رفتن به بالا
  • پنجشنبه - 29 دی 1401 - 14:40
  • کد خبر : ۱۳۶۸۵
  • چاپ خبر : نگاهی دیگر به شاعران قفقاز در «پارسی گویان» رادیو ایران

نگاهی دیگر به شاعران قفقاز در «پارسی گویان» رادیو ایران

برنامه «پارسی گویان» پنج شنبه ها ساعت ۱۶:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود. به گزارش خبرآوا و به نقل از شبکه رادیویی ایران، سیده زهرا صالحی تهیه کننده برنامه «پارسی گویان» بیان کرد: در برنامه این هفته پنج شنبه ۲۹ دی، در ادامه شناخت اجمالی شاعران قفقاز، با حضور دکتر محمد جعفر محمدزاده استاد […]

برنامه «پارسی گویان» پنج شنبه ها ساعت ۱۶:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود.

به گزارش خبرآوا و به نقل از شبکه رادیویی ایران، سیده زهرا صالحی تهیه کننده برنامه «پارسی گویان» بیان کرد: در برنامه این هفته پنج شنبه ۲۹ دی، در ادامه شناخت اجمالی شاعران قفقاز، با حضور دکتر محمد جعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی با شاعران دیگری از این منطقه و نیز نمونه شعر آنها آشنا خواهیم شد.
وی ادامه داد: دکتر محمدجعفر محمدزاده کارشناس و پژوهشگر این برنامه ابتدا از مقرب باکویی که از شاعران پارسی‌گوی اهل باکو است، (باکو را قبل از جدایی از ایران بادکوبه/ باکویه و یا باکوهمی‌گفته‌اند)
و سپس از نجم الدین حمدان سیمگر، اثیرالدین اخسیکتی و تاج‌الدین اخلاطی می گوید.
صالحی افزود: این پژوهشگر زبان فارسی سپس درباره شهر دربند می‌گوید که مرکز شهرستانی به همین نام است و اکنون دومین شهر جمهوری داغستان است و در روزگاران دراز جزو سرزمین‌های ایران بوده که در معاهده گلستان از ایران جدا شده است و زبان بومی بیشتر مردم آنجا تاتی است و نجم‌الدین حمدان سیمگر برجسته‌ترین شاعر پارسی‌گوی این شهر است.
و در پایان کارشناس برنامه پارسی‌گویان از اثیرالدین اخسیکتی دیگر شاعر پارسی‌گوی شناخته‌شده که در اصل اهل شمال شرق بوده و به شمال غرب ایران مهاجرت کرده نام می‌برد. تاج‌الدین اخلاطی هم شاعری اهل اخلاط، شهری در کرانه غربی دریاچه وان، بوده است که در ادامه شنوندگان با او و شعرش آشنا می‌شوند.

صالحی تصریح کرد: تینا میرکریمی گزارشگر برنامه با فارسی آموزان اهل سلیمانیه عراق گفت و گویی را آماده کرده و به روال هر هفته بازگویی قصه‌ای از شاهنامه و این هفته بررسی خان ششم را از زبان فرزانه شکر اللهی خواهیم شنید
وی در پایان افزود: در قسمتی دیگر از برنامه هم فرزانه قربانی یکی از شاعران اهل قم در رابطه با وظیفه‌ی شاعران در پاسداشت زبان فارسی سخن می‌گوید و سپس شنوندگان را مهمان شعر آیینی خود می‌کند.
گفتنی است «پارسی‌گویان» به تهیه کنندگی سیده زهرا صالحی و با حضوردکتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی و اجرای حسن همایی پنجشنبه ها ساعت ۱۶:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه