رفتن به بالا
  • شنبه - 24 مهر 1400 - 09:32
  • کد خبر : ۹۳۵۸
  • چاپ خبر : انتشار کتابی درباره «تنبور» از حیدر کاکی

انتشار کتابی درباره «تنبور» از حیدر کاکی

ویرایش جدید کتاب «زمینه شناخت تنبور» تالیف حیدر کاکی منتشر شد. در معرفی این کتاب عنوان شده است: «این کتاب مرجعی مستند و مستدل است که علاقه‌مندان ساز تنبور و موسیقی کهن و باستانی را با تمامی ابعاد آن آشنا می‌کند. کتاب «زمینه شناخت تنبور» پس از کتاب «تنبور از دیرباز تاکنون» مرحوم سیدخلیل عالی‌نژاد […]

ویرایش جدید کتاب «زمینه شناخت تنبور» تالیف حیدر کاکی منتشر شد.

در معرفی این کتاب عنوان شده است: «این کتاب مرجعی مستند و مستدل است که علاقه‌مندان ساز تنبور و موسیقی کهن و باستانی را با تمامی ابعاد آن آشنا می‌کند. کتاب «زمینه شناخت تنبور» پس از کتاب «تنبور از دیرباز تاکنون» مرحوم سیدخلیل عالی‌نژاد دومین کتاب پژوهشی در خصوص ساز کهن تنبور است و با مقدمه‌ای خواندنی از استاد علی‌اکبر مرادی و نگارنده آغاز می‌شود.

ابتدا تاریخچه‌ای مختصر از موسیقی و ساز تنبور در دوره‌های مختلف از خلقت بشر تا عصر حاضر ارائه می‌شود و در ادامه به بررسی انواع تنبور در سرزمین‌های مختلف با استناد به آثار و نقوش باستانی پرداخته می‌شود.

در ادامه معرفی مختصری از یارسان و تنبور یارسان ارائه می‌شود، سپس مشخصات و شکل ظاهری، خواص مواد، کوک، عوامل فنی در اجرا، انواع مضراب‌های متنوع و تکنیک‌های نوازندگی دست راست و چپ توضیح داده می‌شود.

در ادامه نوازندگان تنبور یکصد سال گذشته در حوزه‌های مختلف و تعدادی از سازندگان تنبور معاصر معرفی می‌شوند و سپس موارد استفاده از تنبور، مقام، انواع مقام‌های تنبور، خصوصیات موسیقی تنبور از لحاظ جنبه‌ها و حالات مختلف روند ملودیک و دورهای ریتمیک بررسی می‌شود.

در خاتمه بخش انتهایی کتاب تمامی مقام‌های تنبور تجزیه و تحلیل شده است.

کتاب «زمینه شناخت تنبور» در سال ۱۳۸۷ توسط انتشارات نوید شیراز منتشر شد و هم‌اکنون پس از تغییرات مجدد توسط سیامک عزیززاده مدیرمسئول انتشارات مشاهیر هنر منتشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به کتابفروشی‌های معتبر یا سایت انتشارات مشاهیر هنر مراجعه کنند.»

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه