رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 23 آذر 1401 - 09:24
  • کد خبر : ۱۳۳۱۵
  • چاپ خبر : شهرام ناظری، شوالیه آواز ایران از بیمارستان مرخص شد

شهرام ناظری، شوالیه آواز ایران از بیمارستان مرخص شد

 معاون اجرایی خانه موسیقی با اشاره به آخرین وضعیت جسمانی استاد شهرام ناظری خواننده پیشکسوت و ملقب به شوالیه آواز ایران گفت: این هنرمند از بیمارستان مرخص شد و در منزل در حال استراحت است و دوران نقاهت را طی می‌کند. حمیدرضا عاطفی درباره وضعیت جسمانی استاد شهرام ناظری موسیقیدان و نوازنده پیشکسوت که به دلیل مشکل قلبی […]

 معاون اجرایی خانه موسیقی با اشاره به آخرین وضعیت جسمانی استاد شهرام ناظری خواننده پیشکسوت و ملقب به شوالیه آواز ایران گفت: این هنرمند از بیمارستان مرخص شد و در منزل در حال استراحت است و دوران نقاهت را طی می‌کند.

حمیدرضا عاطفی درباره وضعیت جسمانی استاد شهرام ناظری موسیقیدان و نوازنده پیشکسوت که به دلیل مشکل قلبی در بیمارستان بستری شده بود، اظهارداشت: استاد ناظری به دلیل بیماری قلبی که از قبل داشت، به بیمارستان مراجعه کرد، مراحل تکمیل درمان، سی تی آنژیو و چکاپ ریه برای ایشان انجام شد.

عاطفی با اشاره به اینکه استاد ناظری حدود ۱۲ سال پیش تحت عمل جراحی قلب قرار داشت، افزود: روند درمان برای این استاد پیشکسوت در بیمارستان انجام و وی شب گذشته از بیمارستان مرخص شد.

معاون اجرایی خانه موسیقی بیان کرد: اکنون هیچ نگرانی وجود ندارد، استاد ناظری در منزل در حال استراحت هست و دوران نقاهت را طی می‌کند و امیدواریم به زودی وضعیت جسمانی ایشان بهبود پیدا کند.

 

خانه موسیقی ایران روز گذشته اعلام کرد استاد شهرام ناظری، خواننده ایرانی در پی کسالت قلبی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بستری شد.

شهرام ناظری موسیقیدان و خواننده پیشکسوت متولد ۲۹ بهمن ۱۳۲۸ در کرمانشاه است. او از خوانندگان شناخته شده موسیقی اصیل ایرانی و ملقب به شوالیه آواز ایران است. مجمع انجمن آسیا وی را هنرمند برتر آسیا، نیویورک تایمز او را بلبل فارسی و کریستین ساینس مانیتور او را لوچانو پاواروتی ایران نامیده است.

ناظری از آغاز دهه ۵۰ به عنوان یک هنرمند شناخته شد و نخستین آلبوم‌هایش به صورت آلبوم‌های مشترک با زنده‌ یاد محمدرضا شجریان با محتوای میهنی و مضامینی نظیر آزادی‌خواهی در اواخر دهه ۵۰ توسط کانون چاووش منتشر شد. از آثار کانون چاووش، تصنیف‌های ایران ای سرای امید ساخته محمدرضا لطفی بر روی شعری از هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه) که هم توسط شجریان و هم ناظری خوانده شد و آزادی با صدای ناظری و همراه شو عزیز با صدای شجریان، به شهرت بالا رسیدند.

پس از پایان کار کانون چاووش، ناظری در دهه ۶۰ به خواندن قطعات بسیار با شعر مولانا جلال‌الدین بلخی پرداخت و نخستین خواننده‌ای شد که به‌ طور ویژه به شعر مولوی توجه کرده ‌است و از آن میان، آلبوم گل صدبرگ به شهرت و محبوبیت بالا رسید. در آغاز دهه ۷۰، همکاری شهرام ناظری با پسرعمویش کیخسرو پورناظری منجر به خلق آثاری با ساز تنبور شد. از آثار حاصل این دوره، تصنیف مهتاب‌رو شهرت خاصی یافت.

از معروف‌ترین تصنیف‌های ناظری می‌توان به تصنیف‌های اندک اندک با شعر مولانا در آلبوم گل صدبرگ، تصنیف آتشی در نیستان با شعر مجذوب تبریزی در آلبومی به همین نام، کاروان شهید با آهنگ محمدرضا لطفی و شیدا شدم با شعر خودش، تصنیف مهتاب‌رو در آلبومی به همین نام و تصنیف‌های میهنی و ایران‌دوستانه‌اش (مانند سرود ایران جوان یا آثار کانون چاووش) اشاره کرد. همچنین، آثاری که ناظری به زبان مادری‌اش (زبان کُردی) اجرا کرده، مشهور هستند.

از معروف‌ترین آثار کردی کرمانشاهای که ناظری نیز خوانده می‌توان به تصنیف‌های قدیمی کابوکی، شیرین شیرین و واران وارانه اشاره کرد که او بازخوانی کرده‌ است. ناظری سال ۲۰۰۷، از سوی دولت فرانسه نشان لژیون دونور و سال ۲۰۱۴ نشان شوالیه ملی لیاقت دولت فرانسه به ناظری اهدا شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:

استقبال بیش از ۴۰۰ نفر از کنسرت شهرام ناظری

کنسرت شهرام ناظری در کاشان

شهرام ناظری پس از اجرا در اصفهان به کاشان می‌رود

شهرام ناظری بار دیگر برای ایران می‌خواند

کنسرت شهرام ناظری در سالن فیلارمونیک پاریس

انتقاد شهرام ناظری از صداوسیما

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه