رفتن به بالا
  • یکشنبه - 5 تیر 1401 - 13:56
  • کد خبر : ۱۱۸۶۱
  • چاپ خبر : استقبال بیش از ۴۰۰ نفر از کنسرت شهرام ناظری

استقبال بیش از ۴۰۰ نفر از کنسرت شهرام ناظری

کنسرت شهرام ناظری استاد پیشکسوت آواز مقامی و موسیقی سنتی ایران پنجشنبه شب با استقبال افزون بر ۴۰۰ نفر در سرای عامری‌های کاشان برگزار شد. قیمت بلیت کنسرت استاد ناظری در سرای عامری‌های کاشان از ۲۹۰ تا ۴۳۰ هزار تومان با ظرفیت پذیرش ۴۰۰ نفر بود که همه بلیت‌ها به صورت اینترنتی به فروش رفت. کنسرت […]

کنسرت شهرام ناظری استاد پیشکسوت آواز مقامی و موسیقی سنتی ایران پنجشنبه شب با استقبال افزون بر ۴۰۰ نفر در سرای عامری‌های کاشان برگزار شد.

قیمت بلیت کنسرت استاد ناظری در سرای عامری‌های کاشان از ۲۹۰ تا ۴۳۰ هزار تومان با ظرفیت پذیرش ۴۰۰ نفر بود که همه بلیت‌ها به صورت اینترنتی به فروش رفت.

کنسرت این استاد پیشکسوت آواز مقامی و موسیقی سنتی ایران هفته گذشته نیز طی چهار روز در اصفهان برگزار شد که قیمت بلیت آن از ۱۳۰ تا ۲۸۵ هزار تومان بود.

مسوولان برگزارکننده کنسرت ناظری در کاشان دلیل قیمت بیشتر بلیت کنسرت ناظری نسبت به کنسرت این استاد موسیقی در اصفهان را اجرای نورپردازی مدرن ویدئومپینگ و ظرفیت کمتر پذیرش علاقه‌مندان در سرای عامری‌ها اعلام کردند.

خانه عامری‌ها با بیش از ۸۰ اتاق و هفت حیاط یکی از بزرگترین خانه‌های تاریخی کاشان به شمار می‌رود و پیشینه آن به دوره زندیه بازمی گردد که البته در دوره قاجار نیز بخش‌هایی به بنای اصلی افزوده شد.

این اثر که دارای بلندترین بادگیر بین بادگیرهای خانه‌های تاریخی کاشان و جزو برترین اقامتگاه های سنتی در منطقه خاورمیانه است.

شهرام ناظری متولد ۲۹ بهمن ۱۳۲۸ در کرمانشاه،‌ از خوانندگان شناخته شده موسیقی اصیل ایرانی و ملقب به شوالیه آواز ایران است.

مجمع انجمن آسیا وی را هنرمند برتر آسیا، نیویورک تایمز او را بلبل فارسی و کریستین ساینس مانیتور او را لوچانو پاواروتی ایران نامیده است.

ناظری از آغاز دهه ۵۰ به عنوان یک هنرمند شناخته شد و نخستین آلبوم‌هایش به صورت آلبوم‌های مشترک با زنده‌نام محمدرضا شجریان با محتوای میهنی و مضامینی نظیر آزادی‌خواهی در اواخر دهه ۵۰ توسط کانون چاووش منتشر شد.

از اثرهای کانون چاووش، تصنیف‌های ایران ای سرای امید ساخته محمدرضا لطفی بر روی شعری از هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه) که هم توسط شجریان و هم ناظری خوانده شد و آزادی با صدای ناظری و همراه شو عزیز با صدای شجریان، به شهرت بالا رسیدند.

پس از پایان کار کانون چاووش، ناظری در دهه ۶۰ به خواندن قطعات بسیار با شعر مولانا جلال‌الدین بلخی پرداخت و نخستین خواننده‌ای شد که به‌ طور ویژه به شعر مولوی توجه کرده ‌است و از آن میان، آلبوم گل صدبرگ به شهرت و محبوبیت بالا رسید.

در آغاز دهه ۷۰، همکاری شهرام ناظری با پسرعمویش کیخسرو پورناظری منجر به خلق آثاری با ساز تنبور شد که در این بین، تصنیف مهتاب‌رو شهرت خاصی یافت.

اندک اندک با شعر مولانا در آلبوم گل صدبرگ، تصنیف آتشی در نیستان با شعر مجذوب تبریزی در آلبومی به همین نام، کاروان شهید با آهنگ محمدرضا لطفی و شیدا شدم با شعر خودش، تصنیف مهتاب‌رو در آلبومی به همین نام و تصنیف‌های میهنی و ایران‌دوستانه‌اش (مانند سرود ایران جوان یا آثار کانون چاووش) از معروف‌ترین تصنیف‌های ناظری است.

همچنین، آثاری که ناظری به زبان مادری‌اش (زبان کُردی) اجرا کرده، مشهورند. از معروف‌ترین آثار کردیِ کرمانشاهای که ناظری نیز خوانده می‌توان به تصنیف‌های قدیمی کابوکی، شیرین شیرین و واران وارانه اشاره کرد که او بازخوانی کرده‌ است.

ناظری سال ۲۰۰۷، از سوی دولت فرانسه نشان لژیون دونور و سال ۲۰۱۴ نشان شوالیه ملی لیاقت دولت فرانسه به ناظری اهدا شد.

وزارت فرهنگ و جوانان اقلیم کردستان عراق ۲۶ اردیبهشت امسال از ناظری استاد پیشکسوت آواز مقامی و موسیقی سنتی ایران تجلیل کرد.

وی همچنین امسال به پاسداشت شکوه، توانایی و تلاش‌های خستگی ناپذیر در عرصه فرهنگ و هنر، جایزه سالگرد نقره‌ای بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی گلاویژ در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق را دریافت کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه