رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
  • کد خبر : ۱۶۸۶۰
  • چاپ خبر : مهم‌ترین عامل تسلط در نوازندگی چیست؟

مهم‌ترین عامل تسلط در نوازندگی چیست؟

مسعود شعاری از نوازندگان و آهنگسازان شاخص موسیقی ایرانی با برگزاری یک کارگاه آموزشی از ویژگی‌های خلاقیت و نوآوری در نوازندگی موسیقی ایرانی سخن گفت. به نقل از خانه موسیقی، مسعود شعاری آهنگساز و نوازنده شاخص عرصه سه‌تار نوازی تازه‌ترین کارگاه آموزشی خود را در تالار اجتماعات خانه موسیقی ایران برگزار کرد. کارگاه سه‌تار این […]

مسعود شعاری از نوازندگان و آهنگسازان شاخص موسیقی ایرانی با برگزاری یک کارگاه آموزشی از ویژگی‌های خلاقیت و نوآوری در نوازندگی موسیقی ایرانی سخن گفت.

به نقل از خانه موسیقی، مسعود شعاری آهنگساز و نوازنده شاخص عرصه سه‌تار نوازی تازه‌ترین کارگاه آموزشی خود را در تالار اجتماعات خانه موسیقی ایران برگزار کرد.

کارگاه سه‌تار این نوازنده و مدرس شناخته شده موسیقی ایرانی با حضور هنرجویان و نوازندگان در سطوح مختلف با مبحث سونوریته آغاز و با توضیح جزئیاتی پیرامون دینامیک، نوانس و حس در نواختن این ساز ادامه پیدا کرد.

وی شناخت ساختار موسیقی دستگاهی را مهم‌ترین عامل تسلط و خلاقیت در نوازندگی و آهنگسازی دانست و از هنرجویان خواست به تجارب شنیداری خود دقت کنند تا به درک درستی از مفهوم خلاقیت برسند.

این نوازنده و مدرس موسیقی رسیدن به لحن شخصی در نوازندگی هنرمندان جوان را منوط به شنیدن و درک تمامی مکاتب سه تار نوازی دانست و غفلت از این امر را جایز نشمرد؛ این در حالی است که طرح موضوع «نوانس» و «رنگ‌آمیزی در موسیقی» و «پرداخت و آزاداندیشی در تمرین» ازعوامل و مولفه‌های مهم خلق موسیقی از دیگر مباحث مطرح شده این کارگاه بود.

شعاری در بخش دیگری از این کارگاه آموزشی بود که ضمن ارائه توضیحاتی درباره برخی مکتب‌ها و شیوه‌های سه‌تار نوازی به ارائه‌ای تاریخچه‌ای مختصر از ریشه‌های مکاتب سه تار نوازی قدما و معاصر پرداخت و سپس فاکتورهای مهم در تشخیص ساختار این مکاتب مانند زیبایی‌شناسی و تفاوت سونوریته آنها با یکدیگر را با ذکر مثال توضیح و با اجرا روی ساز به سوالات هنرجویان در این چارچوب پاسخ داد.

قدرت و ظرفیت جداگانه دست چپ و راست در سه تار، اهمیت ویبراسیون‌ها، کنده‌کاری‌ها و لحن نوازندگی برای پیدا کردن سیاق شخصی بخش دیگری از این مستر کلاس بود.

چگونگی یادگیری و حفظ ردیف، مقدمات بداهه نوازی، مشکلات مربوط به کوک ساز، بهداشت و فیزیک نوازندگی، منابع مورد تایید تدریس، انواع مضراب در سه‌تار، شفافیت در ارائه تکنیک‌های تریل چپ ریز از جمله موارد مطرح شده در بخش پایانی این کارگاه یک روزه بود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه