رفتن به بالا
  • یکشنبه - 28 فروردین 1401 - 15:03
  • کد خبر : ۱۰۹۴۳
  • چاپ خبر : «چنین گفت زرتشت» یک هدیه نمادین بود

«چنین گفت زرتشت» یک هدیه نمادین بود

پرویز اسماعیلی در گفتگو با تلویزیون کرواسی HRT۳ درباره اجرای کنسرت «چنین گفت زرتشت» با مدیریت علی رهبری موسیقیدان شناخته کشورمان در زاگرب، افرود: ما پیوندهای عمیق فرهنگی با هم داریم و این اثر هنری یک هدیه نمادین از سوی ملت ایران به مردم کرواسی است. وی در پاسخ به سوالی مبنی تفاوت این اجرا با […]

پرویز اسماعیلی در گفتگو با تلویزیون کرواسی HRT۳ درباره اجرای کنسرت «چنین گفت زرتشت» با مدیریت علی رهبری موسیقیدان شناخته کشورمان در زاگرب، افرود: ما پیوندهای عمیق فرهنگی با هم داریم و این اثر هنری یک هدیه نمادین از سوی ملت ایران به مردم کرواسی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی تفاوت این اجرا با نسخه اجرا شده توسط ایچارد اشتراوس آلمانی، گفت: آن قطعه با خوانش نیچه و بدون کلام اجرا شده است. ولی اثر آقای رهبری با آن کاملاً متفاوت است. زیرا اولاً یک روایت اصیل و ایرانی از آموزه‌های زرتشت است. و دوماً برای اولین بار در جهان با کلام و به زبان فارسی در زاگرب اجرا شد. این اثر یکی از بزرگترین آثار کلاسیک موسیقی ایران بود و تلفیق آواز رضا فکری به زبان فارسی با هم خوانی نوازندگان کروات بسیار ارزشمند و خاطره انگیز بود.

سفیر ایران در زاگرب، در خصوص نقش ارتباطات فرهنگی و هنری میان ملت‌ها، بویژه موسیقی در کمک به صلح جهانی افزود: موسیقی زبان مشترک ملت‌ها است و مرز و محدوده جغرافیائی نمی‌شناسد. هنر و بویژه موسیقی در عین حالی که از اعماق و زوایای فرهنگ‌ها و سنت‌های متفاوت ملت‌ها بیرون می‌آید، بدون نیاز به زبان می‌تواند فراگیر و جهانی شوند.

وی ادامه داد: گرچه رهبر ارکستر و خواننده کنسرت «چنین گفت زرتشت» فارسی زبان بود، اما شهروندان هنردوست کرواسی با آن ارتباط برقرار کردند. آثار موسیقیدانان بزرگ ایرانی حتی با کلام و زبان فارسی در سراسر جهان علاقمندان زیادی دارد و این به دلیل تمدن بزرگ، و فرهنگ و ادبیات غنی ایران است. پیام فرهنگ و موسیقی ایرانی، دعوت انسان‌ها به راستی، صلح و دوستی است.

سفیر کشورمان درباره جایگاه ایران در نقشه جهانی موسیقی کلاسیک، گفت: به اعتقاد من اهل موسیقی باید در این زمینه نظر دهند. اما در واقع موسیقی سنتی در ایران با تکیه بر فرهنگ، ادبیات و سازهای ایرانی اصالت بیشتری از موسیقی کلاسیک دارد. البته ارکستر سمفونیک ایران ۸۰ سال سابقه دارد و همواره با ارکسترهای غربی همکاری داشته است. استادان بزرگی مثل آقای رهبری و لوئیس چکناواریان فیلارمونیک های بزرگ جهان را هدایت کرده‌اند. برخی افراد به ویژه آقای رهبری تلاش کرده‌اند موسیقی سنتی ایرانی را با ابزارها و هارمونی موسیقی کلاسیک غربی تلفیق کنند که نتیجه آن تولید آثاری منحصر به فرد و ماندگار در جهان موسیقی بوده است.

پرویز اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد جایگاه موسیقی کلاسیک سنتی اروپا در ایران، گفت: موسیقی کلاسیک سنتی اروپا از دهها سال قبل طرفدارانی در میان نخبگان و جوانان ایران دارد. آثار متعددی از بزرگان موسیقی کلاسیک جهان مانند موتزارت و اشتراوس یا دریاچه قو اثر چایکوفسکی در ایران اجرا شده است. سمفونی شماره ۹ بتهوون نیز با مدیریت آقای علی رهبری در ایران با استقبال فراوان روبرو شده است. ضمن اینکه نوازندگان تراز اولی از ایران همواره در فیلارمونیک های بزرگ اروپا و جهان حضور داشته‌اند.

وی در پایان از علی رهبری، رضا فکری و همچنین میرکو بوخ مدیر فیلارمونیک زاگرب به خاطر تلاش‌هایشان برای خلق این اثر مشترک و ماندگار هنری تشکر کرد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط:

اجرای ارکستر فیلارمونیک زاگرب به زبان فارسی در کرواسی

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه