رفتن به بالا
  • شنبه - ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
  • کد خبر : ۱۶۱۱۸
  • چاپ خبر : نشست پژوهشی موسیقی کردی مکریانی در جشنواره موسیقی نواحی ایران

نشست پژوهشی موسیقی کردی مکریانی در جشنواره موسیقی نواحی ایران

سومین نشست پژوهشی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در منطقه ۳ با حضور محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره و شهباز شاهین پور با موضوع «موسیقی کردی مکریان» به میزبانی شهر تبریز استان آذربایجان شرقی برگزار شد. به گزارش خبرآوا و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، سومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی به […]

سومین نشست پژوهشی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در منطقه ۳ با حضور محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره و شهباز شاهین پور با موضوع «موسیقی کردی مکریان» به میزبانی شهر تبریز استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش خبرآوا و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، سومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی به میزبانی آذربایجان شرقی در منطقه ۳ با موضوع «موسیقی کردی مکریان» در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار شد.

در این نشست، شهباز شاهین‌پور از اساتید موسیقی کردی مکریانی با بیان اینکه «منطقه مکریان شهرهای مهاباد، سردشت، پیرانشهر، اشنویه، نقده، بوکان و سقز را شامل می‌شود»، اظهار کرد: موسیقی در مناطق کرد زبان به چند دسته از جمله مکریان، کرمانشاه، اردلان، اورامانات و بادین تقسیم می‌شود. از قدیم گفته می‌شود که موسیقی مکریان خواستگاه «بیت» و «حیران» است.

او گفت: منطقه مکریان همچنین خواستگاه اصلی اکثر ملودی‌های ناب کردی است که در مناطق دیگر دوباره خوانده و بازسازی شده‌اند. موسیقی کردی مکریانی از لحاظ قدمت بسیار قدیمی است و از لحاظ ساختار ملودی و مرکزیت ملودی نیز به نوعی مرجعی برای ملودی‌های کردی است.

این پیشکسوت موسیقی کردی مکریانی «شمشاد» را از سازهای اصلی موسیقی این منطقه معرفی و عنوان کرد: در موسیقی اقوام اکثر سازها محلی مشترک هستند اما «شمشاد» یکی از سازهایی که در کردستان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. «دف» و «نرمه نی» از سازهای دیگری هستند که در موسیقی کردی و منطقه مکریان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاهین پور درباره اشتراکات موجود میان موسیقی کردی مکریانی و موسیقی سایر نواحی گفت: یکی از اشتراکات موسیقی کردی مکریانی با سایر نواحی استفاده از سازهای مشترک است. همچنین این موسیقی شاید در برخی مقام‌ها با موسیقی سایر نواحی اشتراکاتی داشته باشد اما از لحاظ گردش ملودی تفاوت‌هایی میان این موسیقی با موسیقی نواحی دیگر وجود دارد.

او همچنین اظهار کرد: موسیقی کردی دارای ۹ مقام است که مقام‌های «عجم» و «راست» دو مقام اصلی این موسیقی هستند. «بیات»، «سه‌گاه»، «کرد»، «نهاوند»، «حجاز»، «حجاز کار» و «الله ویسی» دیگر مقام‌های موسیقی کردی مکریانی را شامل می‌شوند.

محمد علی مرآتی نیز در این نشست در سخنانی کوتاه تاکید کرد: در راستای تحقق شعار این دوره جشنواره که وحدت در کثرت موسیقایی است می‌توان گفت که موسیقی آذربایجانی و کردی با ساز نرمه نای (کردی) که در موسیقی آذربایجانی بالابان نام دارد، پیوند موسیقایی دارد، البته این دو موسیقی از منظر لهجه و فواصل هر کدام مستقل از دیگری است.

همچنین، علی رشید پور نوازنده نرمه نی و امید دباغی نوازنده ضرب (تنبک) کردی در این نشست قطعاتی را بصورت تک‌نوازی اجرا کردند.

بخش منطقه ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در دو بخش «نشست‌های پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به‌ همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.

این جشنواره توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌ صورت غیررقابتی، طی روزهای 6 تا 23 تیر ماه به میزبانی ۵ استان گلستان (۶ تا ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری (۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی (۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه (۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) برگزار می شود.

اخبار مرتبط:

بررسی ژنتیک نهفته در موسیقی نواحی در نشست پژوهشی جشنواره

برگزاری دومین نشست پژوهشی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران

آغاز به کار شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با نشست تعزیه

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه