رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 10 خرداد 1402 - 18:22
  • کد خبر : ۱۵۴۸۱
  • چاپ خبر : «شاه پناهم بده» در تالار فردوسی مشهد طنین‌ انداز شد

«شاه پناهم بده» در تالار فردوسی مشهد طنین‌ انداز شد

دولتمند خالف، استاد موسیقی تاجیکستان، قطعه «شاه پناهم بده» را شامگاه، ۹ خردادماه در تالار فردوسی جهاددانشگاهی مشهد اجرا کرد. قطعه «شاه پناهم بده» با حضور و اجرای دولتمند خالف در تالار فردوسی جهاد دانشگاهی مشهد، شامگاه ۹ خرداد ماه با حضور آریا عظیمی‌نژاد، آهنگ‌ساز، بهروز شعیبی، بازیگر و کارگردان و جمعی از علاقه‌مندان به […]

دولتمند خالف، استاد موسیقی تاجیکستان، قطعه «شاه پناهم بده» را شامگاه، ۹ خردادماه در تالار فردوسی جهاددانشگاهی مشهد اجرا کرد.

قطعه «شاه پناهم بده» با حضور و اجرای دولتمند خالف در تالار فردوسی جهاد دانشگاهی مشهد، شامگاه ۹ خرداد ماه با حضور آریا عظیمی‌نژاد، آهنگ‌ساز، بهروز شعیبی، بازیگر و کارگردان و جمعی از علاقه‌مندان به هنر و موسیقی اجرا شد.

آریا عظیمی‌نژاد، آهنگ‌ساز کشور در این مراسم با اشاره به کار مشترکی که با دولتمند خالف در حال انجام دارد، گفت: مرزهای جغرافیایی وجود دارد اما ماجرای فرهنگ و هنر از این مرزها خارج است و  شاید با یک نگاه جامع بتوان گفت مرزی وجود ندارد. ارتباط ما با کشور تاجیکستان از نوع مرزبندی‌های غیرمتعارف سیاسی و بین‌المللی است، زبان مشترک داریم و در درک جزئیات ادبیات قرابت‌هایی داریم، اما درک کامل وجود ندارد و باید یک زبان تخصصی در کنارش یاد بگیریم که بدانیم چه ادبیات، سنت‌ها و  فرهنگ و هنری را دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به تلاش‌هایش در شناخت و یادگیری موسیقی نوایی ادامه داد: طی مدتی که کارهای استاد را دنبال می‌کنم و به‌ واسطه کارهای مشترکی که در حال انجام آنها هستیم آشنایی بیشتری با ایشان پیدا کرده‌ام، باید گفت به لحاظ مقام‌ و پرده‌ که شاخصه دستگاه‌های موسیقی ایران است، تاجیک‌ها مقا‌م‌هایی دارند که بسیار نزدیک به موسیقی شمال البرز و موسیقی کتول است. به‌گونه‌ای که گمان می‌رود این قرابت، می‌تواند تمام مرزها را بشکند و شاید کارهایی که از استاد به دل ما می‌نشیند، به سبب وجود همین نزدیکی‌های زیاد است.

عظیمی‌نژاد افزود: موسیقی آسیای مرکزی یکی از موسیقی‌های غنی ماوراء النهر است و می‌تواند سرفصلی برای سایر اتفاقات از لحاظ فرهنگی و هنری و بابی برای شناختن باشد.

دولتمند خالف، استاد موسیقی، نوازنده و خواننده تاجیک و مسلط به نواختن دوتار، قیچک و سه‌تار و استاد موسیقی محلی جنوب تاجیکستان موسوم به فلک است. آهنگ‌ها و آوازهای او حالت صوفیانه دارند و عمدتاً براساس اشعار مولوی تنظیم شده‌اند.

وی بزرگ‌ترین فلک‌سرای تاجیکستان است که علم موسیقی را نیز در مدرسه موسیقی و دانشگاه هنر تاجیکستان آموخته و به همین دلیل با موسیقی جهان آشنایی دارد. دولتمند در آغاز دهه ۹۰ هجری خورشیدی، ترانه‌ای را با نام «پناه» در مدح علی بن موسی‌ الرضا (ع)، امام هشتم شیعیان خواند که در ایران مورد توجه بسیاری قرار گرفت و موجب شهرت او در ایران شد.

شعر قطعه «پناه» سروده شاعر معاصر ایرانی محمود حبیبی کسبی است و آهنگ‌سازی این اثر را طویجان آتابای نیازی به عهده داشته است.

دولتمند همان‌گونه که به موسیقی اصیل تاجکستان و اشعار مولانا پایبند است، از شعرهای شاعران معاصر نیز استفاده می‌کند و چند آلبوم از گزیده کارهای او در ایران منتشر شده‌ است.

می توانید این اجرا را مشاهخده نمایید:

منبع: ایکنا

اخبار مرتبط:

کنسرت «شب دوستی» موسیقی تاجیکستان در تهران

به مناسبت میلاد امام رضا (ع)، «همدم» محمد اصفهانی منتشر شد

«یا نور و یا قدوس» اثری برای امام رضا (ع)

در آستانه آغاز دهه کرامت، نماهنگ «بابا رضا» منتشر شد

انتشار نماهنگ «یا رئوف» برای زادروز امام هشتم (ع)

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه