رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 30 آذر 1401 - 13:00
  • کد خبر : ۱۳۴۱۹
  • چاپ خبر : برگزاری نشست خبری رویداد ملی هنری «جان فدا»

برگزاری نشست خبری رویداد ملی هنری «جان فدا»

نشست خبری رویداد ملی هنری «جان فدا» در سالن شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد. دبیر اجرایی رویداد ملی هنری «جان فدا»، سردار سلیمانی را شخصیتی وحدت‌ بخش دانست و گفت: در شرایط امروز نیازمند افرادی همچون این شهید هستیم و با برگزاری رویداد «جان فدا» سعی می‌کنیم ابعاد شخصیتی و سبک زندگی سردار سلیمانی را […]

نشست خبری رویداد ملی هنری «جان فدا» در سالن شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

دبیر اجرایی رویداد ملی هنری «جان فدا»، سردار سلیمانی را شخصیتی وحدت‌ بخش دانست و گفت: در شرایط امروز نیازمند افرادی همچون این شهید هستیم و با برگزاری رویداد «جان فدا» سعی می‌کنیم ابعاد شخصیتی و سبک زندگی سردار سلیمانی را به نمایش بگذاریم.

نشست خبری رویداد ملی هنری «جان فدا» به پاسداشت مقام شهید حاج قاسم سلیمانی و روایت بخشی از ابعاد شخصیتی این شهید والامقام از زبان هنر روز سه‌شنبه با حضور حجت‌الاسلام محمدجواد رنجبر دبیر اجرایی این رویداد، نوید سیم‌بر نقاش و مجسمه‌ساز و هاجر سلیمی نمین هنرمند حوزه تصویرسازی و از اساتید دانشگاه فرشچیان در سالن کنفرانس مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (شهدای هفتم تیر) برگزار شد.

پیش از این اعلام شده بود که سیداحمد عبودتیان دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت و محمدحسین ایمانی خوشخو عضو هیات امنا دانشگاه استاد فرشچیان نیز در این نشست حضور داشته باشند که در نشست حضور پیدا نکردند.

دبیر اجرایی رویداد ملی هنری «جان فدا» در این نشست ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) درباره چگونگی برگزاری این رویداد هنری اظهارداشت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، با توجه به همه توفیقاتش در میدان نبرد، شخصیتی افزون بر یک انسان دلاور و دلیر در جبهه بود. وی شخصیتی بود که توانست هم در زمان حیاتش و به خصوص زمان شهادتش اقشار مختلف مردم را گردهم بیاورد. اگر ما همچنان داغدار شهید سلیمانی هستیم و درباره ایشان سخن می‌گوییم، این شمه‌ای از آن ماجراست.

حجت‌الاسلام محمدجواد رنجبر درباره برگزاری رویداد ملی هنری «جان فدا» در شرایط حساس امروز کشور گفت: ما در جامعه امروز ایران، نیاز به تاکید به چنین شخصیت‌هایی داریم تا قشرها و رده‌های مختلف سنی با هر تفکر و سلیقه سیاسی گردهم بیایند.

وی راهبردهای خاصی برای نظام اسلامی داشت، نخستین قشری که در اتفاقات مختلف حساس شد و نسبت به رویدادهای مختلف از جمله شهادت سردار سلیمانی واکنش نشان داد، هنرمندان بودند که به میدان آمدند، هنر هم تاثیرگذاری سریع و عمیقی دارد.

وی افزود: ظرفیت بسیار فوق العاده‌ای در هنر به خصوص بخش هنرهای تجسمی نسبت به سردار شهیدسلیمانی وجود دارد، اگر در شبکه‌های اجتماعی، تصاویر و نوشته‌های مرتبط با حاج قاسم سلیمانی فیلتر می‌شود، ما می‌توانیم با بهره‌مندی از آثار هنری ابعاد شخصیتی این شهید را به نمایش بگذاریم و در این راستا، رویداد هنری «جان فدا» با بهره‌مندی از ظرفیت مردمی برگزار می‌کنیم.

دبیر اجرایی رویداد ملی هنری «جان فدا» بیان کرد: این رویداد از فردا(چهارشنبه) در مشهد مقدس- حرم مطهر امام رضا(ع) مرکز نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی، با همکاری دانشگاه استاد فرشچیان و اساتید این دانشگاه به مدت سه روز با رویکرد اشتراکی و هم‌افزایی با حضور بیش از ۲۰۰ هنرمند از سراسر کشور که نیمی از آنان بانوان هستند، برگزار می‌شود. آثاری که در این رویداد تولید می‌شود، سفارشی نیست و آثار تولیدی از جنس مردم و برای مردم است.

وی، پوستر، تبلیغات شهری، موشن گرافیک، تصویرسازی، کتیبه و پرچم، حروف نگاری، نقاشی، نگارگری، خوشنویسی و کارتون را از قالب‌های این کارگاه عنوان کرد و گفت: علاوه بر این، فراخوانی مرتبط با این رویداد منتشر شده است که علاقه‌مندان می‌توانند در آن شرکت کنند، آثار کارگاه و فراخوان داوری می‌شوند و به ۳۰ نفر از برگزیدگان یک سفر کربلا اهدا می‌شود و در پایان دی ماه آثار به نمایش عموم گذاشته خواهد شد.

 

سیم‌بر نقاش و مجسمه‌ساز که به نمایندگی از دانشگاه استاد فرشچیان در این نشست حضور داشت نیز درباره چگونگی پرداختن به شخصیت‌هایی همچون سردار شهید سلیمانی با بهره‌مندی از هنر بیان کرد: سردار سلیمانی و همرزمانش، از قبل از انقلاب اسلامی، در جریان انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و مبارزه با داعش، شخصیت تاثیرگذاری بودند.

وی اظهار داشت: هنر دفاع مقدس، بعد از جنگ به هنر مقاومت تبدیل و در منطقه تکثیر شد، هنر مقومت از سرچشمه‌های اصیل و قدیم هنر پایداری پیروی می‌کند، این هنر از وجود شخصیت‌های اسطوره‌ای و اسطوره‌های واقعی تغذیه شده است، امروز سردار شهید سلیمانی نماد بزرگترین اسطوره برای مبارزه با اهریمن در دنیاست.

سیم‌بر گفت: اسطوره فقط در یک بُعد تعریف نمی‌شود، اسطوره شخصیتی است که در اخلاق، علم، آزادگی، مبارزه و در تمامی وجهه‌های اجتماعی سعی می‌کند به حد اعلا زندگی کند. سردار سلیمانی بزرگترین اسطوره‌ای است که وجود دارد و ما مستندهای بسیاری از سبک و روش زندگی، تفکرات، سخنرانی‌ها، شجاعت وی داریم که این ویژگی‌ها برای هنرمندان می‌تواند به صورت یک شاخص باشد و سعی کنند اسطوره امروز را با زبان هنر به تصویر بکشند.

این هنرمند افزود: در رویداد «جان فدا» اساتیدی از دانشگاه فرشچیان در کنار هنرمندان که برخی از آنان بسیار مطرح هستند، سعی می‌کنند بتوانند ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی را در بیان‌ها و سبک‌های مختلف به تصویر بکشند، اگر بی‌نظمی‌های حاکم بر جهان سعی می‌کند تصاویر و نام سردار را حذف کند، هنرمند می‌تواند با روش‌های دیگری که قابل حذف نباشد و به صورت غیرمستقیم که تاثیرپذیری بیشتری داشته باشد، سردار سلیمانی را به دنیا معرفی کند.

هاجر سلیمی نمین از اساتید دانشگاه فرشچیان و یکی از داوران رویداد «جان فدا» نیز در ادامه این نشست اظهارداشت: سردار شهید سلیمانی بر عهد دفاع از ربوبیت پروردگار، نبوت حضرت محمد(ص) و حریم ولایت امیر المومنین علی (ع) وفادار ماند. وی شخصیتی شناخته شده در جهان و از اسطوره‌های جهان معاصر است، دوستان و دشمنان بسیاری دارد، شخصیت سردار سلیمانی همچنان برای عده‌ای سوال برانگیز است.

وی گفت: در رویداد «جان فدا»، عده‌ای از دوستداران ایشان به صورت خودجوش گردهم آمدند تا برای دوستداران، دشمنان و عده‌ای که سوال دارند، آثاری را خلق کنند، برپایی این رویداد از سمت مردم بوده است و ستاد مردمی حاج قاسم سلیمانی هم در شکل‌گیری این رویداد همراهی داشته است و گروهی از اساتید دانشگاه هنر، دانشجویان هنر و هنرجویان گردهم آمدند تا پیرامون شخصیت سردار سلیمانی اثر خلق کنند.

سلیمی نمین افزود: ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان در این کارگاه بانوان هستند، بانوانی که پس از انقلاب تربیت شدند و به تاسی از حضرت زهرا (س) در کارگاه «جان فدا» مشق دفاع از حریم ولایت خواهند کرد.

وی بیان کرد: کاربردی بودن آثار تولیدی در این کارگاه مورد توجه است و در تصویرگری و گرافیک حوزه‌های جدیدی را مطرح کردیم که کاربردی باشد و بتواند نیازهای روزمره مردم را پاسخ دهد و مساله‌ای را حل کند، به عنوان مثال آثار تولیدی در حوزه گرافیک و تصویرگری در کالاها و محصولات روز؛ کتاب، نوشت افزار و تن‌پوش مورد استفاده قرار بگیرد.

در پایان این نشست، از پوستر رویداد «جان فدا» رونمایی شد.

فراخوان این رویداد را می توانید از اینجا مشاهده نمایید.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه