رفتن به بالا
  • شنبه - 12 شهریور 1401 - 11:00
  • کد خبر : ۱۲۶۲۱
  • چاپ خبر : اعلام جزییات برگزاری سوگواره ملی آیین‌های عاشورایی شیراز

اعلام جزییات برگزاری سوگواره ملی آیین‌های عاشورایی شیراز

دبیر سوگواره ملی آیین‌های عاشورایی اعلام کرد: این سوگواره پنج شنبه و جمعه به تاریخ دهم و یازدهم شهریور،ساعت ۲۰ در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار می‌شود و پذیرای عموم مردم، نخبگان و فرهیختگان و عاشقان حضرت حسین (ع) و فرهنگ عاشورا خواهد بود. سعید کریمی روز چهارشنبه در […]

دبیر سوگواره ملی آیین‌های عاشورایی اعلام کرد: این سوگواره پنج شنبه و جمعه به تاریخ دهم و یازدهم شهریور،ساعت ۲۰ در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار می‌شود و پذیرای عموم مردم، نخبگان و فرهیختگان و عاشقان حضرت حسین (ع) و فرهنگ عاشورا خواهد بود.

سعید کریمی روز چهارشنبه در این باره افزود: سوگواره ملی آیین ها، آوا و نواهای عاشورایی؛ تلاشی در راستای احیای سنت ها و نغمه هایی ست که سالیان دراز در سرتاسر این مرز و بوم جان های تشنه به محبت حضرت حسین بن علی (ع) را سیراب کرده است.

دبیر سوگواره ملی آیین‌های عاشورایی ادامه داد: نواها و آواهای آیینی و عاشورایی جزئی جدا ناشدنی از هویت ایرانی و اسلامی است و در فرهنگ عاشورایی و آیینی ایرانیان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

کریمی افزود: موسیقی سوگواری سیدالشهدا در نواحی مختلف ایران هویت مستقل و خاص خود را دارد که با هجوم مدرنیته و قالب‌های غربی موسیقی به مرور زمان در حال فراموشی است.

وی بیان کرد: از نوای سنج و دمام جنوب، تا کرب زنی شمال و دهل و سرنای لرستان و دوتار خراسان، چاووش‌خوانی‌ها و مصیبت خوانی‌ها و شروه‌خوانی‌ها، موسیقی تعزیه و بسیاری از قالب‌های دیگر ، همه نمونه ‌هایی از این موسیقی هستند.

کریمی عنوان داشت: لذا حفظ و تقویت این میراث به وسیله حفظ اصالت‌ها، تولیدات و نوآوری‌ها با نگاهداری از هویت اصیل آن، آموزش تخصصی و ترویج آیین‌ها، نواها و آواها عاشورایی از مهم‌ترین اولویت‌های فرهنگی در عصر حاضر است.

وی اظهار کرد: این سوگواره با همکاری مجموعه‌های مردمی و مذهبی مانند هیئت نثارات الحسین علیه السلام، کانون فرهنگی رهپویان وصال و تلاش‌ها و حمایت‌های بی‌دریغ ارگان ها و سازمان های دولتی و فرهنگی شهر شیراز مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی فارس و برخی دیگر از ادارات فرهنگی برگزار خواهد شد.

دبیر سوگواره ملی آیین‌های عاشورایی عنوان کرد: مردمی بودن این سوگواره به معنای انجام تمامی امور و مسائل به صورت مستقل و بدون کمک دستگاه‌ها نیست بلکه به این معناست که متولی این رویداد مردم و مجموعه‌های مردمی هستند و تمامی امور اجرایی توسط نیروهای داوطلب مردمی و به صورت جهادی انجام می‌شود و قطعا مدیریت و به‌کارگیری ظرفیت‌های دولتی و امکانات دستگاه‌ها در جهت بهبود فرآیندهای داوطلبانه و مردمی ضعفی محسوب نمی‌شود، بلکه خود از نقاط موفقیت‌آمیز در راستای مردمی سازی دولت است.

کریمی اعلام کرد: در این سوگواره که امسال نخستین دوره آن در حال برگزاری است با شناسایی آیین‌ها و گروه‌ها از ۱۲ استان کشور، از آن ها دعوت به عمل آمد که سعی شده است از هر استان خلاصه ای از آیین های سوگواری به همراه نواها و آواهای عاشورایی آن زیست بوم اجرا شود که مجموعا در دو شب حدود ۱۴ اجرا خواهیم داشت.

وی افزود: طبق تقسیم‌بندی گروه‌ها هر شب ۷ اجرا روی صحنه خواهند رفت که در برخی اجراها تکنوازی و تک‌خوانی و در بعضی دیگر به صورت گروهی انجام خواهد شد.

کریمی بیان استان‌هایی که در این سوگواره حضور دارند پرداخت و گفت: فارس، خوزستان، گیلان، لرستان، هرمزگان، گلستان، خراسان جنوبی، بوشهر، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و آذربایجان استان‌هایی هستند که در سال نخست به این سوگواره دعوت شده‌اند.

وی اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده ضمن پذیرش و اسکان و پذیرایی میهمانان برنامه مختصری درجهت آشنایی با ظرفیت های فرهنگی و هنری شهر شیراز و زیارت بقاع متبرکه امامزادگان (ع) در نظر گرفته شده است.

کریمی اظهار داشت: نکته قابل توجه درباره میهمانان تنوع در سبک و تخصص آن‌هاست و برخی از میهمانان از چهره‌های بین المللی هنر و موسیقی و برخی از پیشه‌وران ساده روستایی هستند. اما وجود مقدس حضرت سیدالشهدا (ع) این کثرت را به وحدت تبدیل کرده و هرکسی با هر فرهنگ و گویش و زبانی و هر سطح از مهارت، عاشقانه همچون پروانه بر گرد شمع نورانی وجود امام حسین و فرهنگ عاشورا می‌گردند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:

گروه کُرشباهنگ «نغمه‌های عاشورایی» را اجرا می‌کند

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه