رفتن به بالا
  • جمعه - 22 دی 1396 - 17:00
  • کد خبر : ۷۷۴۲
  • چاپ خبر : با آریا عظیمی‌نژاد؛ از قولش در خندوانه تا فکر همکاری با عصار و انتقاد از سینما

با آریا عظیمی‌نژاد؛ از قولش در خندوانه تا فکر همکاری با عصار و انتقاد از سینما

آریا عظیمی‌نژاد می‌گوید، دوست دارد به عنوان آهنگساز با علیرضا عصار کار کند، از نبود وحدت در میان اهالی موسیقی سخن به میان می‌آورد و معتقد است، موسیقی امروز ما در خوانندگی ضعیف‌تر از بخش‌های دیگر حرکت می‌کند. این آهنگساز و نوازنده درباره فعالیت این روزهایش بیان کرد: من این روزها درگیر موسیقی پایتخت  ۵ […]

آریا عظیمی‌نژاد می‌گوید، دوست دارد به عنوان آهنگساز با علیرضا عصار کار کند، از نبود وحدت در میان اهالی موسیقی سخن به میان می‌آورد و معتقد است، موسیقی امروز ما در خوانندگی ضعیف‌تر از بخش‌های دیگر حرکت می‌کند.

این آهنگساز و نوازنده درباره فعالیت این روزهایش بیان کرد: من این روزها درگیر موسیقی پایتخت  ۵ هستم؛ در سفری که این اواخر به استانبول داشتم، نغمات موسیقی آناتولی را برای سری جدید این سریال ضبط کردم تا با توجه به خط داستان این سریال، موسیقی این فیلم ترکیب و تلفیقی از این‌گونه موسیقی و گونه کتولی و مازندرانی باشد.

عظیمی‌نژاد درباره ضبط آلبوم «بوم و بر» که تلفیقی از موسیقی نواحی ایران و موسیقی راک است، نیز توضیح داد: پروسه تولید این کار، به سبب درگیری‌های من مقداری کند شد. ما الان نیمی از آلبوم را ضبط کردیم و نیم دیگر آن مانده است. فکر کنم پس از پایتخت خیلی سفت و سخت روی این کار تمرکز پیدا کنم و آن را به سرانجام برسانیم. پیش‌بینی من این است برای فصل بهار بتوانیم این کار را تمام کنیم.

او معتقد است: ما در زمینه خوانندگی نسبت به ساخت، تنظیم و نوازندگی ضعف خیلی بیشتری داریم و در سطح پایین‌تر حرکت می‌کند؛ این موضوع در موسیقی پاپ بدتر هم هست.

قول عظیمی‌نژاد در خندوانه به کجا رسید؟

این آهنگساز درباره قولش در برنامه «خندوانه» مبنی بر حمایت از ۵ استعداد خوانندگی، اظهار کرد: آثار زیادی، نزدیک به ۶ هزار ایمیل، دریافت کردم که همه آن‌ها دسته‌بندی و شنیده شد. تعدادی از این آثار سطح کیفی پایینی داشتند و قابل ارزشیابی نبودند. حقیقتا شگفتی در میان آن‌ها ندیدم. همه نوع اثری برای من فرستاده شد از سنتی گرفته تا پاپ اما باید دید هرکس در هر ژانری چگونه کار خود را انجام می‌دهد.

عظیمی‌نژاد در ادامه گفت: ما تصمیم گرفتیم در یک برنامه مستقل تلویزیونی این برنامه را معرفی کنیم؛ نه در قالب مسابقه اما می‌خواستیم چالشی را در میان افرادی که انتخاب شدند به وجود بیاوریم. برای تولید این برنامه با چند نفر صحبت کردم، بخش‌های خصوصی برای اسپانسرینگ آن وارد شدند اما هنوز از نظر من به نتیجه قابل قبولی نرسیدیم تا این کار را انجام بدهیم.

او تاکید کرد: آثار محفوظ هستند و من مترصد فرصت و محل خوبی هستم که بتوانیم این افراد را به بهترین شکل معرفی کنیم؛ اگر نتوانیم این برنامه مستقل را بسازیم در فصل‌های جدید خندوانه این قول را به ثمر می‌نشانیم.

دوست دارم با علیرضا عصار کار کنم

این آهنگساز در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود بیان کرد: به سبب دوستی قدیمی‌ و علاقه‌ای که به علیرضا عصار دارم، مدت‌ها است در فکر این هستم که به عنوان یک آهنگساز با او کار کنم. این کاهلی از طرف من است؛ از آنجایی که درگیری‌های کاری من زیاد است، فرصت نشده فضایی باز و به این قالب ورود کنم.

این هنرمند ادامه داد: به غیر از عصار ،شخص دیگری مد نظرم نیست؛ البته فردی مانند محمد اصفهانی که با او پیش از این نیز کار کرده بودم، برای همکاری در فکرم هست که در حال ساخت یک قطعه برای او هستم.

او توضیح داد: همیشه برای در انتخاب نوازنده و خواننده مجموع و فرآیند مواردی مانند توانایی، حس و حال شخصی و شخصیت او اهمیت دارد. اگر فردی خیلی توانمند باشد اما شخصیت او با من جور نباشد با او وارد کار نمی‌شوم.

عظیمی‌نژاد افزود: در موسیقی فیلم نیز همین‌گونه است؛ کارگردان‌های بزرگ زیادی هستند که من ساعت‌ها با آن‌ها جلسه داشتم اما هیچ نقطه مشترکی با آن‌ها پیدا نکردم که بتوانم کار را ادامه بدهم. آدم‌ها باید با هم مشترکاتی داشته باشند که بتوانند حرف مشترک بزنند. اگر قرار باشد کار رباتیکی اتفاق بیفتد و پیوند عاطفی به وجود نیاید خروجی خوبی بیرون نخواهد آمد.

دوست داشتم موسیقی «بایسیکل‌ران» را بسازم

این آهنگساز فیلم همچنین گفت: دوست داشتم موسیقی فیلم «بایسیکل ران» را من بسازم، اصلا به عشق این فیلم وارد دنیای سینما (ساخت موسیقی فیلم) شدم. حال و هوای سینمای امروز برایم خیلی خوشایند نیست. بهترین فیلم‌های ما را که ردیفی جایزه می‌گیرند با یک بار دیدن تمام می‌شود و دیگر نمی‌توان دوباره آن‌ها را دید.

او اضافه کرد: در گذشته سینمای ما این‌گونه نبود بسیاری از آثار هستند که آدم میل دارد دوباره آن‌ها را ببیند! من دوست دارم هرچندوقت یک‌بار «بوعلی‌سینا»، «سربداران» و «هزار دستان» را ببینم.

عظیمی‌نژاد با اشاره به فیلم «اژدها وارد می‌شود» اثر مانی حقیقی، بیان کرد: این فیلم فارغ از بخش مستند آن که به فیلم ضربه زده، بخش داستانی و بصری جذابی دارد. مدت‌ها بود من در سالن سینما فیلمی ندیده بودم که فراموش کنم در سینما هستم، اما با این فیلم وارد دنیایی شدم که یادم رفت کجا نشستم و بغل دستیم چه کسی است.

این موسیقیدان گفت: در مواقعی که با یک اثر هنری یا شعر حس مشترکی دارید، دوست دارید بار دیگر آن را ببینید؛ اما بهترین فیلم‌ این روزهای سینمای ایران هم، برای من این حس را ندارد.

موسیقی در حال جهش ژنتیکی است

او با اعتقاد به اینکه وضعیت موسیقی در میان دیگر هنرها بهتر و رو به تکامل است، اظهار کرد: سینما سیر نزولی دارد. موسیقی در حال جهش ژنتیکی است زیرا نگاه نسل جوان از حالت فردی بیرون آمده و حال جدید و رو به بهبودی را در ان به وجود آورده است.

عظیمی‌نژاد درباره جشنواره‌های فجر سینما و موسیقی بیان کرد: در سینما، درست است رقابت سنگین وجود دارد اما وحدت بیشتری هم هست. با این‌که سلیقه، نگاه سیاسی و اجتماعی سینماگرها متفاوت است اما همه در کنار هم جشنواره فیلم فجر را پذیرفتند اما در موسیقی این وحدت، و پرهیز از موشکافانه برخورد کردن وجود ندارد. هر فعلی با هر نواقصی که دارد وجودش غنیمت است اگر با این دید نگاه کنیم که با همدلی و معاشرت عده‌ای این اتفاق رخ می‌دهد نباید نسبت به آن گلایه کرد.

او درباره نبود وحدت در موسیقی گفت: موسیقی بحث فردی عجیبی دارد؛ آدم‌ها خلق می‌کنند و چیز غیرقابل لمسی را به واقعیت تبدیل می‌کنند. این شبه برای بیشتر موزیسین‌ها پیش می‌آید که ما خیلی آدم‌های متفاوتی هستیم؛ این باعث می‌شود بیشتر اتفاق‌ها در جامعه موسیقی به شکل فردی باشد.

این نوازنده سه‌تار ادامه داد: الان نسل جوان به جمعی نگاه کردن و گروه‌نوازی روی آورده است؛ این موضوع احتیاج به زمان دارد تا بتوانیم فرهنگ درونیمان را عوض کنیم  و باور کنیم هرکس می‌تواند جهان شخصی خود را داشته باشد که حق او و قابل احترام است؛ اما در کنار همدیگر هیچ‌کس به دیگری لطمه وارد و جای او را تنگ نمی‌کند. باید باور کنیم به تعداد موزیسین‌ها، جهان موسیقی وجود دارد.

فردگرایی را کنار گذاشتیم

عظیمی‌نژاد درباره جریان سازی در موسیقی گفت: ما در حال حاضر گروه‌های موسیقی خوبی داریم که اتفاق‌های خیلی خوبی را رقم می‌زنند؛ به عنوان مثال ماه گذشته یک قطعه از گروه «داماهی» با نام «دیوانه» شنیدم یا آثار گروه «دال»؛ به نظرم سطح موسیقی را عوض می‌کند و حالی را که در موسیقی نداریم به آن می‌دهد و روح گم‌شده‌ای که در سال‌های بعد از انقلاب داشتیم، دوباره برمی‌گردد. در واقع طعم‌های جدید و جریان‌سازی پیش می‌آید.

او اضافه کرد: این نوع ارایه موسیقی نشان می‌دهد ما فردگرایی را کنار گذاشتیم و گروهی نگاه می‌کنیم؛ اکثر آن‌ها موزیسین‌های خوبی هستند که این روش را سفت در آغوش گرفته و یکدیگر را حمایت می‌کنند.

منبع:‌ایسنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه