم در دورۀ خود موردتوجه قرار گرفتند و هم تا امروز ماندگار شده‌اند. البته شکل دیگری هم وجود دارد و این است که آثاری به‌وا سطه نوگرایی‌شان در زمانِ ارائه و در دورۀ خود جلوه نمی‌کند ولی در گذر زمان، کشف شده و معنای آنها کم‌کم مورد مکاشفه قرار گرفته و به‌تدریج مقبول واقع می‌شوند.
عضو هیئت علمی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر ایران با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها درکنار سایر نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی یا خصوصی و NGOنهادها می‌توانند متولیان مهم و جدی در امور فرهنگ و هنری باشند، گفت: در دوره‌هایی از مدیریت شهرها انسان‌های خلاق و خوش‌ذوقی متولی امور ادارۀ شهرها شده و در رأس یک امر قرار می‌گیرند که مسئلۀ فرهنگ و هنر برای آنها حائز اهمیت شده و فعالیت‌های درخشانی صورت می‌گیرد.
تفضلی با اشاره به اینکه برگزاری نخستین جشنوارۀ موسیقی خلاق در شاهین‌شهر اتفاق بسیار مثبتی است، ادامه داد: باعث خرسندی است که متولیان مدیریت شهری در شاهین‌شهر به این نتیجه رسیده‌اند که فرهنگ امر مهمی است و دغدغۀ آنها مسائل حوزۀ فرهنگ و هنر است. این درحالی است که متأسفانه مسئلۀ فرهنگ و هنر از نگاه بسیاری از مدیران شهرها در اولویت نیست و وقتی از فرهنگ صحبت می‌شود مباحث ایدئولوژیک و از یک زاویۀ نگاه خاص را مطرح می‌کنند و نه مسئلۀ کلان‌تر و فراتر از آن که بتوان با پرداختن به آن‌ها به غنای فرهنگ یاری رساند.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه