رفتن به بالا
  • یکشنبه - 12 تیر 1401 - 13:23
  • کد خبر : ۱۱۹۴۱
  • چاپ خبر : انتشار آلبومی به رنگ رفاقت

انتشار آلبومی به رنگ رفاقت

«آوان» عنوان یکی از تازه‌ترین آلبوم‌های منتشرشده در ژانر موسیقی ایرانی است که به آهنگسازی عارف نوابی و خوانندگی علی محبی پیش روی شنوندگان قرار گرفته است. «پرواز»، «طلوع»، «دگرباره»، «هوران»، «خرامان»، «فروغ»، «چشم سخنگو» و «تیروز» قطعات این آلبوم هستند. ضمن اینکه حسین خواس نوازنده سنتور، کاوه شجاعی‌فر نوازنده تمبک، ندا مباشرفرد نوازنده سازهای کوبه‌ای، سعید جهانی نوازنده قیچک باس، حامد مردانی مهرآباد […]

«آوان» عنوان یکی از تازه‌ترین آلبوم‌های منتشرشده در ژانر موسیقی ایرانی است که به آهنگسازی عارف نوابی و خوانندگی علی محبی پیش روی شنوندگان قرار گرفته است.

«پرواز»، «طلوع»، «دگرباره»، «هوران»، «خرامان»، «فروغ»، «چشم سخنگو» و «تیروز» قطعات این آلبوم هستند.

ضمن اینکه حسین خواس نوازنده سنتور، کاوه شجاعی‌فر نوازنده تمبک، ندا مباشرفرد نوازنده سازهای کوبه‌ای، سعید جهانی نوازنده قیچک باس، حامد مردانی مهرآباد نوازنده نی، لیلا ابراهیمی وند نوازنده کمانچه، الهه نوابی نوازنده عود، عارف نوابی نوازنده تار و سه تار و علی محبی خواننده گروه اجرایی این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

ارژنگ سیفی‌زاده آهنگساز، نوازنده و پژوهشگر موسیقی درباره این آلبوم نوشته است: «اگر بخواهیم درون مایه موسیقی ایرانی که به عنوان موسیقی سنتی و یا اصیل هم شناخته می‌شود را واکاوی کنیم، مانند انواع دیگر موسیقی کهن به چگونگی خاص شکل‌گیری و ساخت و ساز آن بستری از هم گرایی، هم اندیشی و هم نشینی دست می‌یابیم. موسیقی ایرانی به غیر از فراگیری فن و طی کردن سلسله مراتب آموزشی، نیازمند تبادل احساس و افکاراست و نبود این مشخصه آن را از درون کم مایه و یا تهی می‌کند.

آثار درخشان موسیقی ایرانی در دوره شکل‌گیری رادیو به عنوان یک مثال گویا گواه مدعای نگارنده است؛ که اگر همدمی عوامل از شاعر و آهنگساز و نوازنده و خواننده گرفته تا صدابردار و مدیرتولید نمی بود، قطعاً کارهایی این چنین بی تکرار به انجام نمی‌رسید. این خروجی درست، بی هیچ مداهنه ناظر بر عللی بسیار فراتر از انجام درست وظیفه و یا داشتن سوار و توان است.

این مقدمه بدان جهت آورده شده تا بگویم مسیر حرکت دوستان گروه رَه که چندی است از فعالیت متعهدانه و دوستانه شان آگاهم خوشبختانه تا بدین پایه واجد این شرط بوده. این نازنینان بیش و پیش از همکار بودن رفیقند! با هم به مسافرت می‌روند، مهمان منزل هم می‌شوند و مرتب از حال یکدیگر خبر می‌گیرند. شاید حتی خودشان ندانند که تا چه اندازه این سرمایه دوستی در کار و موسیقی شان تاثیرگذار بوده است.

بارزترین نکته‌ای که در آلبوم آوان با اندک دقت بر شنوندگان مشخص می‌گردد همین همدلی است. باشد تا با آگاهی و هوشیاری قدر این داشته را بدانند و چون بسیار گرفتار آفت دوری روح و قلب نشوند و این نخستین تجربه قطعاً از نظر فنی و موسیقایی بی نقص نمی‌تواند باشد، اما حتماً راه گشا و موثر در فراگیری بیشتر است. امید که با نگاه و بررسی دقیق بازخوردها بتوانند با انگیزه قوی‌تر به انجام کارهای دیگر و بهتر ترغیب شوند.

آلبوم «آوان» با شماره ثبت کتابخانه ملی ۳۸۴۴۸ و مجوز شماره ۱۴۰۱-۱۳۴ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه