رفتن به بالا
  • سه شنبه - 5 مهر 1401 - 14:44
  • کد خبر : ۱۲۸۱۶
  • چاپ خبر : محمدرضا علیقلی؛ پرکارترین آهنگساز سینمای دفاع مقدس

محمدرضا علیقلی؛ پرکارترین آهنگساز سینمای دفاع مقدس

موسیقی فیلم یکی از ویژگی هایی است که می تواند فیلمی را برای مخاطب تبدیل به خاطره کند و با شنیدن آن در سالهای بعد، مخاطب را به سالهای قبل بازگرداند. فرارسیدن هفته دفاع مقدس، یادآور ساخت فیلمهای ارزشمند در این حوزه و همچنین موسیقی های خاطره انگیز آنهاست. بسیاری از آن‌ها آنچنان در ذهن […]

موسیقی فیلم یکی از ویژگی هایی است که می تواند فیلمی را برای مخاطب تبدیل به خاطره کند و با شنیدن آن در سالهای بعد، مخاطب را به سالهای قبل بازگرداند. فرارسیدن هفته دفاع مقدس، یادآور ساخت فیلمهای ارزشمند در این حوزه و همچنین موسیقی های خاطره انگیز آنهاست. بسیاری از آن‌ها آنچنان در ذهن ثبت شده اند که شاید مخاطب با شنیدن یا مواجهه با واژگانی چون «دفاع مقدس» و «جنگ» یاد این آثار بیافتد. آثاری که حتی گاهی از خود فیلم هم بیشتر در گوش شنیداری و نگاه دیداری جامعه ایرانی باقی مانده و به حدی از خود تاثیر به جای گذاشته که نمی‌توان از آنها بی تفاوت عبور کرد. موسیقی هایی که توسط آهنگسازان به نام مانند مجید انتظامی و محمدرضا علیقلی تولید شده و مخاطب را به حال و هوای آن روزها می برند.

یکی از آهنگسازانی که در این حوزه فعالیت کرده اند و آثار ارزشمند و خاطره انگیز تولید کرده اند، محمدرضا علیقلی است. بخش زیادی از موسیقی سینمای دفاع‌ مقدس مرهون تلاش‌ها و کوشش‌هایی است که او در این عرصه رقم زده‌ است.

او  متولد سال ۱۳۳۹ در تهران است. از ۱۴ سالگی زیر نظر وانکونایدنف بلغاری نوازندگی ساز ترومبون را آغاز و از همان دوران علاقه‌مندی‌هایش به آهنگسازی را نشان داد و پس از طی مراحل مختلف آموزشی در حوزه موسیقی ساخت موسیقی برای تئاتر و چند سریال تلویزیونی را آغاز کرد. در دهه شصت به خلق آثاری پرداخت که در فیلمها و سریالهای مختلف مانند «رهایی»، «میلاد»، «بهار»، «تنوره دیو»، «خط پایان»، «شهر موش‌ها»، «مدار بسته»، «بی پناه»، «تصویرآخر»، «جدال»، «تحفه ها»، «جهیزیه‌ای برای رباب»، «گلنار»، «پاتال و آرزوهای کوچک» از آنها استفاده شد.

در دهه هفتاد که در حرفه خود صاحب سبک شده بود، با فیلمسازان مطرح و به نام در پروژه های سینمایی همکاری داشت. از جمله «حمله خرچنگ‌ها»، «تیک تاک»، «رویای نیمه شب تابستان»، «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «سالهای بی‌قراری»، «عاشقانه»، «تعطیلات تابستانی»، «پدر» و…

«پرچم‌های قلعه کاوه»، «یه حبه قند»، «کلاه قرمزی و بچه ننه»، «دختر»، «هزارپا» و «ما همه با هم هستیم» از جمله آثار سینمایی محمدرضا علیقلی در سال‌های اخیر هستند.

علیقلی در حوزه تولید آلبوم نیز آثار قابل توجهی را ارائه داده که از آن جمله می‌توان به «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «آوای زمین»، «ماه کولی»، «جزیره قشم»، «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «با نوای کاروان»، «پوئم سمفونیک ناصر» و «پوئم سمفونیک آب تشنه» اشاره کرد.

نقطه عطف کارهای علیقلی در عرصه آهنگسازی در حوزه سینمای دفاع مقدس اتفاق افتاده است. چنان که کمتر آهنگسازی را می‌توان یافت که همانند او بتواند این تعداد کار با کیفیت را در عرصه موسیقی سینمای دفاع مقدس ارائه دهد. او با ساخت موسیقی فیلم بیش از ۳۰ اثر در حوزه دفاع مقدس به نوعی رکوردار محسوب می‌شود. فیلمهایی چون «پناهنده»، «اشک کوسه»، «براده‌های خورشید»، «دکل»، «دایره سرخ»، «روبان قرمز»، «پرواز خاموش»، «موج مرده»، «ارتفاع پست»، «به نام پدر» و همکاری با کارگردانهای مطرح این حوزه مانند رسول ملاقلی پور و ابراهیم حاتمی کیا.

همکاری او با فیلمها و سریال های مختلف در سالهای بعد نیز ادامه داشت. از سریالهایی که او آهنگسازی آنها را انجام داده است می توان به خاک سرخ، سیمرغ و گل پامچال اشاره کرد.

او یکی از هنرمندان مهم عرصه سینمای دفاع مقدس است که در کنار آهنگسازی سریال‌های محبوب و آلبوم‌های پرمخاطب یکی از موثرترین‌ها در این حوزه است. او هنرمندی است که با در نظر گرفتن ملودی‌های برگرفته از آیین‌ها و مذهب ما شرایطی را برای شنیدن مخاطب ایجاد می‌کند که همگام با تماشای تصویر زندگی در فضایی را تجربه می‌کند که قطعا تجربه‌ای شیرین و جذاب از حضور در روایت‌های سینمایی مرتبط با دفاع مقدس محسوب می‌شود.

در انتها می توانید قطعه ای از موسیقی متن فیلم روبان قرمز را بشنوید:

خبرآوا / م. معیاریان

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه