رفتن به بالا
  • دوشنبه - 16 آبان 1401 - 10:41
  • کد خبر : ۱۳۰۴۲
  • چاپ خبر : اجرای ارکستر سمفونی خط شکنان در تالار وحدت

اجرای ارکستر سمفونی خط شکنان در تالار وحدت

عضو هیات اندیشه‌ورز کنگره ملی شهدای استان قم گفت: از کارهای ماندگار کنگره ملی شهدا برگزاری ارکستر سمفونی خط شکنان است که قرار است در تالار وحدت و به همت خانه موسیقی ایران رونمایی شود. کنگره ۶۰۹۰ شهید استان قم بعد از ماه‌ها تلاش مستمر و فراوان به ایستگاه پایانی خودش نزدیک شده است. در […]

عضو هیات اندیشه‌ورز کنگره ملی شهدای استان قم گفت: از کارهای ماندگار کنگره ملی شهدا برگزاری ارکستر سمفونی خط شکنان است که قرار است در تالار وحدت و به همت خانه موسیقی ایران رونمایی شود.

کنگره ۶۰۹۰ شهید استان قم بعد از ماه‌ها تلاش مستمر و فراوان به ایستگاه پایانی خودش نزدیک شده است. در راستای معرفی بهتر شهدای قم تولیدات متعددی توسط این کنگره صورت گرفت که تولید ۶۰ فیلم مستند از شهدا، برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی، ساخت سریال شهید زین‌الدین، فیلم سینمایی نهر خین، تولید ۵۰ کتاب، جشنواره سرود، عکس، شعر، خط از جمله این تولیدات است.

ارکستر سمفونی خط‌شکنان اثر فاخر دیگری است که در راستای کنگره ۶۰۹۰ شهید استان قم تولید شده و بعد از کنگره شهدا از آن رونمایی می‌شود. اثری که به گفته مسئولین کنگره نیز بخشی از آن در تیتراژ سریال شهید زین‌الدین به نمایش گذاشته می شود.

سید محمدرضا مصطفوی، عضو هیات اندیشه‌ورز کنگره ملی شهدای استان قم، در رابطه با ارکستر سمفونی خط‌شکنان عنوان کرد: از کارهای ماندگار کنگره ملی شهدا برگزاری ارکستر سمفونی خط شکنان است که قرار است در تالار وحدت و به همت خانه موسیقی ایران رونمایی شود.

وی ادامه داد: شعر این سمفونی توسط یکی از شعرای خوب کشور به نام عباس محمدی سروده و بعد از تایید در هیات اندیشه‌ورز برای آهنگسازی به عباس عبدی سپرده شده است.

عضو هیات اندیشه‌ورز کنگره ملی شهدای استان قم با بیان اینکه این ارکستر سمفونی توسط خانه موسیقی ایران اجرا می‌شود، اظهار کرد: از این اثر هنری فاخر بعد از اجلاسیه اصلی به عنوان یک اثر هنری رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه این سمفونی بعد از نهم آذرماه و در ایام ولادت حضرت زینب (س) برگزار می‌شود، اضافه کرد: استاندارد ارکستر سمفونی از ۱۵۰ تا ۲۵۰ نفر تعداد مشخص هست که توسط ارکستر سمفونی تهران در زیر مجموعه بنیاد رودکی تالار وحدت اجرا می‌شود.

مشاور و ناظر پروژه هنری ارکستر سمفونی خط‌شکنان یاد آور شد: استاد حمیدرضا نوربخش که مدیر خانه موسیقی و از بسیجیان لشگر در دوران دفاع مقدس است تهیه کننده آن است. عباس عبدی مدیر تولید، آقای افضلی نیز به عنوان مجری در این پروژه حضور دارند.

وی در رابطه با ضرورت زبان هنر در بازتاب انتقال مفاهیم و سیره شهدا بیان کرد: اجرای این اثر اختصاص به شهدای قم ندارد و یک اثر ملی است و در برگیرنده کلیدواژه‌هایی است که موجب انسجام، استحکام و بالا بردن روحیه ملی است.

مصطفوی عنوان کرد: این اثر جزء برنامه‌هایی است که برای اولین بار در کنگره اجرا می‌شود و عنوان و مسمای خط شکنان برمی‌گردد به اینکه لشگر ۱۷ علی بن ابیطالب قم لشگر خط شکن بوده است.

نکته مهم در اینجا است چگونه است اثری که برای شهدای خط شکن قم تولید شده است و مجوز تولید و حتی پخش در رسانه ملی را دارد، اجازه پخش برای مردم شهر قم را ندارد. در کنار هر ملاحظه ای که در این تصمیم مستتر بوده باید گفت این اثر فاخر ملی با سرمایه فرهنگی مختص مردم این شهر و برای شهدای مردم این شهر ساخته شده است. این مردم نیز حق دارند در این گونه موارد از این آثار ماندگار فرهنگی استفاده کنند. در این زمینه نیز راه های مختلفی وجود داشته و دارد.

تولید آثار فاخر فرهنگی یکی از مهمترین رسالت های مدیران فرهنگی در کشور و استان است. آثاری که می توانند با پخش و ترویج آنها در بین اقشار مختلف و در بسته های قابل ارایه نقش مهمی در مقابله با آسیب های فرهنگی تهاجم گسترده مجازی دشمن داشته باشند باید با دقت و برنامه ریزی بهتری در اختیار مردم قرار گیرد. امید است که با برنامه ریزی بهتر مدیران زمینه استفاده هرچه بیشتر مردم هنر دوست و خانواده های مکرم شهدا و ایثارگران از این گونه آثار فاخر فراهم شود.

 

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه