رفتن به بالا
  • شنبه - 10 دی 1401 - 13:08
  • کد خبر : ۱۳۵۱۱
  • چاپ خبر : گروه‌های سرود را در جشنواره سرود رضوی توانمند می‌کنیم

گروه‌های سرود را در جشنواره سرود رضوی توانمند می‌کنیم

دبیر دوازدهمین جشنواره سرود رضوی، گفت: کارگاه‌های جانبی به منظور توانمندسازی گروه‌های سرود کشور در چارچوب جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) برگزار می‌شود. سیدمجتبی ذبیحی با اشاره به برگزاری دوازدهمین جشنواره ملی سرود رضوی در کشور گفت: این جشنواره امسال توسط بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام با همکاری وزارت آموزش و […]

دبیر دوازدهمین جشنواره سرود رضوی، گفت: کارگاه‌های جانبی به منظور توانمندسازی گروه‌های سرود کشور در چارچوب جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) برگزار می‌شود.

سیدمجتبی ذبیحی با اشاره به برگزاری دوازدهمین جشنواره ملی سرود رضوی در کشور گفت: این جشنواره امسال توسط بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام با همکاری وزارت آموزش و پرورش و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلای گلستان در سه بخش رقابتی، سرود همگانی که به صورت غیرحضوری و در مدارس اجرا شده و فیلم آن توسط داوران ارزیابی می شود و بخش اجراهای پاتوقی که مورد استقبال مردم قرار گرفته است در گستره ملی و به میزبانی استان گلستان برگزار می شود.

وی افزود: سرود، همواره در زیر سایه رشته موسیقی بود اما در سال های اخیر سرود و موسیقی از یکدیگر جدا شده اند و خوشبختانه این حوزه در حال طی کردن مسیری بسیار خوب است. در میان شهرهای کشور، شهر مشهد به دلیل حضور گروه های سرود و استادان پیشکسوتی که در آن حضور دارند، در بخش سرود دارای جایگاه ویژه ای است و پس از آن اصفهان، یزد و تهران در این رشته فعالیت های خوبی دارند.

ذبیحی با اشاره به نزدیکی دو رشته سرود و تواشیح گفت: ما بخشی در سرود به نام آکاپلا (موسیقی با صدای انسان) داریم که به تواشیح بسیار نزدیک است و در مشهد به خاطر وجود حرم مطهر رضوی (ع) و وجود گروه های تواشیح فعال در این شهر باعث شده تا ارتباط خوبی بین این دو رشته برقرار شود.

وی با اشاره به علاقه گروه های سرود برای اجرا در حرم رضوی تصریح کرد: خوشبختانه طی سال های گذشته این امکان فراهم شده و بسیاری از گروه های سرود در مناسبت های مختلف به اجرای برنامه در حرم رضوی پرداختند و همین اتفاق باعث شده سرود های فراوانی در کشور با موضوع اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) داشته باشیم.

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره سرود رضوی درخصوص توجه به محتوا و کیفیت سرودها در این جشنواره گفت: در این دوره برنامه ریزی کردیم تا در کنار برگزاری جشنواره، کارگاه های آموزشی را نیز داشته باشیم تا موضوع های تربیتی و سیره امام رضا(ع) مورد تاکید بیشتری قرار گیرد.

وی از برگزاری جشنواره سرود رضوی در سال آینده در سطح بین المللی خبر داد و گفت: جوایز این بخش علاوه بر به تندیس جشنواره و لوح تقدیر، در بخش رقابتی به رتبه اوّل ۲۰ میلیون تومان،‌ رتبه دوم ۱۵ میلیون تومان و به رتبه سوم ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی اهداء خواهد شد. جوایز بخش سرود همگانی نیز شامل ۱۰ میلیون تومان برای رتبه اول، هفت میلیون تومان برای رتبه دوم و پنج میلیون تومان جایزه نقدی برای رتبه سوم خواهد بود.

ذبیحی جوایز بخش اجرای پاتوقی را مبلغ ۱۵ میلیون تومان برای رتبه اول، ۱۲ میلیون تومان برای رتبه دوم و ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی برای رتبه سوم اعلام کرد و گفت: آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره ۲۸ اسفند است و علاقمندان می توانند برای مشاهده فراخوان و کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع رسانی شمس توس مراجعه کنند.

دوازدهمین جشنواره ملی سرود رضوی به همت بنیاد بین‌المللی فرهنگی‌ هنری امام رضا (ع) و با مشارکت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان به مناسبت دهه کرامت از ششم تا هشتم اردیبهشت سال آینده در مراکز فرهنگی هنری استان گلستان برگزار می شود.

ترویج اندیشه امامت و تحکیم نظام ولایت با محوریت شخصیت، سیره و معارف امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی در سطح جامعه از طریق گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای و همچنین شناسایی، معرفی و گرامی‌داشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان برتر آثار فاخر فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مرتبط با آن حضرت از اهداف برگزاری این جشنواره است.

فرآوری محتوای تولیدی جشنواره جهت انتشار در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی؛ ترویج هنرهای آوایی با محوریت فرهنگ رضوی؛ تعامل و تبادل هنری با اقوام ایرانی در نشر نواهای مذهبی؛ شناسایی و حمایت از جوانان مستعد و خلاق در حوزه شعر و سرود با تاکید بر موسیقی نواحی و همچنین ترویج روحی تلاش و کار گروهی و ایجاد شور و نشاط دینی به ویژه در میان جوانان و نوجوانان از دیگر اهداف برپایی این جشنواره است.

موضوع های جشنواره سرود رضوی شامل مدح و منقبت امام رضا (ع)، مدح و منقبت حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ)،‌ جلوه‌های فرهنگ رضوی همچون علم، شفاعت، مهربانی، زیارت و حرم امام رضا (ع) است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:

برگزاری همنوایی گروه‌های سرود برای حاج قاسم

مهلت ارسال آثار به رویداد سرود «روایت سرباز» تمدید شد

گروههای نامزد جایزه هنری سرود «روایت سرباز» انتخاب شدند

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه