رفتن به بالا
  • دوشنبه - 25 مهر 1401 - 11:37
  • کد خبر : ۱۲۹۴۷
  • چاپ خبر : روز سوم جشنواره «ایران عزیز» میزبان کُردها

روز سوم جشنواره «ایران عزیز» میزبان کُردها

جشنواره وحدت اقوام ایرانی با عنوان «ایران عزیز» به مناسبت هفته وحدت با هدف معرفی فرهنگ، تمدن و آداب و رسوم اقوام گوناگون ایرانی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود. این جشنواره از ۲۰ تا ۲۹ مهرماه هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ در مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس میزبان شهروندان است. به گزارش خبرآوا و به نقل از پایگاه خبری فرهنگ و […]

جشنواره وحدت اقوام ایرانی با عنوان «ایران عزیز» به مناسبت هفته وحدت با هدف معرفی فرهنگ، تمدن و آداب و رسوم اقوام گوناگون ایرانی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود. این جشنواره از ۲۰ تا ۲۹ مهرماه هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ در مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس میزبان شهروندان است.

به گزارش خبرآوا و به نقل از پایگاه خبری فرهنگ و هنر، سومین روز اجرای این جشنواره در روز شنبه 23 مهرماه به کردستان اختصاص داشت و نمایندگان این قوم به معرفی فرهنگ، آداب و رسوم، غذاها، آیین‌ها، صنایع دستی و موسیقی خود پرداختند.

منصور مرادی سرپرست گروه دف نوازی اخوان سنندج که در این روز اجرا داشت گفت: جشنواره اقوام می تواند به صورت بین المللی برگزارشود تا جهانیان با فرهنگ غنی ایران آشنا شوند.
مرادی از سال ۱۳۶۵ به صورت حرفه ای کار هنری را آغاز کرده است و از تاسیس کنندگان اولیه گروه دف نوازان در کشور بوده است. او درباره سابقه اجراها می گوید: گروه هنری اخوان در جشنواره های موسیقی فجر، نوای رحمت و تکنوازان و تمامی جشنواره هایی که به ساز کوبه ای دف مربوط می شود شرکت کرده است. او در ۳۲ دوره حاثز مقام شده و همچنین در جشنواره های بین المللی در عراق و ترکیه و امارات و فرانسه حضور فعال داشته است.

مرادی ادامه داد گروه اصلی ما از ۸ نفر با هنرمندی پویا رحمانی، سیدپویا سلامیه، سیدداوود دهقانی، دکتر آروین حسن نژاد، محمد مردادی و ابراهیم مرادی تشکیل شده است که الیته بعضی از هنرمندان هم در اجرا به ما می پیوندند.

دف نوازی یکی از هنرهای موسیقی شهر سنندج است که برگرفته از موسیقی عرفانی و ملودی های خانقاهی و عرفانی است.
موسیقی یکی از جنبه‌های مهم فرهنگی جهان امروز است. موسیقی فقط یک هنر نیست و با روج انسان سر و کار دارد و ابزاری برای بیان و انتقال فرهنگ، تمدن و تاریخ یک ملت و اقوام است.

موسیقی هر قوم تبلور فرهنگ اصیل و روحیه هنرمندانه آن قوم محسوب می شود. موسیقی پیام آرامش است و صلح و دوستی بین ملت ها و اقوام به ارمغان می آورد زیرا درک و حس موسیقی محدود به زبان، نژاد و مذهب خاص در دنیا نیست. بلکه درک احساسات انسانی است و تا مرز بشریت در جهان امتداد دارد.

سرپرست گروه هنری اخوان ادامه داد به نظر من باید این جشنواره ها تداوم پیدا کند و فرهنگ و موسیقی های اقوام همواره در معرض دید مردم قرار گرفته شود تا با فرهنگ غنی ایران آشنا شوند تا مخاطبین بیشتری از موسیقی غنی اقوام ایرانی بهره ببرند و درک مناسبی ازفرهنگ اقوام ایرانی از طریق موسیقی و سازهای ایرانی داشته باشند.

وی ادامه داد در این جشنواره گروه موسیقی کرمانشاه هم حضور دارد که موسیقی آنجا هم بسیار غنی است و بسیار با موسیقی کردستان عجین است. اگر موسیقی کردها نبود موسیقی ایران دارای خلا بزرگی بود. پایه اصلی موسیقی سنتی و مقامی ایران کردها هستند. هنرمندان برای نوازندگی تلاش و تمرین بسیاری می کنند و نوازنده ای که ۵ دقیقه بر روی استیج هنرنمایی می کند حاصل ۳۰ سال تجربه و ممارست اوست.

وی در آخر تاکید کرد امیدوارم چنین جشنواره هایی را بسیار گسترده تر برگزار شود و حتی در سطح بین المللی برگزارشود تا دیگر کشورها که طالب موسیقی اقوام هستند و حتی برای آن هزینه می کنند از آن بهره مند شوند.

این جشنواره تا تا ۲۹ مهرماه ادامه دارد. علاقه‌مندان برای بهره بردن از برنامه‌های جشنواره «ایران عزیز» می‌توانند به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) واقع در انتهای بزرگراه همت غرب مراجعه کنند. همچنین اطلاعات تکمیلی در پرتال جشنواره به نشانی iran.farhangsara.ir در دسترس علاقه‌مندان است.

خبرآوا / م. معیاریان

اخبار مرتبط:

برگزاری جشنواره وحدت اقوام ایرانی در تهران

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه