رفتن به بالا
  • سه شنبه - 11 بهمن 1401 - 09:30
  • کد خبر : ۱۳۷۹۷
  • چاپ خبر : یادی از علی اكبر شهنازی، نوازنده سرشناس تار در رادیو فرهنگ‌

یادی از علی اكبر شهنازی، نوازنده سرشناس تار در رادیو فرهنگ‌

برنامه «چراغداران» مستندی رادیویی است كه به روایت زندگی و آثار مفاخر فرهنگی و هنری وادبی كشورمان می‌پردازد و در برنامه امروز بهروز رضوی روایتگر زندگی «علی اكبر شهنازی»، موسیقی‌دان ایرانی و نوازندهٔ سرشناس تار، می شود. علی‌اكبرخان شهنازی ۲۳ اردیبهشت ۱۲۷۶ در تهران، خیابان عین‌الدوله كوچه نصیر حضور در خاندان هنر به دنیا آمد. […]

برنامه «چراغداران» مستندی رادیویی است كه به روایت زندگی و آثار مفاخر فرهنگی و هنری وادبی كشورمان می‌پردازد و در برنامه امروز بهروز رضوی روایتگر زندگی «علی اكبر شهنازی»، موسیقی‌دان ایرانی و نوازندهٔ سرشناس تار، می شود.

علی‌اكبرخان شهنازی ۲۳ اردیبهشت ۱۲۷۶ در تهران، خیابان عین‌الدوله كوچه نصیر حضور در خاندان هنر به دنیا آمد. چون در روز عید قربان به دنیا آمد، به وی حاجی علی‌اكبرخان یا حاجی مطلق می‌گفتند.

علی‌اكبر شهنازی آموزش تار را از هشت‌سالگی نزد پدرش آغاز كرد و در مدت شش سال ردیف موسیقی ایرانی را از پدرش آموخت و مدتی از محضر درویش‌خان بهره برد. اولین صفحه‌اش را با جناب دماوندی در سن ۱۴ سالگی در بیات ترك و افشاری در تهران ضبط كرد. پس از درگذشت پدر در سال ۱۲۹۴، او در سن ۱۸ سالگی جانشین پدرش شد و آموزش شاگردان پدرش را به‌عهده گرفت.

در سال‌های دهه ۱۳۰۰ معروفترین نوازنده تار در تمام محافل هنری بود. در اواسط ۱۳۰۵ به دعوت كمپانی هیز ماسترز ویس صفحاتی از او با آواز اقبال ضبط گردید. در سال ۱۳۰۸ هنرستان موسیقی شهنازی را تاسیس نمود. با تاسیس رادیو در برنامه‌های هفتگی موسیقی رادیو به همراه ادیب خوانساری، روح بخش و… نوازندگی می‌نمود.

در سال ۱۳۳۴ در هنرستان آزاد موسیقی به آموزش مشغول شد. در سال ۱۳۴۱ ردیف آقا حسینقلی و در سال ۱۳۵۶ ردیف دوره عالی را ضبط كرد.

علی‌اكبر شهنازی به‌جز تار، با سازهای دیگری از جمله سه‌تار و پیانو نیز آشنایی داشت.

از تصانیفی كه شهنازی ساخته است می‌توان به تصنیف ای نوع بشر، به اصفهان رو، سرود جوانان وطن، تصنیف چهارگاه، (زد لشكر گل) اشاره كرد. شهنازی با شاعرانی چون ملك الشعرا بهار، وحید دستگردی، امیر جاهد و حسین مسرور همكاری كرده و خوانندگانی نظیر اقبال‌السلطان، حسین علی خان نكیسا، رضاقلی‌میرزا ظلی، حسین طاهرزاده، قمر و ادیب خوانساری آثارش را اجرا كرده‌اند.

وی در ۲۶ اسفند ۱۳۶۳ در ۸۷ سالگی در بیمارستان شركت نفت درگذشت و آرامگاه وی در امامزاده عبدالله ری قرار دارد.

برنامه «چراغداران» به تهیه كنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۱۵ روی موج‌اف ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش خواهد شد.

اخبار مرتبط:

نگاهی دیگر به شاعران قفقاز در «پارسی گویان» رادیو ایران

از رادیو صبا، شنونده موسیقی فیلم های دفاع مقدس باشید

پخش تصنیف «باغ تفرج» علی اکبر شیدا از رادیو فرهنگ

پخش تصنیفی از حافظ در رادیو فرهنگ

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه