رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 19 آبان 1400 - 13:12
  • کد خبر : ۹۷۸۸
  • چاپ خبر : چهارمین جشنواره ملی شمس و مولانا در خوی آغاز به کار کرد

چهارمین جشنواره ملی شمس و مولانا در خوی آغاز به کار کرد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی سه شنبه شب در آئین گشایش این جشنواره که در خوی برگزار شد، اظهارکرد: شمس به عنوان یک سرمایه عظیم فرهنگی ملی، فراملی و منطقه‌ای است که می‌تواند بلخ تا آنکارا و قونیه تا خوی را به هم بسط دهد. حجت الاسلام ناصر خدایاری بیان کرد: قدرت دیپلماسی فرهنگی […]

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی سه شنبه شب در آئین گشایش این جشنواره که در خوی برگزار شد، اظهارکرد: شمس به عنوان یک سرمایه عظیم فرهنگی ملی، فراملی و منطقه‌ای است که می‌تواند بلخ تا آنکارا و قونیه تا خوی را به هم بسط دهد.

حجت الاسلام ناصر خدایاری بیان کرد: قدرت دیپلماسی فرهنگی شمس یک فرصت در جهت تقویت ارتباطات ملت‌هاست و موجب گسترش مساله صلح و روابط دوستانه و برقراری پیوندهای فرهنگی در منطقه می‌شود.

وی ادامه داد: سرمایه فرهنگی شمس و مولانا می‌تواند بسیاری از فقرهای فرهنگی ما را پوشش داده و ما را در مسیر درست ادبی، عرفانی، کلامی و دینی رهبری کند و پیشران ما به سمت مقاصد و منویات فرهنگی کشورمان باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: اندیشه‌های آکنده از صلح و آرامش طلب شمس و مولانا درجهت برقراری صفا و ارتباطات حسنه بین ملت‌های منطقه بسیار مؤثر است.

وی تاکید بر ضرورت پاسداشت مفاخر ملی تصریح کرد: اندیشه شمس و مولانا رمز تفاهم و پیوند ملت‌های به یکدیگر است و شایسته است که این ظرفیت شگفت فرهنگی و معرفتی بیش از پیش باز شناسانده شود.

حسین عباسی فرماندار خوی نیز در مراسم افتتاحیه این جشنواره ملی گفت: برای برگزاری این جشنواره ۲۳۶ اثر موسیقی سنتی و آواز اصیل ایرانی از ۲۹ استان کشور به دبیرخانه جشنواره در تولیت شمس تبریزی رسیده بود که از میان این آثار ۵۶ اثر مطابق با اهداف جشنواره و با انتخاب داوران به مرحله داوری جشنواره راه یافته بودند، از این آثار ۱۴ اثر برتر شناخته شده و در این جشنواره در مدت سه روز به علاقه‌مندان ارائه می‌شوند.

رضا جعفرپور دبیر اجرایی این جشنواره هم ویژگی مهم این دوره از جشنواره را استقلال خوب گروه‌های موسیقی محلی و سنتی از آن اعلام کرد داوری آثار این دوره از جشنواره‌ی شمس و مولانا را استادان عبدالحسین مختاباد، ملیحه سعیدی و پویا سرایی بر عهده دارند.

سرپرست شهرداری خوی با بیان اینکه چهارمین جشنواره ملی شمس و مولانا با هدف پاسداشت مفاخر ملی در این شهرستان برگزار می‌شود، گفت: برای برگزاری این جشنواره ملی ۲۳۶ اثر موسیقی سنتی و آواز اصیل ایرانی از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شده است.

حسن نصرالله پور با بیان اینکه از مجموع آثار رسیده ۵۶ اثر به مرحله داوری جشنواره راه یافتند، گفت: در این جشنواره سه اثر به عنوان آثار برتر برگزیده شده نشان زرین شمس و جوایز نقدی دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: با رأی هیأت داوران از مجموع ۵۶ اثر راه یافته به داوری ۱۴ اثر موسیقی اصیل ایرانی از ۹ استان تهران، فارس، اصفهان، لرستان، خراسان رضوی، همدان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان‌غربی به عنوان آثار برتر در این جشنواره ارائه می‌شود.

این جشنواره تا ۲۰ آبان با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در سالن ارشاد اسلامی خوی برگزار می‌شود که هر روز ۳ استان برنامه‌های خود را ارائه خواهند کرد.

در مرحله پایانی این جشنواره که با هدف پاسداشت مفاخر ملی برگزار می‌شود ۱۴ اثر از ۹ استان تهران، فارس، اصفهان، لرستان، خراسان رضوی، همدان، سیستان و بلوچستان، و آذربایجان‌های غربی و شرقی در خوی دار القرار شمس رقابت می‌کنند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه