رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 17 خرداد 1402 - 15:15
  • کد خبر : ۱۵۵۸۰
  • چاپ خبر : پوستر جشنواره موسیقی سنتی «سوچلا» رونمایی شد

پوستر جشنواره موسیقی سنتی «سوچلا» رونمایی شد

نخستین جشنواره هم‌آوایی سالانه‌ امیری‌خوانی و موسیقی مازندران با عنوان«سوچلا » با هدف احیاء موسیقی بومی محلی مازندران تیر ماه امسال در محمودآباد برگزار می‌شود و طی مراسمی از پوستر این جشنواره رونمایی شد. نخستین هم آوایی سالانه امیری خوانی و موسیقی مازندران از اول تیرماه ۱۴۰۲ با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر ساحلی […]

نخستین جشنواره هم‌آوایی سالانه‌ امیری‌خوانی و موسیقی مازندران با عنوان«سوچلا » با هدف احیاء موسیقی بومی محلی مازندران تیر ماه امسال در محمودآباد برگزار می‌شود و طی مراسمی از پوستر این جشنواره رونمایی شد.

نخستین هم آوایی سالانه امیری خوانی و موسیقی مازندران از اول تیرماه ۱۴۰۲ با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر ساحلی محمودآباد و اصحاب فرهنگ و هنر برگزار می‌شود.

سوچلا در فرهنگ تبری شیوه‌ای از صید مبتنی بر موسیقی گروهی (کارآوا) است، صیادان سنتی طبق آئین بسیار کهن، در نیمه‌های شب سوار بر قایق همراه با نواختن تشت‌های مسین و ایجاد ریتم‌های متنوع، به صید مرغابی‌های وحشی در آب بندان‌ها و تالاب‌های منطقه مازندران می‌پرداختند.

 این موسیقی گروهی، متشکل از دو ریتم متفاوت بوده است، این دو ریتم برحسب نوع صید، اجرا می‌شد و سوچلا یکی از اولین کارآواهای گروهی شناخته شده در مازندران است.

 این جشنواره به دو بخش کلی گروه نوازی موسیقی مازندران و امیری‌خوانی است که در بخش گروه نوازی باید تنها از سازهای اصیل استفاده شود و با تاکید بر اینکه سوچلا یک آئین موسیقایی است که مبتنی بر معیشت بوده  که معیشت آن زمان ناگزیر به صید بوده است و از این رو باید وجه موسیقایی آن پر رنگ‌تر شود.

امیری‌خوانی را یکی از قدیمی‌ترین آوازها در مازندران است، این موسیقی یک لحن است که در مناطق شمالی کشور، البرز مرکزی و البرز جنوبی وجود دارد و جزئی از آئین ما است و نباید از بین برود بدین منظور در امیری خوانی برای احیاء، اشاعه و تسری دادن آن در بین جوانان، بخش استعدادیابی و معرفی استعدادها را در دو رده سنی زیر ۱۳ سال و بالای ۱۳ سال در نظر گرفته شد که در بخش گروهی خوانی محدودیت سنی نخواهیم داشت.

 زمان اجرای این برنامه در تیرماه است که صبح آن روز افتتاحیه رسمی با حضور مسؤولان و شرکت‌کنندگان برگزار و اختتامیه آن در همان شب انجام خواهد شد.

این جشنواره در ۲ مرحله داوری می‌شود،در مرحله اول، فراخوان و دریافت آثار صورت می‌گیرد و قسمت گروه نوازی در همان زمان داوری شده و ۳ گروه به عنوان گروه برگزیده انتخاب می‌شوند و در روز جشنواره این ۳ گروه به عنوان ۳ گروه برتر اجرا خواهند کرد.

 در مرحله امیری خوانی ابتدا جمعی از آثار انتخاب و داوری می‌شود و مرحله نهایی داوری در روز جشنواره خواهد بود و از بین هر رده سنی ۲ نفر انتخاب خواهند شد و گروه‌های موسیقی شهرستان محمودآباد، بدون رقابت، اجازه اجرا در روز جشنواره را دارند و به عنوان گروه بومی تندیس جشنواره را دریافت خواهند کرد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط:

مهلت ارسال آثار به مرحله نهایی جشنواره ملی موسیقی جوان تمدید شد

فراخوان شرکت در شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران منتشر شد

نخستین دوره جشنواره ملی سرود «آوای آدینه» برگزار می شود

برگزاری اولین جشنواره موسیقی محلی در سنندج

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه