رفتن به بالا
  • شنبه - 29 بهمن 1401 - 12:55
  • کد خبر : ۱۴۰۵۳
  • چاپ خبر : قشمی ها گرمای جنوب را به سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر آوردند

قشمی ها گرمای جنوب را به سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر آوردند

تالار رودکی در سانس دوم نخستین شب سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر میزبان «شب قشم» بود. شبی که گروه موسیقی قشم با اجرای محمد وزیری (هنرمند پیشکسوت موسیقی قشم) گرمای جنوب را با اجرای آیین‌های حنابندان، زار و لیوا به جشنواره فجر آوردند. به گزارش خبرآوا و به نقل از ستاد خبری سی و […]

تالار رودکی در سانس دوم نخستین شب سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر میزبان «شب قشم» بود. شبی که گروه موسیقی قشم با اجرای محمد وزیری (هنرمند پیشکسوت موسیقی قشم) گرمای جنوب را با اجرای آیین‌های حنابندان، زار و لیوا به جشنواره فجر آوردند.

به گزارش خبرآوا و به نقل از ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، نخستین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر تالار رودکی از ساعت ۲۱:۳۰ میزبان شب موسیقی قشم بود. در این شب گروه موسیقی قشم قطعاتی از موسیقی جزیره قشم را اجرا کردند که در واقع حاوی فرهنگ و آداب رسوم و سنن این جزیره جنوبی کشور بود.

در ابتدای این اجرا  علی رضا سرودی مجری همراه این گروه موسیقی با لهجه قشمی به شرکت‌کنندگان در این رویداد خیر مقدم گفت. سپس اجرا با دهل‌نوازی آغاز شد و گروه قطعاتی از موسیقی مردمان هرمزگان را اجرا کردند. سپس مجری مراسم محمد وزیری نوازنده عود و هنرمند پیشکسوت قشم را معرفی کرد و این هنرمند به همراه اعضای گروه به صحنه آمدند و اجرای خود را با  قطعه «هموطن» آغاز کردند.

در ادامه، مجری شب قشم با معرفی اعضای گروه موسیقی قشم به سنت‌های زیبای مردمان قشم اشاره کرد و گفت: «مردمان قشم در زمانه‌ای که همه چیز تحت مدرنیته قرار گرفته است، اصالت خود را حفظ کرده‌اند و همانند دیگر مناطق ایران آیین‌های ویژه‌ای دارند. چون قبله‌نما، زار، رزیف و آیین‌های شاد عروسی که در عین سادگی پر از شادی است.

گروه موسیقی قشم سپس یکی از آیین‌های ویژه قشم «حنابندان» و «زار» را اجرا کردند. همچنین در ادامه‌ این اجرا گروه موسیقی قشم آیین هزار ساله «لیوا» را اجرا کردند. «لیوا» در واقع آیین هزارساله مردم هرمزگان و خصوصا جزایر است که در مراسم خاصی مانند بازگشت تجار از سفرهای دریایی و اعیاد مذهبی با حضور تعدادی از بزرگان و ریش سفیدان منطقه اجرا می‌شود.

علی چرخی‌نفر، احسان محمودیان، عبدالله خاکان، مسعود خنجی، فرید ناظمی، فرج ناظمی، محمد وزیری، محمد جواد بازماندگان و همچنین معصومه درویشی، نسرین کریمی، عصمت گهره‌ای، مریم زاهدی، فاطمه راشدی اعضای گروه موسیقی قشم به سرپرستی معصومه بازماندگان قشمی در اجرای موسیقی شب قشم بودند که در تالار رودکی به معرفی آیین‌های قشم پرداختند.

معصومه بازماندگان قشمی درباره این گروه و اجرا در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر  توضیح داد: در اجرای امشب دو گروه در قالب موسیقی نواحی یکی از جزیزه قشم و دیگری از هرمز بنام لیوا به صحنه آمدند تا علاوه بر اجرا موسیقی و فرهنگ و آداب و رسوم قشم را به مخاطبان هشتمین جشنواره موسیقی فجر  معرفی کنند.

او با اشاره به اینکه جشنواره موسیقی فجر باید به صورت فراگیر در سراسر کشور برگزاری شود، گفت: «برگزاری این رویداد در سراسر کشور باعث شادی و نشاط مردم و از طرفی باعث آشنایی مردم دیگر مناطق کشور با هنرمندان موسیقی و آداب و رسوم و فرهنگ شهرهایی همانند قشم می‌شود. همانطور که می‌دانید موسیقی جنوب تم شاد دارد و باعث نشاط  می‌شود.»

افشار فتح‌الهی (مدیر عامل منطقه آزاد قشم)، منصور آرامی (رییس مجمع نمایندگان استان هرمزگان)، مهدی سلامتی (مدیر کل اداره ارشاد قشم)، محمد اله یاری‌ (مدیرکل دفتر موسیقی)، بهزاد عبدی (دبیر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر) از میهمانان ویژه اجرای شب قشم بودند.

اخبار مرتبط:

گزارش تصویری اولین روز از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر

قطار جشنواره موسیقی فجر با ارکستر موسیقی ملی به راه افتاد

اعلام برنامه های بخش پژوهش سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر

پخش«دانگ»ویژه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از رادیو نمایش

جدول اجراهای سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد

کنسرت‌هایی که شب‌های «قشم» را روشن کرد

 

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه