رفتن به بالا
  • یکشنبه - 15 آبان 1401 - 10:20
  • کد خبر : ۱۳۰۱۸
  • چاپ خبر : کتاب «دویار» داستان زندگی عثمان محمدپرست منتشر شد

کتاب «دویار» داستان زندگی عثمان محمدپرست منتشر شد

کتاب «دویار» نوشته امیر شهلا حاوی داستان‌های ریز و درشت زندگی عثمان محمدپرست، دوتارنواز شهیر خراسانی، به همت انتشارات برید به چاپ رسید. نویسنده کتاب «دویار» با اعلام خبر انتشار این کتاب گفت: منظور از دویار، عثمان و دوتار بی‌قرار اوست که ۷۰ سال در خواف، ولوله به‌ پا کردند. می‌خواستم کتاب به عمر عثمان […]

کتاب «دویار» نوشته امیر شهلا حاوی داستان‌های ریز و درشت زندگی عثمان محمدپرست، دوتارنواز شهیر خراسانی، به همت انتشارات برید به چاپ رسید.

نویسنده کتاب «دویار» با اعلام خبر انتشار این کتاب گفت: منظور از دویار، عثمان و دوتار بی‌قرار اوست که ۷۰ سال در خواف، ولوله به‌ پا کردند. می‌خواستم کتاب به عمر عثمان قد دهد و خودم آن‌ را برایش ببرم تا ذوقش را ببینم اما دوتارنواز ترجیح‌ داد کتابش را در آسمان‌ها بخواند.

شهلا ضمن اعلام این خبر گفت: منظور از دویار، عثمان و دوتار بی‌قرار اوست که ۷۰ سال در خواف، ولوله به‌ پا کردند تا جایی که برخی آن‌ طرف مرزها، ایران را با عثمان و آن یار جانی‌اش می‌شناسند. می‌خواستم کتاب به عمر عثمان قد دهد و خودم آن‌ را برایش ببرم تا ذوقش را ببینم. اما فرایند ممیزی طول کشید و دوتارنواز ترجیح‌ داد کتابش را در آسمان‌ها بخواند.

وی با اشاره به این که کتاب به داستان زندگی این هنرمند می‌پردازد اظهار داشت: کوشیده‌ام، صحیح‌ترین روایت از دوران کودکی، نوجوانی، جوانی، میان‌سالی و کلان‌سالی عثمان را به زبان شیرین داستان بگویم. همان زبانی که در کتاب قبلی‌ام، یعنی قصه‌های‌من‌ و بابا ایرج، تجربه‌ کردم و ظرف یک سال و نیم، ۱۷ هزار جلد از آن فروش شد. زندگی ‌۹۴ ساله‌ عثمان محمدپرست پر بود از داستان‌های‌ شیرین و پندآموز که دست‌چین‌ کردن‌ و انتخاب‌شان، مشقت‌بارترین کار آن سه‌ ماه بود.

این نویسنده افزود: تک‌تک داستان‌ها، از خلال گفت‌وشنود با عثمان و گپ‌وگفت با فرزندان، عروس‌ها و نوه‌هایش استخراج شده‌ است. داستان تولدش، چوپانی‌اش، مدرسه‌ رفتنش، دل‌شیفتگی‌ به‌ دوتارش، عاق والدین و سپس‌ بخشیده‌ شدنش، عاشق‌ شدنش، زن‌ گرفتن‌اش، سربازی‌ نرفتنش، میراب‌ شدنش، دکان‌داری‌اش، تصدیق پایه‌ یکش، اتوبوس‌ خریدنش، فیلم‌ بازی‌ کردنش، مرگ همسرش، آشنایی‌اش‌ با مجتبی‌ کاشانی و جامعه‌ یاوری، مدرسه‌ ساختن‌ها و خلاصه حدود یک‌ قرن روایت و حکایتی که پر از نکته و پند و اندرز است. کتاب ۳۰۰ صفحه دارد و هنرمند قابل خواف، معصومه‌ مافی، ۲۰ داستان آن‌ را گلچین و برای‌شان تصویرسازی‌ کرده‌ است.

سیما بینا، محمود دولت‌آبادی، کیوان‌ ساکت‌ و یدالله‌ کابلی از جمله کسانی هستند که برای کتاب مقدمه نوشته‌اند و هرکدام از دریچه‌ خاطراتی که با او داشته‌اند، رمز و راز عثمان‌ شدن و عثمان‌ ماندن‌اش را شرح داده‌اند.

این استاد شاخص موسیقی سنتی کشور از ۱۰ سالگی با دوتارنوازی مانوس بود و آثار مطرح و معروف مختلفی شامل چاوشی و سرحدی از خود به یادگار گذشته و در همایشها و آیین‌های مختلف در داخل و خارج کشور به اجرای برنامه پرداخته است. نام مرحوم محمدپرست به عنوان گنجینه زنده بشری در زمینه موسیقی مقامی در میراث فرهنگی ناملموس کشور طی سنوات گذشته به ثبت رسیده است.

عثمان محمدپرست با بسیاری از استادان موسیقی ایران از جمله جلیل شهناز، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، فرهنگ شریف، اکبر گلپایگانی و اصغر بهاری همکاری کرده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:

عثمان محمدپرست نوازنده دوتار درگذشت

غم عثمان محمد پرست بر نهان خانه دل دوستدارانش نشست

مراسم تشییع استاد محمدپرست انجام شد

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه