رفتن به بالا
  • شنبه - 30 مهر 1401 - 09:45
  • کد خبر : ۱۲۹۶۲
  • چاپ خبر : همکاری مجدد شهرام صارمی با فرهنگسرای ارسباران

همکاری مجدد شهرام صارمی با فرهنگسرای ارسباران

شهرام صارمی نوازنده کمانچه، اعلام کرد همکاری خود را با فرهنگسرای ارسباران از سر گرفته است. شهرام صارمی که در سال ۱۳۹۷ پس از ۱۷ سال مدیریت بخش موسیقی در فرهنگسرای ارسباران استعفا داده بود٬ اکنون پس از گذشت چهار سال از این تصمیم به جایگاه خود در این فرهنگسرا بازگشته‌ است. او با بیان […]

شهرام صارمی نوازنده کمانچه، اعلام کرد همکاری خود را با فرهنگسرای ارسباران از سر گرفته است.

شهرام صارمی که در سال ۱۳۹۷ پس از ۱۷ سال مدیریت بخش موسیقی در فرهنگسرای ارسباران استعفا داده بود٬ اکنون پس از گذشت چهار سال از این تصمیم به جایگاه خود در این فرهنگسرا بازگشته‌ است.

او با بیان اینکه از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را در فرهنگسرای ارسباران آغاز کرده است٬ توضیح داد: فرهنگسراها٬ نگارخانه‌ها٬ خانه‌های فرهنگ و … زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری هستند و ما به عنوان پرسنل این سازمان متعهد هستیم در هر مرکزی که سازمان تعیین کند٬ شروع به کار کنیم. من از سال ۱۳۷۶ تاکنون از پرسنل‌ این سازمان هستم و از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را در فرهنگسرای ارسباران آغاز کردم. با این وجود پس از گذشت ۱۷ سال کار در این فرهنگسرا٬ به دلیل موضوعاتی که توسط مدیر اینجا پیش آمد و نیز ایشان معتقد بودند که فعالیت موسیقی ارسباران باید کم شود٬ تصمیم به قطع همکاری با این مجموعه گرفتم.

از آنجا که در ستاد سازمان فرهنگی هنری در بخش مدیریت موسیقی حضور داشتم٬ باقی فعالیت‌های موسیقایی را در آنجا ادامه دادیم که متاسفانه در سال ۱۳۹۸ که موضوع شیوع ویروس کرونا پیش آمد. با تعطیلی سالن‌ها مواجه شدیم و به هر صورت در اردیبهشت‌ امسال٬ از طریق همان ستاد سازمان فرهنگی هنری اقدام به برگزاری سایر اجراها در دو فرهنگسرای اندیشه و ارسباران کردیم.

وی ادامه داد: برای من کمی سخت بود که در جایی که خودم در آنجا حضوری ندارم٬ برای اجرا برنامه ریزی کنم و طی همین روند مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری (که در حال حاضر معاون فرهنگی نیز هستند) و مدیر سازمان فرهنگی هنری منطقه ۳ که فرهنگسرای ارسباران در مرکز همان منطقه قرار دارد٬ رایزنی کردند. بنده نیز اعلام کردم که اگر هر دوی شما مشکلی نداشته باشید٬ مایل هستم که دوباره به جایگاه قبلی خود در فرهنگسرای ارسباران بازگردم. هر دوی این بزرگواران موافقت و با یک دید مثبتی با این قضیه برخورد کردند و به همین شکل کارهای خود را دوباره در ارسباران آغاز کردم. به طوری که اصلا احساس نمی‌کردم که چند سالی در جای دیگر بودم چراکه پس از بازگشت من به این فرهنگسرا٬ کارها طبق همان شیوه و با همان روتین انجام شد.

صارمی درباره برنامه‌های جانبی فرهنگسرای ارسباران در زمینه موسیقی بیان کرد: تجلیل و بزرگداشت استادها و دست‌اندرکاران موسیقی٬ رونمایی و نقد و بررسی آلبوم‌ها و کتاب‌های موسیقی٬ ارائه برنامه‌های پژوهشی (برای دوستان موسیقیدان ما که خارج از این محیط٬ روی آن کار می‌کنند و فرصت ارائه آن را پیدا نمی‌کنند)٬ تقویت بنیه‌های کلی موسیقی ایرانی مانند موضوع بداهه‌نوازی و … از جمله برنامه‌هایی هستند که در حال مذاکره برای عملی شدن آن‌ها هستیم.

همچنین گفتنی است در حال طراحی یک برنامه‌ای به صورت شب‌های موسیقی ایرانی با عناوینی مانند شب‌ تار٬ شب سه‌تار و … با چندین هنرمند هستیم که البته بیشتر تمرکز و نگاهمان به موضوع بداهه‌نوازی است. حوزه فعالیتمان را نیز مانند قدیم به بخش موسیقی دستگاهی ایران٬ موسیقی نواحی ایران و موسیقی کلاسیک اختصاص داده‌ایم.

او افزود: کارها که تاکنون طبق روال پیش رفته است اما یک موضوعی در این میان وجود دارد. اینکه به هر صورت در فرهنگسرای ارسباران حدود چهار سال کارهای روتین موسیقایی انجم نشده است و از این رو فکر می‌کنم باید سه الی چهار ماه تمرکز خود را بر بازیابی گروه بگذاریم تا دوباره به صورت مرتب برنامه‌ها را پیش ببریم. البته ناگفته نماند٬ اکنون در حال چیدمان جدول برنامه‌ها هستیم و امیدواریم که اوضاع به همین شکل پیش برود و از مهرماه سال جاری آغاز شود.

این نوازنده در پایان خاطرنشان کرد: ما انسان‌های خاصی نیستیم. فقط معتقد هستیم که می‌شود کار کرد و این راه‌اندازی جریان موسیقی در روند فرهنگی و هنری را می‌توان با کمی تامل و گفتگو با دوستان انجام بدهیم و من این نکته را به دلیل گفتم که تمام مراکز فرهنگی هم می‌توانند این کار را انجام بدهند. از این رو قرار بر این نیست که فعالیت موسیقی صرفا در یک جا متمرکز شود٬ تمام سالن‌ها و مراکزی که داریم باید به این نقطه برسند که همت کنند تا شهرمان شهری فرهنگی٬ هنری و موسیقایی باشد. به گونه‌ای که هر شب سالن‌ها اجرا داشته باشند و برنامه‌های متنوعی را برای مخاطبان و مردم ارائه بدهند که در واقع این وظیف آن هاست. فرهنگسراها و مراکز فرهنگی با این هدف ساخته شده‌اند که به مردم خدمت‌گزاری کنند و ما نیز باید کوشش کنیم تا وظیفه‌مان را به جای آوریم.

 

منبع: صبا

 

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه