رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 7 دی 1401 - 14:06
  • کد خبر : ۱۳۴۸۳
  • چاپ خبر : انتشار کتاب «خنیاگر غمگین» شامل آثاری از ارشد تهماسبی

انتشار کتاب «خنیاگر غمگین» شامل آثاری از ارشد تهماسبی

موسسه ماهور کتاب «خنیاگر غمگین» شامل آثاری از ارشد تهماسبی را منتشر کرد. کتاب «خنیاگر غمگین» شامل آثاری از ارشد تهماسبی در ۱۴۰ صفحه و بهای ۱۴۰ هزار تومان به‌تازگی توسط مؤسسه فرهنگی – هنری ماهور منتشر و راهی بازار نشر شده است. ارشد تهماسبی از شخصیت‌های مهم در موسیقی ایران است. وی همکاری‌های متعددی […]

موسسه ماهور کتاب «خنیاگر غمگین» شامل آثاری از ارشد تهماسبی را منتشر کرد.

کتاب «خنیاگر غمگین» شامل آثاری از ارشد تهماسبی در ۱۴۰ صفحه و بهای ۱۴۰ هزار تومان به‌تازگی توسط مؤسسه فرهنگی – هنری ماهور منتشر و راهی بازار نشر شده است.

ارشد تهماسبی از شخصیت‌های مهم در موسیقی ایران است. وی همکاری‌های متعددی با حسین علیزاده در زمینه هم‌نوازی و اجرای کنسرت داشته است. او با علیزاده در آلبوم‌های شورانگیز، راز و نیاز، صبحگاهی، دلشدگان و همنوایی همکاری کرده و همچنین کنسرت‌های بسیاری با علیزاده در اروپا و آمریکا اجرا کرده‌است. ارشد طهماسبی کتاب‌هایی در مورد موسیقی ایرانی منتشر کرده و کاست‌ها و سی‌دی‌های متعددی نیز در این زمینه ارائه کرده است. مهم‌ترین فعالیت وی در سال‌های اخیر ایجاد مرکزی برای معرفی ساز تار، به نام «جایگاه تار» بوده است. در این مرکز، سازهای قدیمی، وسایل شخصی استادان تارنواز، مضراب‌های تارنوازان قدیم و اسناد تاریخی موسیقی ایران موجود است.

«تصنیف‌های عارف»، «سه چهار مضراب»، «سیر در سیاره‌ها: بررسی گوشه‌های سیار، فواصل ممنوع و بسترهای نو»، «صد و یک پیش درآمد»، «کتاب گوشه: فرهنگ نواهای ایران»، «مجموعه آثار درویش خان»، «مجموعه آثار رکن الدین خان»، «وزن خوانی واژگانی: روشی ابداعی»، «چگونگی موسیقی ایران: کندوکاوی در گونه‌های موسیقی» و «عشق ماند» از جمله کتاب‌های منتشر شده تهماسبی است.

درباره این اثر، به قلم ارشد تهماسبی می‌خوانیم:

«حدود بیست سال قبل مجموعه‌ای از ساخته‌هایم را در کتابی با عنوان عشق مانْد منتشر کردم و اینک دفتر دیگری از آثارم را فرا روی علاقه‌مندان موسیقی می‌گذارم. همه اینها آهنگ‌هایی هستند که طبیعتاً خودم دوستشان دارم و بعضی‌شان مثل تصنیف‌های «زمستان» و سرودهای «ایران» و «ای ایرانی» و … قطعاتِ بهاریه و مهربانی و… تا کنون در هیچ آلبومی اجرا نشده‌اند و آثار به‌اصطلاح دست‌ِ اولی هستند که شاید و امیدوارم برای دوستداران موسیقی نیز، از نظر ساختار و کیفیت آهنگ، این ویژگی را داشته باشند.

در این کتاب، تاریخ ساختن همه آهنگ‌ها را ذکر کرده‌ام؛ قدیم‌ترین آنها مربوط به سال ۱۳۶۱ (بیست‌وپنج سالگیِ من) و جدیدترین آنها مربوط به سال ۱۴۰۱ (شصت‌وپنج سالگیِ من) است. قضاوت درباره چگونگی نگاهم به موسیقی و بازتاب آن در ساخته‌هایم، در این بازه «چهل ساله»، باشد به عهده شما عزیزان.»

کتاب‌های «برنامه دشتی» اثر موسی معروفی، «ردیف آقا حسینقلی» و «ردیف عالی استاد علی اکبر خان شهنازی» هر دو اثر فرهاد ارژنگی با کوشش و ویرایش تهماسبی منتشر شده‌اند. در پنجمین جشن موسیقی ما که دی ۱۳۹۷ برگزار شد. تندیس طلاییِ آلبوم موسیقی برگزیده موسیقی سنتی و دستگاهی ایرانیِ بی‌کلام، به ارشد طهماسبی و داریوش زرگری برای آلبوم «آثار درویش‌خان» اهدا شد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط:

کتاب «چگونگی موسیقی ایران» منتشر شد

کتاب «دویار» داستان زندگی عثمان محمدپرست منتشر شد

کتاب تلفیق شعر و موسیقی منتشر شد

کتاب «ردیف مرتضی محجوبی برای پیانو» منتشر شد

انتشار کتابی درباره موسیقی باروک به سبک فرانسوی

انتشار کتاب «تئوری موسیقی در مایکروفر» برای کودکان

کتاب بانگ آزادی خاطرات شفاهی احمدعلی راغب رونمایی شد

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه