رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 10 خرداد 1402 - 12:14
  • کد خبر : ۱۵۴۶۹
  • چاپ خبر : کتاب «اخبار کنسرت در مطبوعات از دوره‌ قاجار تا پایان سال 1330» منتشر شد

کتاب «اخبار کنسرت در مطبوعات از دوره‌ قاجار تا پایان سال 1330» منتشر شد

کتاب «اخبار کنسرت در مطبوعات از دوره‌ قاجار تا پایان سال 1330» به کوشش مهدی نورمحمدی توسط نشر ماهور منتشر شد. به گزارش خبرآوا، این کتاب حاوی اخبار مربوط به اجرای کنسرت در ایران از قدیمی‌ترین دوران در عصر قاجار تا پایان سال 1330 خورشیدی است. در این کتاب هرگونه مطلب مرتبط با کنسرت، اعم […]

کتاب «اخبار کنسرت در مطبوعات از دوره‌ قاجار تا پایان سال 1330» به کوشش مهدی نورمحمدی توسط نشر ماهور منتشر شد.

به گزارش خبرآوا، این کتاب حاوی اخبار مربوط به اجرای کنسرت در ایران از قدیمی‌ترین دوران در عصر قاجار تا پایان سال 1330 خورشیدی است. در این کتاب هرگونه مطلب مرتبط با کنسرت، اعم از اعلان‌ها، گزارش‌ها و نقدهای به چاپ رسیده در روزنامه‌ها و مجلات مختلف که بعضی از آنان کمیاب و یا دیریابند گردآوری شده است.

با توجه به این که موضوع کنسرت، بخش مهمی از تاریخ موسیقی ایران را تشکیل می‌دهد، این کتاب در شناخت تاریخ موسیقی و آگاهی از فعالیت موسیقی‌دانان پیشگام ایران تأثیر بسزایی دارد.

در این کتاب، اعلان کنسرت‌های درویش‌خان، عارف قزوینی، حسین خان اسماعیل‌زاده، سیدحسین طاهرزاده، کلنل وزیری، عبدالله دوامی، ابوالحسن صبا، حسین یاحقی، رضاقلی میرزا ظلی، مرتضی نی‌داود، موسی نی‌داود، مرتضی محجوبی، رضا محجوبی، علی‌اکبر شهنازی، عبدالحسین شهنازی، قمرالملوک وزیری، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، ملوک ضرابی، غلامحسین بنان، روح‌انگیز، موسی معروفی، جواد معروفی، روح بخش، عبدالعلی وزیری، ایران الدولۀ هلن، نیراعظم رومی، ملکه حکمت شعار، روح‌ الله خالقی، انجمن موسیقی، جامعه باربد و … به چاپ رسیده است.

کتاب حاضر  اطلاعات منحصر به فردی درباره خوانندگان و نوازندگان گمنامی که حتی نامی از آن‌ها در منابع مکتوب موجود موسیقی نیامده و باید آنان را در شمار حلقه‌های مفقوده تاریخ موسیقی ایران محسوب کرد اشاره می‌کند. این افراد عبارتند از: ثریا قاجار، بانو نوا، بانو پروانه و بانو جامی.

همچنین این کتاب اطلاعات مهمی درباره فعالیت‌های هنری هنرمندان ارمنی، قفقازی و اروپایی مانند مادام پری آقابابف، مادام سیرانوش، گل‌صباح خانم و … که در ایران به اجرای کنسرت پرداخته‌اند.

علاوه بر این، بررسی اعلان‌ها و گزارش‌های به چاپ رسیده در کتاب حاضر، اطلاعات مهم و ارزشمندی دربارۀ فعالیت‌های موسیقی‌دانان، همکاری‌های هنری آنان با یکدیگر، علت، مناسبت، زمان و مکان برگزاری کنسرت، دستگاه انتخابی و اشعار خوانده شده در هر کنسرت، مکان فروش بلیط و قیمت بلیط کنسرت را در دوره‌های مختلف به دست می‌دهد.

این کتاب در ۵۳۶ صفحه با جلد سخت و قیمت ۴۹۰ هزار تومان توسط انتشارات ماهور منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

خبرآوا / م. معیاریان

اخبار مرتبط:

مجموعه کتاب های داستان کودکانه نوشته بهنام خدارحمی منتشر شد

کتاب‌هایی که از موسیقی نوشتند

مجموعه کتاب‌های «مجمع الادوار» منتشر شد

کتاب «ریتم در موسیقی» به چاپ چهل و دوم رسید

انتشار چاپ دوم کتاب «انسان‌شناسی موسیقی» توسط نشر ماهور

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه