رفتن به بالا
  • پنجشنبه - ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳
  • کد خبر : ۲۳۸۵۴
  • چاپ خبر : مجموعه کنسرت‌های «چهارپایه عشق» تا 20 مرداد ادامه دارد

مجموعه کنسرت‌های «چهارپایه عشق» تا 20 مرداد ادامه دارد

فصل جدید مجموعه کنسرت‌های «چهارپایه عشق» به خوانندگی مصطفی راغب در قالب بازخوانی برخی نوحه‌های قدیمی و آثار معاصر مرتبط با حضرت سیدالشهدا (ع) در تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفت. تالار وحدت تهران طی روزهای گذشته میزبان ارادتمندان حضرت سیدالشهدا (ع) با برگزاری مجموعه کنسرت‌های «چهارپایه عشق» به خوانندگی مصطفی راغب بود. […]

فصل جدید مجموعه کنسرت‌های «چهارپایه عشق» به خوانندگی مصطفی راغب در قالب بازخوانی برخی نوحه‌های قدیمی و آثار معاصر مرتبط با حضرت سیدالشهدا (ع) در تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

تالار وحدت تهران طی روزهای گذشته میزبان ارادتمندان حضرت سیدالشهدا (ع) با برگزاری مجموعه کنسرت‌های «چهارپایه عشق» به خوانندگی مصطفی راغب بود. کنسرت‌هایی که پس از اجرای فصل اول این پروژه در محرم سال گذشته با حمایت مرکز موسیقی مأوا پیش روی مخاطبان قرار گرفته و تا روز بیستم مرداد ماه نیز به اجراهای خود ادامه می‌دهد.

در این کنسرت که نام آن براساس «چهارپایه خوانی» به عنوان یکی سنت‌های قدیمی نوحه خوانی انتخاب شده است، مصطفی راغب و یک ارکستر متشکل از سازهای زهی، سازهای ایرانی و پاپ آثاری را برپایه نوحه‌های قدیمی هیات‌های تهران و دیگر شهرهای کشور و همچنین آثار جدید موسیقایی پیش روی ارادتمندان حضرت سیدالشهدا (ع) قرار می‌دهند. این در حالی است که در کنار اجرای قطعات موسیقایی کنسرت، قطعاتی هم در قالب شعر و ترانه و روایت مرتبط با شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) توسط حامد حسین زادگان اجرا می‌شد که فضای این پروژه را تا حدی وارد حال و هوای یک اثر نمایشی هم کرده بود.

«عشق کوفی» مربوط به موسیقی تیتراژ سریال «عشق کوفی» با شعر قاسم صرافان و آهنگسازی مصطفی راغب، «گره گشا» بر اساس یکی از نوحه‌های معروف ایام سوگواری محرم با تنظیمی ارکسترال، «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد» بر اساس نوحه‌ای به همین نام، قطعه «سرخ غروب»، قطعه «کیستی»، نوحه معروف عربی «مل بی ین» (نوحه عربی حضرت عباس (ع))، «حضرت عشق»، «آره من دیوونتم»، «نشانی» و نوحه ترکی «حضرت عباس (ع)» بخش‌های بعدی کنسرت «چهارپایه عشق» را تشکیل می‌داد. این در حالی است که مصطفی راغب در پایان این برنامه برای بار دوم قطعه «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد» را برای مخاطبان اجرا کرد.

آنچه مصطفی راغب و گروه نوازندگان این کنسرت به رهبری نوید اسکندر پیش روی مخاطبان قرار دادند، گرچه تفاوت چندانی با اجراهای سال گذشته این گروه در کنسرت‌های ویژه برج میلاد تهران نداشت، اما دربرگیرنده ویژگی‌هایی بود که می‌تواند جریان برگزاری کنسرت‌های موسیقی در ایام سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) را وارد فضای جدیدی کند که در عین احترام به ساحت مقدس این ایام گرامی و گرانقدر بتوان آثار موسیقایی را با مضامین مرتبط با مفاهیم عاشورایی اجرا کرد.

شرایطی که در یکی دو دهه اخیر به واسط تلاش‌هایی که در مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان هنری رسانه‌ای اوج، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شکل گرفته که منجر به تولید آلبوم‌های موضوعی شده است و فضای متفاوتی را برای مخاطبان آثار موسیقی آیینی مذهبی به وجود آورده است، حالا می‌تواند در قالب اجرای زنده آثار موضوعی با حفظ احترام به حریم محترم اهل بیت (ع) متبلور شود.

فارغ از برخی ملاحظات که به لحاظ کمی و کیفی می‌تواند در حوزه تحلیل و بررسی این کنسرت‌ها مورد واکاوی منتقدان و پژوهشگران حوزه موسیقی قرار گیرد، سنگ تمام مصطفی راغب به عنوان یک خواننده برآمده از مکتب آوازی موسیقی ردیف دستگاهی ایران و مداحی در تکایا و حسینیه‌های شهر یزد طی ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) در این کنسرت بود.

مسیری که وی نهایت تلاش خود را انجام داد تا آنچه پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد در با کیفیت ترین قالب موسیقایی اجرا شود. چارچوبی که این خواننده به دلیل دلبستگی های خود در این حوزه موسیقایی همواره روی آن تاکید داشته و تلاش می‌کند بهترین فضای کیفی را برای مخاطبان اجرا کند. مسیری که برخی از خوانندگان موسیقی پاپ بنا به دلایلی که خود به آسیب شناسی زیادی احتیاج دارد، چندان مایل به ورود به آن نیستند. اما راغب و برخی دیگر از خوانندگان مطرح پاپ هر از چندگاهی تلاش می‌کند روی آن فعالیت‌هایی را انجام دهند.

این خواننده چندی پیش بود که در یکی گفت‌وگوهای رسانه‌ای‌اش توضیح داد: چه عزتی از این بالاتر که هر سال در ماه محرم ۱۰ روز صدایم وقف امام حسین (ع) در هیأت‌های شهر یزد می‌شود. من هیچ ابایی هم از گفتن این موضوع نداشته و ندارم، البته واقعیت این است که اوایل خیلی‌ها گارد می‌گرفتند و هوادارانم در جریان نبودند و فکر می‌کردند در حال نقش بازی کردن هستم، اما من هیچ وقت ترس از دست دادن هوادارانم را نداشتم و می‌دانستم امام حسین (ع) به کارم برکت می‌دهد. معتقدم همه ما انسان‌ها آن فردی را که با ما همفکر و هم عقیده است پیدا کرده و اتمسفر ما یک جا خواهد بود. طرفدارانم من را همین مدل قبول کردند. اوایل خیلی‌ها گارد می‌گرفتند اما من عقیده ام این است اگر جایگاهی دارم به دلیل عقایدم است. البته از آنجایی که هنرمند با احساسش سر و کار دارد همیشه در یک لبه پرتگاه حرکت می‌کنیم. این همه طرفدار با عقاید و سلایق و پوشش‌های مختلف روبه روی ما وجود دارد پس تنها چیزی که ما را نگه می‌دارد همین عقاید ماست. محور این عقاید نیز امام حسین (ع) است.

وی در بخش دیگری از همین گفت‌وگوی رسانه‌ای بیان کرد: ما برای جذب جوانان خیلی از جاها کم کاری کردیم. کسانی که عاشق امام حسین (ع) هستند تحت هر شرایطی از عقیده خود دست نمی کشند. اما باید ببینیم چه کاری برای کسانی که با این نام آشنا نیستند، انجام دهیم. آنهایی که هستند حضور دارند. ما چه کار کنیم تا از امام حسین (ع) به فرزندان دهه هشتادی و نودی مان بگوییم.

به هر ترتیب آنچه در کنسرت‌های «چهارپایه عشق» در حال برگزاری است، نشات گرفته از ظرفیت بالای موسیقی کشورمان و همچنین اعتقاد روشن و اعتماد به نفس هنرمندانی است که از روی عشق و علاقه‌ای که فارغ از هیاهوهای رایج فرآیند تولید و عرضه موسیقی به ایام گرامی سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) دارند سعی در اجرای برنامه‌هایی دارند که می‌تواند آغازگر مسیر جدیدی در برگزاری کنسرت‌های موسیقی طی ایام خاص و دارای احترام مردم کشورمان باشد که نه تنها در آن حرمت شکنی صورت نمی‌گیرد بله مبدا موثر و خوبی در جهت معرفی هر چه بهتر نهضت عاشورا و تکریم حضرت سیدالشهدا (ع) است. شرایطی که مصطفی راغب و مجموعه‌های حمایت گر این پروژه موسیقایی تلاش دارند آن را در قالب کیفی ارزشمندی پیش روی مخاطبان قرار دهند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه