رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 16 شهریور 1401 - 11:20
  • کد خبر : ۱۲۷۰۲
  • چاپ خبر : شروه‌خوانی و سوگواری بوشهری‌ها در دفتر شعر و موسیقی

شروه‌خوانی و سوگواری بوشهری‌ها در دفتر شعر و موسیقی

سومین همایش دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما روز یکشنبه بیستم شهریور ماه در آستانه اربعین حسینی از ساعت ۱۵ تا ۱۷ با حضور سوگواران حسینی و شش تن از هنرمندان نامدار شروه خوان از خطه جنوب ایران اسلامی برگزار می شود. این برنامه حاصل تحقیق و پژوهش دفتر شعر و […]

سومین همایش دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما روز یکشنبه بیستم شهریور ماه در آستانه اربعین حسینی از ساعت ۱۵ تا ۱۷ با حضور سوگواران حسینی و شش تن از هنرمندان نامدار شروه خوان از خطه جنوب ایران اسلامی برگزار می شود.

این برنامه حاصل تحقیق و پژوهش دفتر شعر و موسیقی است که به صورت عملی به جریان‌های شورانگیز هنر شروه خوانی توجه دارد و می‌کوشد در حرکتی علمی شگردهای شروه خوانی و سوگواری در خطه جنوب را به نمایش بگذارد.
علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صدا و سیما در این رابطه گفت: سومین همایش دفتر شعر و موسیقی در آستانه اربعین حسینی به شروه خوانی اختصاص یافته است. چرا که از زیباترین آئین‌ها و مراسم سوگ در ایران و حتی جهان است. شروه خوان از دل می‌خواند و لاجرم بر دل می نشیند.

سیدعلیرضا میرعلینقی پژوهشگر موسیقی درباره این برنامه می‌گوید: بوشهر مهد شروه خوانی است. هنری که قدمتی دور و دراز دارد و مثل ریشه درختان کهن در این خطه و در ایران ما گسترده است.

به منظور معرفی آیین های عزاداری  استان بوشهر مراسم شروه خوانی و شعرخوانی با دعوت از شاعران و هنرمندان برجسته شروه خوان بوشهر برگزار می شود.

در این آیین استادانی چون پولاد اسماعیلی، مصطفی گراشی، عبدالرسول حسینی و روح الله صفوی به اجرای شروه خوانی می پردازند.

همچنین شاعران و دوبیتی سرایان مطرح استان بوشهر از جمله محمدرضا احمدی فر نیز اشعار دوبیتی خود را با موضوع اربعین و عاشورا قرائت می کنند.

در این برنامه علاوه بر اجرای سنج و دمام و نوحه پامنبری، تنی چند از پژوهشگران درباره آیین های عاشورایی و عزاداری در بوشهر سخنرانی خواهند داشت.

ورود برای تمام علاقمندان در این برنامه که از رسانه ملی هم پخش خواهد شد، آزاد است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:

موسیقی مراسم عزاداری در بوشهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه