رفتن به بالا
  • شنبه - 19 فروردین 1402 - 14:30
  • کد خبر : ۱۴۸۵۸
  • چاپ خبر : آیین اختتامیه جشنواره «ماهور» مسابقه سحرخوانی ایرانیان برگزار شد

آیین اختتامیه جشنواره «ماهور» مسابقه سحرخوانی ایرانیان برگزار شد

آیین اختتامیه و معرفی آثار برگزیده جشنواره «ماهور» نخستین مسابقه «سحرخوانی ایرانیان» جمعه ۱۸ فروردین در تالار رودکی برگزار شد که در آیین از سیدمحمد معتمدی خواننده موسیقی سنتی برای تولید آلبوم «مناجات خوانی» به صورت ویژه تجلیل شد. معتمدی پس از تجلیل در این آیین اظهار داشت: خودم را شایسته تقدیر نمی‌دانم، کاری نکردم […]

آیین اختتامیه و معرفی آثار برگزیده جشنواره «ماهور» نخستین مسابقه «سحرخوانی ایرانیان» جمعه ۱۸ فروردین در تالار رودکی برگزار شد که در آیین از سیدمحمد معتمدی خواننده موسیقی سنتی برای تولید آلبوم «مناجات خوانی» به صورت ویژه تجلیل شد.

معتمدی پس از تجلیل در این آیین اظهار داشت: خودم را شایسته تقدیر نمی‌دانم، کاری نکردم که بخواهم تقدیر شوم اما از لطف شما ممنونم. دل شاد می شوم از اینکه از بنده و دوستان دیگر تقدیر می‌کنید. برای فرهنگ این جامعه کارهای نکرده زیاد داریم، امکاناتش بوده اما کارهای تاثیرگذاری نکردیم. کم رونق شدن یا منقرض شدن مناجات‌ها یکی از اتفاق هایی است که با آن مواجه هستیم.

وی گفت: متاسفانه اکوسیستم فرهنگی ما همچون طبیعت و محیط‌ زیستمان دچار اشکال و تخریب شده است. خیلی وقت‌ها خواستیم بهره‌برداری از رودی را زیاد کنیم، کلا خشک شده است. در حوزه فرهنگی هم یک وقت‌هایی خواستیم معنویت و مسلمانی را خیلی زیاد کنیم، کلا وضعیت را بدتر کردیم. من امید دارم که با تزریق امید و کارهای اصیل شرایط بهبود پیدا می‌کند. چون فرهنگ ما ریشه‌اش خیلی عمیق است، ما اگر به جای اینکه بیاییم به شاخه بپردازیم، به ریشه بپردازیم، شاخه‌ها خودش جوانه خواهد زد.

این خواننده موسیقی سنتی افزود: از مسئولان درخواست دارم این صحنه‌هایی (برای اجرای موسیقی) که در سراسر کشور هست را نگذارند خاک بخورد. ما باید کار فرهنگی کنیم، چون هم تهیه‌کننده پای کار داریم و هم استعدادهای زیادی داریم اما اینها خاک می‌خورند. برخی هنرمندانمان هم یا توانشان کم می‌شود یا ترک وطن می‌کنند.

پیش از تجلیل معتمدی فیلمی از او درباره مناجات‌خوانی در این آیین پخش شد. وی در این فیلم توضیح داد: فرم مناجات خوانی یکی از فرم‌های اصیل، ریشه‌دار و هزاران ساله موسیقی ردیف دستگاهی و موسیقی اجتماعی کشور است که متاسفانه در دهه‌های گذشته یک مقدار مورد غفلت واقع شد. اما خوشبختانه دوباره هنرمندانی که کار آواز انجام می‌دهند، به این مسئله روی آوردند.

وی افزود: زمانی که بنده تصمیم گرفتم مناجات‌خوانی را انجام دهم، تقریبا می‌شود گفت که مناجات‌خوانی منسوخ بود. هیچ کس این کار را انجام نمی‌داد و در حوزه کاری ما یک اتفاق عجیب غریبی بود. پیام‌های متفاوتی دریافت کردم که بخش زیادی از این پیام‌ها با یک ابراز نگرانی برای آینده حرفه‌ای من بود.

محمد معتمدی

این خواننده موسیقی سنتی بیان کرد: در نسلی که من هستم و نسل‌های بعدی، این فرم بار دیگر احیا و زنده شد. الان تقریبا در ابتدای ماه رمضان می‌بینیم هنرمندان زیادی مناجات‌هایی را ضبط و منتشر می‌کنند.

معتمدی درباره تولید آلبوم «مناجات‌خوانی» اظهارداشت: ابتدا قصدم تولید یک آلبوم نبود. تقریبا از اوایل دهه ۸۰ به فکر افتادم که یک مناجات تولید کنم که وقتی منتشر کردیم و بازخورد خوبی داشت، آن را ادامه دادم و بعدها که این آثار جمع شد، تصمیم بر این شد که آن را تبدیل به یک آلبوم کنیم.

وی گفت: مناجات‌خوانی بستری است که بخش حداکثری نزدیک به تمامش حال است تا تکنیک. مناجات‌خوانی تحریر، تکنیک‌های پیچیده، مدلاسیون‌های عجیب و مرکب‌خوانی‌های فنی نباید داشته باشد، یک فرم هنری است که تمامش حال و معنویت است.

معتمدی افزود: اگر بخواهید یک مناجات تاثیرگذار را خلق کنید بیش از هر چیز باید روح خود را لطیف کنید. روح لطیف کردن هم در طول زندگی خود باید داشته باشید و هم اتفاقا در لحظات، روز یا هفته‌ای که می‌خواهید اثر را ضبط کنید.

آیین اختتامیه و معرفی آثار برگزیده جشنواره «ماهور» نخستین مسابقه «سحرخوانی ایرانیان» جمعه ۱۸ فروردین با حضور غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، مهدی سالم مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما، علیرضا نادعلی نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، مهرداد باقری رئیس، امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، داوران جشنواره، جمعی از شاعران، هنرمندان و مسئولان در تالار رودکی برگزار شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:

مهلت ارسال آثار به جشنواره موسیقایی «ماهور» تمدید شد

فراخوان جشنواره سحرخوانی «ماهور» منتشر شد

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه