رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 18 اسفند 1400 - 14:08
  • کد خبر : ۱۰۵۸۳
  • چاپ خبر : رونمایی ارکستر موسیقی نواحی ایران در تالار وحدت

رونمایی ارکستر موسیقی نواحی ایران در تالار وحدت

همزمان با برگزاری مجموعه رویدادهای بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه سه‌شنبه هفدهم اسفندماه از ارکستر موسیقی نواحی ایران در تالار وحدت تهران با حضور تعدادی از هنرمندان سرشناس موسیقی اقوام ایران و یادبودی از پروین بهمنی پژوهشگر فقید موسیقی کشورمان رونمایی شد. این مراسم شب گذشته در حالی برگزار شد که […]

همزمان با برگزاری مجموعه رویدادهای بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه سه‌شنبه هفدهم اسفندماه از ارکستر موسیقی نواحی ایران در تالار وحدت تهران با حضور تعدادی از هنرمندان سرشناس موسیقی اقوام ایران و یادبودی از پروین بهمنی پژوهشگر فقید موسیقی کشورمان رونمایی شد.

این مراسم شب گذشته در حالی برگزار شد که مهمانان در هوای بارانی پایتخت خود را به تالار وحدت تهران رسانده بودند.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران در ابتدای این برنامه، ضمن ابراز خشنودی از افتتاح ارکستر موسیقی نواحی ایران توضیح داد: امشب به بهانه پاسداشت یکی از مفاخر زبان و ادبیات فارسی حکیم نظامی دورهم جمع شدیم تا به واسطه این نام بزرگ به تماشای ضیافت هنرمندان عزیز موسیقی ایران زمین در قالب رنگین کمان اقوام کشورمان در چارچوب ارکستر تازه تاسیس موسیقی نواحی ایران به سرپرستی جناب پیمان بزرگ نیا بنشینیم و این مایه افتخار ماست که به همت همین هنرمندان شاهد تولد مجموعه‌ای هستیم که امشب مشام ما را به عطر هنر ارزشمندشان از نواحی مختلف ایران معطر می‌کنند.

وی افزود: اغلب هنرمندانی که امشب در قالب ارکستر موسیقی نواحی ایران پیش روی شما مخاطبان قرار گرفته‌اند، همان گروهی هستند که طی سال‌های اخیر در قالب گروه موسیقی «سازینه» به سرپرستی پیمان بزرگ نیا در جشن‌ها و برنامه‌های مختلف خانه موسیقی کارهای بسیار ارزشمندی را اجرا کرده‌اند. این گروه که امروز در قالب ارکستر موسیقی نواحی ایران به هنرنمایی مشغول هستند، هرکدام نمایندگانی شایسته از موسیقی مناطق مختلف کشورمان هستند که طی این سال‌ها مهجور بوده‌اند و ما اینک وظیفه داریم تا به واسطه چنین رویدادها و ارکسترهایی بستری را فراهم کنیم که هنرشان را به همه مخاطبان عرضه کنند.

این خواننده موسیقی ایرانی تصریح کرد: متاسفانه طی این سال‌ها بسیاری از هنرمندان موسیقی نواحی ایران از میان ما رفته‌اند، هنرمندانی که دیگر جایگزینی برای آنها وجود ندارد و ما دیگر نمی‌توانیم از حضور ارزشمندشان استفاده کنیم. اینها هنرمندانی بودند که در تمام دنیا به احترامشان تمام قد می‌ایستادند و به بسیاری از آن‌ها القاب متعددی از جمله «مروارید اقیانوس» می‌دادند. اما چه بد که در کشورمان ماجرا به گونه‌ای برنامه‌ریزی نشد که توجه به این هنرمندان تبدیل به امری نهادینه شود و حالا این وظیفه دولتمردان است که در چنین شرایطی به این ریشه‌های فرهنگی توجه بیشتری داشته باشند.

مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه اعضای ارکستر موسیقی نواحی ایران برای کنسرت افتتاحیه فرصت چندانی برای تمرین نداشتند، گفت: به دلیل اینکه بسیاری از هنرمندان حاضر در این گروه در نقاط مختلف کشور زندگی می‌کنند و فرصت چندانی برای گردهمایی ندارند، از این جهت فقط بین دو تا سه روز فرصت باقی بود که بتوانند برای کنسرت امشب آمادگی داشته باشند و به نظر من کاری که پیمان بزرگ نیا در کنسرت امشب انجام داده، یک شاهکار است که به واسطه حضور هنرمندان ارزشمند موسیقی نواحی ایران در بخش‌های مختلف پیش روی شما مخاطبان عزیز قرار گرفته‌اند.

نوربخش تاکید کرد: ارکستر موسیقی نواحی ایران اکنون به مرحله‌ای رسیده که باید از این مجموعه حمایت جدی شود. این عزیزان گنجینه‌هایی هستند که باید برای آنها مجال بیشتری برای عرض اندام داشته باشند. ما امروز با مصیبت بزرگی رو به رو هستیم و آن تنزل گوش شنیداری مردم و گوش جامعه است که ذائقه شنیداری مخاطبان را کاهش داده است. در این سال‌ها متاسفانه آثار بسیار سخیفی تولید می‌شوند که حجم زیادی از مخاطبان را در بر می‌گیرند و ما باید نگران این شرایط باشیم که جوانان و نوجوانان ایران زمین هر روز در حال فاصله گرفتن از زبان فارسی و موسیقی ایرانی است. به هر حال بنده امیدوارم به واسطه حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانیم شاهد روند رو به بهبود اتفاقاتی که به آن اشاره کردم باشیم.

این مدرس موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن قدردانی از برگزاری مجموعه برنامه‌های بزرگداشت حکیم نظامی با مدیریت محمود شالویی (مدیرکل حوزه وزارتی وزارت ارشاد) گفت: تولید اثر یکی از مولفه‌های مهمی است که می‌توانیم در این شرایط روی آن تمرکز داشته باشیم من از معاونت امور هنری وزارت ارشاد، آقای شالویی و همچنین مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی به ویژه جناب افضلی قدردانی می‌کنم که در تعامل با یکدیگر توانسته‌اند ارکستر موسیقی نواحی ایران را به واسطه نام بزرگ نظامی تاسیس کنند. به اعتقاد من حضور جناب افضلی همواره در نقش یک حمایتگر واقعی فرهنگ بوده که هر وقت دوستان به حمایت این چنینی احتیاج داشتند در کنار هنرمندان قرار گرفته و به سهم خود کمک‌های قابل توجهی را هم انجام داده‌اند.

نوربخش در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: پاسداشت نظامی که یکی از استوانه‌های ادبیات ماست جای خرسندی دارد، حتی اگر دیر احساس کنیم که دیگران مشغول پیش قدم گذاشتن برای مصادره نام نظامی هستند اما همین شرایط اقدام بسیار موثر و درستی برای حفظ مفاخر فرهنگ و هنر ایران عزیزمان است که در سالروز تولد بانو پروین بهمنی از بزرگان موسیقی نواحی این سرزمین می‌تواند شرایط خوشایندی را برای موسیقی نواحی کشورمان رقم بزند.

پیمان بزرگ‌نیا سرپرست ارکستر موسیقی نواحی ایران هم پس از صحبت‌های نوربخش ضمن ارائه توضیحاتی از نحوه تشکیل این مجموعه و معرفی هنرمندان آن بیان کرد: ارکستری که امشب روی صحنه است، جملگی از هنرمندان مطرح موسیقی نواحی ایران هستند که امشب در قالب ارکستر موسیقی نواحی ایران به شما عزیزان معرفی می‌شوند.

وی افزود: رهبری ارکستر موسیقی نواحی شرایط بسیار متفاوتی دارد و من مجبورم امشب به شیوه‌ای در رهبری ارکستر حضور داشته باشم که ممکن است برای شما عزیزان دارای تفاوت‌هایی به نسبت کنسرت‌های دیگر باشد. البته ما این برنامه را فقط با یک تمرین سه روزه توانستیم هماهنگ کنیم و امیدوارم در شب بزرگداشت نظامی که تصمیم داریم به اجرای برخی از آثار این شاعر و حکیم بزرگ در قالب موسیقی اقوام ایران بپردازیم، شاهد به وجود آمدن شرایطی باشیم که بتواند دریچه تازه‌ای برای فعالیت‌های پیش روی ارکستر موسیقی نواحی ایران باشد.

خالو قنبر راستگو نوازنده و خواننده موسیقی هرمزگان، احسان عبدی‌پور نوازنده سرنا، محمد باجلاوند نوازنده و خواننده موسیقی منطقه لرستان، حسین ولی‌نژاد از بخشی‌های مطرح منطقه خراسان، کوروش اسدپور خواننده منطقه بختیاری کهگیلویه و بویراحمد، طواق سعادتی خواننده و نوازنده دو تار ترکمن، صلاح خضری خواننده و نوازنده دیوان کردستان، ابراهیم عالمی خواننده مازندران، محمود فرضی‌نژاد خواننده گیلان، آشیق احد ملکی علیشاه خواننده و نوازنده قوپوز آذربایجان و پیمان بزرگ‌نیا نوازنده نی از جمله هنرمندانی بودند که به همراه برخی دیگر از نوازندگان موسیقی نواحی ایران به اجرای برنامه در مراسم افتتاحیه ارکستر موسیقی نواحی ایران پرداختند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه