رفتن به بالا
  • شنبه - 19 آذر 1401 - 09:29
  • کد خبر : ۱۳۲۸۹
  • چاپ خبر : پیام تسلیت رییس جمهور به مناسبت درگذشت استاد قره‌باغی

پیام تسلیت رییس جمهور به مناسبت درگذشت استاد قره‌باغی

رئیس جمهور درگذشت استاد اسفندیار قره‌باغی را به خانواده، شاگردان، اهالی فرهنگ و هنر و به‌ویژه مردم تبریز تسلیت گفت. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی روز جمعه در پیامی به مناسبت درگذشت استاد اسفندیار قره‌باغی، نوای وی را صدای رسای ملت ایران و همه آزادی‌خواهان و ظلم‌ستیزان علیه ظلم و استکبار جهانی توصیف کرد که طنین با صلابت […]

رئیس جمهور درگذشت استاد اسفندیار قره‌باغی را به خانواده، شاگردان، اهالی فرهنگ و هنر و به‌ویژه مردم تبریز تسلیت گفت.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی روز جمعه در پیامی به مناسبت درگذشت استاد اسفندیار قره‌باغی، نوای وی را صدای رسای ملت ایران و همه آزادی‌خواهان و ظلم‌ستیزان علیه ظلم و استکبار جهانی توصیف کرد که طنین با صلابت آن در حافظه پر شکوه انقلاب ماندگار خواهد بود.

رئیس جمهور در این پیام آورده است:

«خبر درگذشت استاد اسفندیار قره‌باغی، هنرمندی که صدای رسای او علیه ظلم و استکبار جهانی صدای ملت ایران و همه آزادی‌خواهان و ظلم‌ستیزان بود، موجب تأسف و تأثر شد. شعله آن آوای برخاسته از عمق جان هرگز در دل مردم ایران خاموش نمی‌شود و یاد آن طنین با صلابت در حافظه پر شکوه انقلاب ماندگار خواهد بود. اینجانب این ضایعه را به خانواده، شاگردان، اهالی فرهنگ و هنر و به‌ویژه مردم عزیز تبریز تسلیت می‌گویم و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت می‌نمایم.»

اسفندیار قره‌باغی خواننده پیشکسوت آذری‌زبان ملقب به «صدای انقلاب» ۱۷ آذر بعد از تحمل یک دوره بیماری، در سن ۷۹ سالگی در تبریز دار فانی را وداع گفت. مرحوم قره‌باغی، متولد اول بهمن سال ۱۳۲۲ شمسی در شهر تبریز و دارای مدرک معادل دکترای آواز کلاسیک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

وی سال ۱۳۳۸ وارد هنرستان موسیقی شد و بعد از فارغ التحصیلی به عنوان معلم موسیقی در مدارس کرمانشاه به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. این هنرمند پیشکسوت پس از انقلاب اسلامی، در سازمان صدا و سیما به همکاری با واحد موسیقی سازمان درآمد و در زمینه آهنگ‌هایی با مضمون دفاع‌مقدس و سرودهای حماسی فعالیت کرد.

مرحوم قره‌باغی در سال‌های اخیر قطعاتی حماسی با عنوان‌های «سمفونی ارس» و «سمفونی خلیج فارس» را آهنگسازی کرد و رهبری گروه کُر تالار وحدت، رهبری گروه کُر صدا و سیما، مسئول موسیقی رادیو و نایب رئیس کانون هنرمندان ایران از جمله سوابق او محسوب می‌شود. سرود «آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو» از معروف ترین آثار با صدای مرحوم قره‌باغی است.

اخبار مرتبط:

اسفندیار قره‌باقی نغمه‌خوان انقلاب درگذشت

هنر متعهد با درگذشت «صدای انقلاب» داغدار شد

مرحوم قره‌باغی نغمه‌خوان با اخلاص انقلاب اسلامی بود

پیام تسلیت مدیرکل دفتر موسیقی برای درگذشت اسفندیار قره‌باغی

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه