رفتن به بالا
  • دوشنبه - 19 مهر 1400 - 20:09
  • کد خبر : ۹۲۸۷
  • چاپ خبر : «موسیقی نواحی» صاحب ندارد. آقای وزیر لطفا اقدامی کنید

«موسیقی نواحی» صاحب ندارد. آقای وزیر لطفا اقدامی کنید

یکی از پژوهشگران موسیقی با اشاره به ارسال فهرستی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی به دفتر موسیقی از وزیر جدید ارشاد خواست تا هر چه زودتر نسبت به ساماندهی این گونه موسیقایی اقدام کند. پیمان بزرگ نیا از پژوهشگران شناخته شده حوزه موسیقی نواحی ایران ضمن اشاره به شرایط نامطلوب هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی ایران […]

یکی از پژوهشگران موسیقی با اشاره به ارسال فهرستی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی به دفتر موسیقی از وزیر جدید ارشاد خواست تا هر چه زودتر نسبت به ساماندهی این گونه موسیقایی اقدام کند.

پیمان بزرگ نیا از پژوهشگران شناخته شده حوزه موسیقی نواحی ایران ضمن اشاره به شرایط نامطلوب هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی ایران بیان کرد: شاید خیلی‌ها با خواندن این مصاحبه من را متهم به دوباره گویی مشکلات و معضلاتی کنند که پیش از این گفتگوی رسانه‌ای بارها و بارها درباره آن توسط من و تعدادی دیگر از همکارانم حرف زده شده؛ پس چه لزومی دارد که بخواهم برای چندمین بار این مطالب را عنوان کنم؟ اما این بار ماجرا کمی متفاوت است. اول اینکه دولت جدید بر سر کار آمده و ضرورت دارد تا بنده و همکارانم بار دیگر به جناب اسماعیلی به عنوان وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی که فکر می‌کنم یکی از مدیران عملیاتی حوزه فرهنگ و هنر باشند دوباره این نکته‌های مهم را گوشزد کنیم که بدانند در موسیقی نواحی این کشور چه می‌گذرد.دوم اینکه برای چندمین بار اعلام کنیم که آقایان موسیقی نواحی صاحب ندارد، لطفاً قبل از بروز هر اتفاق دیگری که موسیقی اقوام ایران را در معرض نابودی قرار داده، فکری به حال ماجرا کنید.

وی افزود: نمی‌دانم این چه حکمتی است که در این سال‌ها فقط شعار حمایت دادیم، حرف‌های تکراری زدیم اما در واقعیت می‌بینیم، این عمر ماست که می‌گذرد و مسئولان همچنان در خواب هستند. در حالی که همه ما مسئولیم و این یک مطالبه جدی جامعه موسیقی نواحی ایران از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که هرچه زودتر فکری به این شرایط بی صاحب موسیقی نواحی ایران کنند.

این پژوهشگر موسیقی نواحی ادامه داد: بنده حدود دو ماه است که فهرستی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی که بنا به دلایل مختلف در شرایط بسیار نامطلوب معیشتی و شغلی است را به دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه دادم. اما متأسفانه هنوز بعد از این همه مدت دوندگی نتوانسته‌ام به نتیجه برسم و تنها نکته‌ای که دوستان به من اعلام کردند ارسال شماره ملی است که فعلاً دربرگیرنده خبر خوشی نیست. البته بنده و برخی از دوستان در این مدت تلاش کردیم از سوی برخی مجموعه‌ها کمک‌هایی را به این هنرمندان داشته باشیم. اما پرسش اصلی اینجاست. آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی این حمایت‌ها نیست؟ آیا در این شرایط بسیار ناراحت کننده و نامطلوبی که هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی دارند، برگزاری جشنواره موسیقی نواحی محلی از اعراب دارد؟ جشنواره‌ای که فکر می‌کنم درصد بسیار کمی از هنرمندان پیشکسوت در آن حضور داشته باشند.

بزرگ نیا با انتقاد از شرایط و نحوه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران طی سال‌های اخیر تصریح کرد: ای کاش آقای وزیر این مطلب را بخوانند و متوجه این موضوع شوند که آخرین گنجینه‌های موسیقی نواحی این سرزمین در بدترین شرایط هستند. ای کاش بدانند که همین استاد غلامرضا آلمه جوقی که چند روز پیش دار فانی را وداع گفت یکی از هنرمندانی بود که نامش در فهرست بنده برای حمایت‌های معیشتی و معنوی بود. اما انگار قرار نیست متوجه در پیش بودن یک فاجعه معنوی در حوزه موسیقی نواحی باشیم.

وی تصریح کرد: هنرمندان موسیقی نواحی ایران اکنون با دو چالش بزرگ رو به رو هستند. اول اینکه بسیاری از آنها در وضعیت معیشتی مناسبی قرار ندارند و به دلیل کرونا و تبعات آن در بدترین حالت ممکن قرار دارند. اما به خاطر حفظ آبرو و عزت نفسی که دارند هیچوقت نیامده‌اند که التماس کنند که به ما چیزی بدهید. در حالی که این حق مسلم آنهاست که از مزایای کامل بهره مند باشند و این وظیفه مدیران است که به این عزیزان در حد توان کمک کنند. اینها گنجینه‌های ملی ما هستند که عاشقانه به دنبال رفتن روی صحنه هستند چالش دومی که بسیاری از این عزیزان را تحت تأثیر شدیدترین ضربات روحی قرار داده، زیرا حضور در همین جشنواره‌ها و فستیوال‌های مرتبط با موسیقی نواحی نیز از آنها دریغ شده و بسیاری از آنها خانه نشین شده‌اند.

بزرگ نیا با طرح این درخواست از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت ضروری و زودهنگام از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی توسط نهادهایی چون دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق اعتباری هنر گفت: آقای وزیر برای صبر کردن واقعاً فرصتی وجود ندارد، لطفاً هرچه زودتر به فکر بهبود اوضاع باشید و بدانید که موسیقی نواحی ایران بی صاحب شده است. اکنون هنرمندان این عرصه نیز هم به لحاظ روحی هم به لحاظ مالی نیازمند بیشترین حمایت هستند. اما تا به امروز به دلیل برخی سیاست‌های غلط در این عرصه و حتی برگزاری جشنواره موسیقی نواحی که می‌تواند مهم‌ترین رویداد برای به صحنه رفتن این عزیزان باشد شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورده و ما می‌بینیم که بخش اصلی و جریان اصلی موسیقی نواحی ایران به فراموشی سپرده شده است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه