رفتن به بالا
  • شنبه - 27 اسفند 1401 - 21:37
  • کد خبر : ۱۴۴۸۴
  • چاپ خبر : آلبوم «پروین» محمدرضا علیقلی منتشر شد

آلبوم «پروین» محمدرضا علیقلی منتشر شد

آلبوم «پروین» به آهنگسازی محمدرضا علیقلی از تولیدات جدید مرکز موسیقی حوزه هنری طی روزهای گذشته در دسترس مخاطبان قرار گرفت. مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی پروین به آهنگسازی محمدرضا علیقلی در سالن مهر حوزه هنری انجام شد. این مجموعه که توسط مرکز موسیقی حوزه هنری تولید شده است، با نگاهی نو در عرصه آهنگسازی […]

آلبوم «پروین» به آهنگسازی محمدرضا علیقلی از تولیدات جدید مرکز موسیقی حوزه هنری طی روزهای گذشته در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی پروین به آهنگسازی محمدرضا علیقلی در سالن مهر حوزه هنری انجام شد. این مجموعه که توسط مرکز موسیقی حوزه هنری تولید شده است، با نگاهی نو در عرصه آهنگسازی سعی در پرداختن به زوایای جدیدی از زیبایی‌شناسی حاصل از ترکیب شعر کلاسیک اما معاصر ایرانی با جهان آهنگسازی محمدرضا علیقلی داشته است.

میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری درباره ماجرای ساخته شدن آلبوم موسیقی «پروین»، به آهنگسازی محمدرضا علیقلی گفت: قصه ساخت آلبوم به دوسال پیش برمی‌گردد که توفیق داشتم روزی در خدمت آقای علیقلی بودم و در بین صحبت‌ها به اینجا رسیدیم که پیشنهاد دادم کاش یک اثر موسیقی خوب درباره پروین و شعرهای او داشته باشیم. آقای علیقلی هم بدون درنگ و مشتاقانه پیشنهاد را قبول کردند که از آن روز کار آغاز شد. گزیده‌ای از اشعار پروین را با محوریت کارهای توحیدی او انتخاب کردیم که کلیت کار یک دست باشد. نزدیک به یک سال این هنرمند عاشقانه و شبانه روز کار کردند و «پروین» به سرانجام رسید. استاد علیقلی از هنرمندانی است که بسیار جدی، حرفه‌ای و متعهدانه به مخاطب و هنر، کار می‌کند. همه اینها در کنار تواضع، جذبه، وقار و پشتکار کم نظیری که این هنرمند دارد، موجب خلق چنین آثاری می‌شود. ایشان می‌خواست اثر پروین نه تنها در بین دیگر آثار موسیقی که حتی در بین آثار خودش، متمایز باشد.

امیرحسین سمیعی خواننده و معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم درباره ویژگی‌های آثار محمدرضا علیقلی و آثارش گفت: آقای علیقلی آهنگسازی است که چهارچوب مدیریتی خود را به عنوان آهنگساز حفظ کرده است؛ مصداق این امر همانند برخی از خوانندگان یا نوازندگان است که راه و روش خود را در کارشان دارند و شکل ارائه و نواختن آنها کاراکتر و ویژگی خاصی دارد که این امر در حوزه‌های سولو و انفرادی بیشتر حس می‌شود. حال داشتن این ویژگی در آهنگسازی به خصوص در حوزه دراماتیک پیچیده‌تر و سخت‌تر است که بتوانیم وقتی کار آهنگسازی را از دور می‌شنویم تشخیص دهیم که کار کدام آهنگساز است. ولی همین امر یکی از نقاط برجسته آقای علیقلی است که بیش از ۴۰ سال است آن را حفظ کرده است.

علی محمد مودب شاعر و دستیار وزیر فرهنگ در امور شعر هم در ابتدای این برنامه گفت: ساخت یک آلبوم موسیقی با اشعار پروین اعتصامی یک اتفاق گرانبها و ارجمند است. پروین شناخته شده‌ترین و مشهورترین بانوی شاعر ایرانی است. حال در حوزه‌های دیگر شعر ممکن است بانوانی برجسته باشند ولی آثار پروین از حیث به دست آوردن اقبال مخاطبان، نفوذ شعرش در بین لایه‌های اجتماع و بانوان شاعر ارزشمند است. شعر او در میزان اثرگذاری، به اشعار بزرگان ما پهلو می‌زند. کم نیست که در بین بانوان، از نظر به دست آوردن اقبال مخاطبان شاخص بود. ولی باید توجه داشت که این موفقیت‌ها بی‌جهت رخ نداده؛ زیرا اشعار او نمونه‌های شاخصی از قوت بیانی، روانی و فصاحت را ارائه کرده است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های پروین نگاه توحیدی او است که در شعرهای مختلفش مشخص است. بازتولید موسیقایی جهان پروین به دست یک هنرمند درجه یک موسیقی اتفاق ارزشمندی است. پروین به جز مسائل زیبایی شناسی، زبان و بیان، اهمیت ویژه‌ای در حکمت کار و نگاه ایرانی به مفاهیم دارد. او شعرهای بسیار شاخصی دارد که یکی از آنها کافی است تا جایگاه ویژه‌ای در ادبیات ایران داشته باشد.

میرعلیرضا میرعلی نقی پژوهشگر موسیقی هم در آیین رونمایی از آلبوم «پروین» توضیح داد: من وقتی با انتشار آلبومی با محوریت شعر پروین مواجه شدم، برایم غیرقابل باور بود؛ به علت اینکه اساساً به شعر پروین مطلقاً بی‌اعتنایی شده است. مثلاً در دوره ۲۳ ساله برنامه «گلها» که سه دوره بوده و از آثار صدها شاعر مشهور و مهجور حداقل یک بیت کار شده است، هیچ چیزی از پروین نیست. با اینکه شعر پروین به لحاظ احاطه به کلیت ادب فارسی و از لحاظ محوریت اخلاق و حکمتی که شاعران فارسی به آن متعهد بوده‌اند، چیزی کم ندارد.

این نویسنده و پژوهشگر گفت: شعر پروین اساساً شعری است بی‌نیاز و بری از آن جریانی که موسوم به پیوند شعر و موسیقی در ادبیات آهنگین ایران است. شعر او نه سودا، نه تمایل و نه قابلیت تبدیل به تصنیف به شکل معمول را دارد. شعر او فاخر و مستقل است و خودش در خودش تعریف می‌شود. تلاش برای ساختن تصنیف کلاسیک و معمول از شعر پروین، معمولاً تلاش مواجه با ناکامی بوده است. اما این کاری که آقای علیقلی ساخته شده است جزو بهترین آثاری خواهد بود که با زمینه فکری این شاعر ارجمند ساخته و پرداخته شده است. استاد علیقلی در این اثر جهان تازه‌ای را آفریده است. آهنگساز در اینجا موفق شده کار تازه‌ای داشته باشد که نه دنباله رو شعر باشد، نه در خدمت شعر و نه اینکه تنها ساز خود را بنوازد. استفاده به جا از کُر، رنگ آمیزی، تنوع ریتم همه جزو ویژگی‌های این اثر است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه