رفتن به بالا
  • یکشنبه - 18 اردیبهشت 1401 - 15:02
  • کد خبر : ۱۱۲۱۳
  • چاپ خبر : روایت فرزندان ایران از یک بحران جهانی

روایت فرزندان ایران از یک بحران جهانی

به نقل از امور رسانه‌ای پروژه، پروژه موسیقی – نمایشی «سیمرغ نامه» با موسیقی مریم شریف‌زاده شیرازی و نویسندگی و کارگردانی میترا کریم‌خانی توسط تعدادی از هنرمندان کودک و نوجوان کشورمان با استقبال قابل توجه تماشاگران در تالار وحدت تهران روی صحنه رفت. دست‌اندرکاران این اثر موسیقایی – نمایشی تلاش کرده بودند تا با استفاده از اثر […]

به نقل از امور رسانه‌ای پروژه، پروژه موسیقی – نمایشی «سیمرغ نامه» با موسیقی مریم شریف‌زاده شیرازی و نویسندگی و کارگردانی میترا کریم‌خانی توسط تعدادی از هنرمندان کودک و نوجوان کشورمان با استقبال قابل توجه تماشاگران در تالار وحدت تهران روی صحنه رفت.

دست‌اندرکاران این اثر موسیقایی – نمایشی تلاش کرده بودند تا با استفاده از اثر منطق الطیر عطار نیشابوری توجه مخاطبان را به موضوعات محیط زیستی، معرفی میراث طبیعی و طبیعت کشورمان به واسطه نقش آفرینی تعدادی از هنرمندان کودک و نوجوان کشورمان جلب کنند.

گروه اجرایی این پروژه در توضیحات تکمیلی این اثر نوشته بودند:

«منطق‌الطیر روایت گروهی از پرندگان است که در جستجوی شهریار سرزمینشان، به راهنمایی هدهد سلیمان، پا در مسیری می‌نهند و به اشتیاق دیدار سیمرغ، در گذر از هفت وادی عرفانی طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، فقر و فنا، به آینه‌ای در برابرشان در کوه قاف می‌رسند و سیمرغ وجود خود را ملاقات می‌کنند.

در شرایط سخت بیماری کرونا که جهان و به ویژه کودکان و نوجوانان با آن مواجه هستند، منطق‌الطیر استعاره‌ای برای گذر از وادی‌های سخت زندگی و مواجه شدن با بخشی از وجود و رسیدن به خودشناسی و خداشناسی است. کودکان و نوجوانان این نمایش مانند پرندگان این داستان، عبور از مسیر سخت زندگی را در شرایطی که با بحران جهانی این بیماری همه گیر مواجه هستند، تجربه خواهند کرد و دنیایی بهتر را خواهند ساخت.

این پروژه ورای تاکید بر ارزش‌های ادبی و هنری یک اثر کلاسیک، قصد دارد احساس مسئولیت اجتماعی و ایجاد آشتی هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان با طبیعت را نیز فراهم کند. نسلی که آینده ساز کشورمان هستند. نسلی که دیگر صدای پرندگان شهرهایشان را نشنیده‌اند و فرسنگ‌ها از اسطوره، شعر و طبیعت فاصله دارند. تک تک بازیگران نمایش منطق‌الطیر با پرندگان قصه سفر کرده‌اند و می‌خواهند راز این سفر را با شما در میان بگذارند.»

براساس این گزارش حجت‌الله ایوبی، محمد درویش، وارطان ساهاکیان، محمدرضا تفضلی، حمیدرضا دیبازر، رضا مهدوی، آرمان نوروزی، هاسمیک کارپتیان، بهزاد عبدی، علی جعفری پویان، حامی حقیقی، فریبرز نجفیان، نازلی بخشایش، کاوه رمضان زاده، سهیلا پورگرامی، هنگامه مفید، مریم کاظمی، هما جدی‌کار، پوپک عظیم پور، امیر مشهدی عباس، فریبا دلیری، آلبرت بیگجانی، علیرضا شجاع نوری، مونا زندی، رویا نونهالی، حسین پارسایی، منصوره یزدانجو، جمیل رستمی، الهام نامی، عارفه معماریان، بهرنگ دزفولی زاده، آناهیتا دری، شهرام پوراسد، فرخ محمدزاده مهر، نسیم معماریان، فرمانی، خاطره حاج سید جوادی، علی احسانی، حبیب شیبانی، مهین جواهریان، ماکان زهرایی، حامد محسن، یوسف پیری از جمله هنرمندانی بودند که در این برنامه به عنوان مهمان ویژه حضور داشتند.

(به ترتیب حروف الفبا) رها افضلی، رادوین بروجردی، هانا پدرام، پوریا پروری، مایا پوراسد، چیستا سینایی پورفره، دایانا شکوفان، هستی علی بابایی شهرکی، آرنیکا علی‌نژاد کلیانی، نیکان فلاحتی مجاوری، ویستا کلهری، آمیتیس گازرانی، سید نیروان عبداللهی، سیده نیکی عبداللهی، ماهور محمودپور، حانا محمودی، پارمیس یوسفی سالکده گروه بازیگران این پروژه را تشکیلی می‌دادند، این در حالی است مریم شریف زاده مدرس آواز این پروژه نیز بوده است.

در بخش موسیقی نیز علی جعفری پویان و علیرضا چهره قانی نوازندگان ویولن، پژمان عباس نوازنده پیانو، علی جعفری پویان نوازنده ویولا، حامی حقیقی و رضا فرهادی صدابرداران، نیما باتقوی دستیار صدابردار و حامی حقیقی میکس و مسترینگ گروه اجرایی را تشکیل می‌دادند.

در گروه حرکات فرم نیان هم دلدار احتشام‌زاده، الینا اخوان ثالث، شاینا پرویزی، تارا حبیبی، تیارا خادمان حاجی مرادی، دلنیا دلجوان، ستاره ستاری، رکسانا روحی، کاملیا رضایی موید، رادین فخاریه، هیلا فیضی، نیکی علوی نیکو، مهرسا نکویی منفرد و در گروه موسیقی ویونا به سرپرستی نگار اعزازی هنرمندانی چون پانیذ ترحمی، رومینا حاجی نجفی، هانا حیدری، دانیال خوش سیرت، کیانا سلطان محمدی، دنیا شهاب فر، سارینا فراهانی، الیسا قدسی، مهسا کلاهدوز، پرنیا عمرانی و پرنیا یزدان شناس به هنرنمایی پرداختند.

امیر عابدی و مریم شریف زاده شیرازی تهیه کنندگان، مریم شریف‌زاده شیرازی سرمایه گذار، خشایار حاجی سید جوادی مجری طرح، پانته‌آ صفا منش دستیار کارگردان، پگاه نیایی حرکات فرم، مونا صدفی دستیار حرکات فرم، سیده شیوا احمدی هماهنگی، مرجان اندرودی گرافیست و طراح پوستر، امیر عابدی و سید محمد عصاریان عکاسان، جعفر باقری مشاور امور بین‌الملل، علیرضا صفرنژاد ساخت تیزر، میترا کریم‌خانی طراح لباس، زهرا مریدی دوخت لباس، کتایون مسعودی طراحی عروسک، فاطمه حسین‌زاده، احمد قرایلو ساخت عروسک، آیدا آب‌پرور ساخت تصویر ویدئو، حامد محمدیان ساخت تیزر و فیلم‌های آموزشی، سعید بهشتی کارگردان مستند، بهنام تاجمیر ریاحی مدیر تصویربرداری، حسین مقری موذن و امید نوبر تصویربرداران دیگر اعضای پروژه موسیقایی – نمایشی «سیمرغ نامه» را تشکیل می‌دادند.

موسسه فرهنگی هنری «نغمه جاودان آفرینش» از سال ۱۳۹۴ با تمرکز روی نمایشنامه‌های مطرح جهان به اجرای نمایش‌های موزیکال پرداخته است. این موسسه که با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با موسیقی و ادبیات ایران و جهان فعالیت خود را آغاز کرده تاکنون، نمایش‌هایی مانند «جوجه اردک زشت» اثر هانس کریستین اندرسن و «شیرشاه» نوشته کریستین سندرز را به زبان انگلیسی در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه برده است.

این در حالی است که تشکیل گروه کُر بزرگسال و اجراهای مختلف در تالار وحدت و نیاوران، تشکیل اولین گروه کُر چهارصدایی «کودکان کار و خیابان» و اجراهای متعدد به همراه این کودکان از دیگر فعالیت‌های مجموعه است. از فعالیت‌های پیش روی موسسه هم می‌توان به آماده سازی نمایشنامه «زنان کوچک» و داستان «حضرت ابراهیم (ع) و اسماعیل (ع)» در قالب پروژه‌های نمایشی – موسیقایی به طراحی و آهنگسازی مریم شریف زاده اشاره کرد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط:

«سیمرغ نامه»در وحدت تماشایی می‌شود

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه