رفتن به بالا
  • شنبه - 16 مهر 1401 - 09:22
  • کد خبر : ۱۲۸۷۳
  • چاپ خبر : برگزاری آیین بزرگداشت استاد علینقی وزیری

برگزاری آیین بزرگداشت استاد علینقی وزیری

آیین بزرگداشت علینقی وزیری (پدر موسیقی نوین ایران) با حضور حسن ناهید، میلاد کیایی، فرهاد فخرالدینی، لوریس چکناواریان برگزار شد. آیین بزرگداشت علینقی وزیری به مناسبت یکصد و سی و ششمین زادروز این استاد موسیقی پنجشنبه ۱۴ مهرماه با حضور بزرگان موسیقی ایران در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. حسن ناهید، میلاد کیایی، بهرام گودرزی، محمد […]

آیین بزرگداشت علینقی وزیری (پدر موسیقی نوین ایران) با حضور حسن ناهید، میلاد کیایی، فرهاد فخرالدینی، لوریس چکناواریان برگزار شد.

آیین بزرگداشت علینقی وزیری به مناسبت یکصد و سی و ششمین زادروز این استاد موسیقی پنجشنبه ۱۴ مهرماه با حضور بزرگان موسیقی ایران در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

حسن ناهید، میلاد کیایی، بهرام گودرزی، محمد مقدسی، فرهاد فخرالدینی، جهانشاه صارمی، لوریس چکناواریان، هادی منتظری، مسعود حبیبی و جمعی دیگر از موسیقیدانان و هنرمنداندر این رویداد حضور دارند.

بهنام موحدان (پندار) تنها متولی آرامگاه استاد علینقی وزیری و برگزارکننده آیین بزرگداشت این استاد پیرامون چگونگی برگزاری مراسم اظهارداشت: از سال ۱۳۹۸ کار بازسازی و مرمت آرامگاه استاد وزیری را با هزینه شخصی و بدون مشارکت و همکاری هیچ فرد حقیقی و حقوقی و سازمان و نهادی آغاز کردم. آرامگاه پدر موسیقی ایران از سال ۱۳۵۸ به مدت ۴۰ سال به دلیل فراموشی و غفلت دولت و ملت به خصوص سهل‌انگاری، بی‌توجهی و سوء مدیریت سازمان‌ها و متولیان امر هنر به خصوص خانه موسیقی و خانه هنرمندان به مخروبه‌ای بدل شده بود. در مرحله اول بازسازی با صرف هزینه ۳۸ میلیون تومان آرامگاه را به طور کامل رنگ‌کاری و گچ و سنگ آرامگاه را تعویض کردم.

وی افزود: سردیس استاد را امیر موحدان هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز ساخت و طی مراسمی در مهرماه ۱۳۹۸ با حضور اساتید برجسته موسیقی ارفع اطرایی، حسن ناهید، بهرام گودرزی، میلاد کیایی، کامبیز روشن‌روان، معصومه مهرعلی و تنی چند از نوازندگان از جمله شهرام صارمی و مهدی فلاح بزرگداشت استاد را برگزار و از سنگ جدید آرامگاه و سردیس رونمایی کردیم.

متولی آرامگاه استاد علینقی وزیری بیان کرد: مرحله دوم بازسازی آرامگاه استاد، با صرف هزینه‌ای بیش از ۶ میلیون تومان شهریورماه ۱۳۹۹ انجام شد که مجموعه نفیسی از عکس‌های استاد وزیری، روح‌الله خالقی و ابوالحسن صبا را گردآوری و بر دیوارهای آرامگاه نصب کردم. پرده‌ای منقوش به عکس استاد را روی پنجره آرامگاه نصب کردم و مهرماه ۱۳۹۹ دومین بزرگداشت استاد وزیری با حضور استادانی نظیر ارفع اطرایی، حسن ناهید، میلاد کیایی و بهرام گودرزی برگزار شد.

موحدان اظهارداشت: «سومین مرحله بازسازی و مرمت آرامگاه استاد وزیری را شهریورماه امسال پیگیری کرده و با صرف هزینه‌ای بیش از ۴۵ میلیون تومان کف محوطه داخل آرامگاه و محوطه بیرون و محوطه درب ورودی آرامگاه را به طور کامل سنگ و موزاییک کردم. تمام دیوارها، درب و سقف آرامگاه به طور کامل گچ و رنگ‌کاری شده است. مرمت و زیباسازی تقریبا تمام شده و تنها بخش کوچکی از عملیات زیباسازی نهایی باقی مانده که در آینده آن را نیز به اتمام می‌رسانم. قصد دارم با توجه به سپری شدن دوران پاندمی کرونا و برداشته شدن محدودیت‌های اجتماعی، بزرگداشت استاد وزیری را با حضور اساتید و همه علاقه‌مندان موسیقی و عموم مردم در فرهنگسرای اندیشه برگزار و به طور رسمی از آرامگاه استاد وزیری برای بازدید عموم پرده‌برداری کنم.»

برگزارکننده آیین بزرگداشت استاد علینقی وزیری افزود: بنده و علیرضا میرعلینقی پژوهشگر و تاریخ‌نگار موسیقی پیرامون جایگاه، نبوغ هنری، تاثیر اندیشه و هنر استاد وزیری بر روند تکوین و تعالی فرهنگ موسیقی کشور سخنرانی کردیم. دونوازی هادی منتظری (نوازنده کمانچه) و احمد خاک طینت (نوازنده دف) و نیز پخش گوشه‌هایی از فیلم مستند استاد علینقی وزیری با عنوان «کلنل» از دیگر بخش‌های این آیین بود.

 

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه