رفتن به بالا
  • یکشنبه - 24 بهمن 1400 - 12:14
  • کد خبر : ۱۰۴۳۴
  • چاپ خبر : شب حسن کسایی و یک هیپنوتیزم واقعی

شب حسن کسایی و یک هیپنوتیزم واقعی

در چارچوب برگزاری «شب استادان موسیقی ایرانی» در سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر که یکی از تخصصی‌ترین و با کیفیت ترین بخش‌های این رویداد موسیقایی لقب گرفته، زمان خیری از نوازندگان شناخته شده عرصه نی‌نوازی در شبی که به نام «حسن کسایی» از هنرمندان فقید و مولف عرصه نی‌نوازی کشورمان مزین شده بود، در قالب یک برنامه بیست و پنج دقیقه‌ای به […]

در چارچوب برگزاری «شب استادان موسیقی ایرانی» در سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر که یکی از تخصصی‌ترین و با کیفیت ترین بخش‌های این رویداد موسیقایی لقب گرفته، زمان خیری از نوازندگان شناخته شده عرصه نی‌نوازی در شبی که به نام «حسن کسایی» از هنرمندان فقید و مولف عرصه نی‌نوازی کشورمان مزین شده بود، در قالب یک برنامه بیست و پنج دقیقه‌ای به اجرا پرداخت.

زمان خیری نوازنده نی و مدرس هنرستان موسیقی پسران که طی سال‌های اخیر در حوزه‌های دانشگاهی نیز مشغول به تدریس موسیقی است، در شبی که تعداد اندکی از مخاطبان موسیقی ایرانی در سالن تازه تاسیس حسین دهلوی گردهم آمده بودند تا شاهد اجرای یکی از تخصصی‌ترین بخش‌های جشنواره باشند، به یاد استاد حسن کسایی از نوازندگان پیشگام عرصه نی نوازی به بداهه نوازی در دستگاه همایون پرداخت.

این هنرمند فعال موسیقی ایرانی تاکنون از محضر هنرمندان مطرحی چون عبدالنقی افشارنیا، حسین دهلوی، فرهاد فخرالدینی، محمدرضا لطفی و محمدعلی کیانی‌نژاد بهره برده و طی این سال‌ها نیز با هنرمندانی چون محسن نفر، داریوش طلایی، محمد اسماعیلی، حمیدرضا نوربخش، مسعود شعاری و سعید ثابت همکاری داشته است.

خیری تاکنون چند آلبوم نیز منتشر کرده که از آن جمله می‌توان به آلبوم‌های تک‌نوازی «شوق»، «بازشنودی از نی دوره قاجار» اشاره کرد. او در این سال‌ها موفق به کسب مقام نخست در جشنواره‌های داخلی و خارجی زیاده شده است.

آنچه این نوازنده نی در کنسرت کوتاه شب گذشته خود پیش روی مخاطبان قرارداد، قدرت نمایی و تسلط کم نظیر وی در شیوه نی‌نوازی بود که مخاطبان را مسحور شنیدن نوایی کرد که بازهم نشان داد که موسیقی ایرانی در قالب درست و با کیفیت آن تا چه اندازه می‌تواند روی گوش شنیداری مخاطبان تاثیر گذار باشد؛ تاثیری شگفت که گویی مخاطبان سالن دهلوی به واسطه ساز نی و نوازنده‌اش در یک هیپنوتیزم واقعی به سر می‌بردند و عبور زمان برای آن‌ها آنچنان بی‌معنا بود که وقتی اجرای کوتاه زمان خیری به پایان رسید، همچنان روی صندلی‌های خود نشسته بودند و منتظر شنیدن ادامه برنامه بودند. کما اینکه اگر توضیحات مدیریت سالن نبود، همچنان روی صندلی‌ها می‌نشستند تا شاید شاهد اجرای بخش دیگری از برنامه باشند.

این شرایط در حالی بود که در کنسرت «شب یوسف فروتن» با هنرمندی امیر شریفی (نوازنده سه تار) مخاطبان از اجرای ارائه رضایت داشتند. چارچوبی که طی سال‌های گذشته در بخش «نسلی دیگر» جشنواره موسیقی فجر دربرگیرنده تجربه‌های ارزشمندی در معرفی هرچه بهتر قابلیت‌های موسیقی ایرانی برای جذب مخاطب بود، اما بنا به دلایلی از بخش‌های مختلف جشنواره حذف شده بود اما حالا در قالب «شب استادان موسیقی ایرانی» پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه