رفتن به بالا
  • دوشنبه - 16 اسفند 1400 - 08:54
  • کد خبر : ۱۰۵۷۰
  • چاپ خبر : نشست جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر برگزار شد

نشست جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر برگزار شد

نشست خبری جشنواره ملی «سرود فجر» یکشنبه پانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۰ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج برگزار شد. نشست مذکور به دنبال دو نشست قبلی این رویداد و پایان مهلت ارسال آثار و آغاز مرحله داوری‌، با حضور محمد گلریز رییس کمیته علمی و مصطفی زیبایی‌نژاد دبیر جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر در […]

نشست خبری جشنواره ملی «سرود فجر» یکشنبه پانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۰ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج برگزار شد.

نشست مذکور به دنبال دو نشست قبلی این رویداد و پایان مهلت ارسال آثار و آغاز مرحله داوری‌، با حضور محمد گلریز رییس کمیته علمی و مصطفی زیبایی‌نژاد دبیر جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر در سالن جلسات مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج برگزار شد.

مصطفی زیبایی‌نژاد دبیر بخش ملی این جشنواره ضمن توضیحاتی درخصوص حضور شرکت‌کنندگان به ارائه آمار این رویداد پرداخت و گفت: مرحله اول فراخوان جشنواره سپری شده و جشنواره در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می‌شود که مرحله کشوری به صورت تلویزیونی برگزار خواهد شد. در بخش بین‌الملل هم تا خرداد ماه برای ارسال اثر زمان تعیین کرده‌ایم. به دلیل تقاضای گروه‌های سرود کشور مجبور شدیم  مهلت ارسال آثار را تا ششم اسفند تمدید کنیم.

وی افزود: طبق آماری که به دست آمده ۲۶۷۰ گروه در سایت جشنواره ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد، ۱۹۷۰ گروه آثارشان را به ثبت رسانده‌اند. امسال شاهد اتفاق خوبی در استان‌ها در حوزه ارسال آثار بودیم. در بخش تولید سرود جشنواره ۱۳۳۶ اثر کار تولید شده و در جشنواره شرکت داده شده است. در بخش آکاپلا(همخوانی بدون همراهی و اکمپانیمان موسیقی و ساز) ۳۷۷ اثر به دبیرخانه آمده و در بخش بازخوانی ۱۲۳۳ اثر به ثبت رسیده و در بخش ایده هم ۳۱۸ اثر به ثبت رسیده است.

دبیر بخش ملی جشنواره ملی و بین المللی سرود فجر در مورد بخش ویژه شهید سلیمانی توضیح داد: در این بخش ۴۱۸ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. اکنون مرحله داوری استان‌ها نیز در حال انجام است و حدود ۶ استان کارهای داوری را انجام داده‌ و برنامه داوری ۲۵ استان در پنجشنبه و جمعه این هفته انجام می‌شود که بتوانیم تا پایان هفته مرحله داوری استان‌ها به پایان برسد. از هر استان نیز یک اثر منتخب هیات داوران و یک اثر به عنوان اثر منتخب مردمی به واسطه پخش آثارشان در صدا و سیما به بخش نهایی جشنواره سرود فجر راه می‌یابند. همچنین در پایان نوروز ۱۴۰۱ اثر منتخب مردم از طریق دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد و در ۳۱ استان حدود ۳۱۰ گروه از سوی ستاد جشنواره تقدیر خواهند شد.

زیبایی‌نژاد در بخش پایانی گزارش آماری خود گفت: در تهران نیز شاهد استقبال خوبی از سوی گروه‌ها بودیم و ۲۷۵ گروه بعد از فراخوان، حضور خود را در جشنواره اعلام کرده‌اند. ما یک جشن بزرگ سرود هم داریم که این رویداد با حضور گروه‌ها و مربیان مختلف تهرانی و استانی در ۲۵ یا ۲۶ فروردین سال آینده در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست، محمد گلریز رییس کمیته علمی جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر سخنان خود را با نقطه نظرات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به مقوله سرود، آغاز کرد و گفت: دشمن همه تلاش خود را برای تغییر سبک زندی ما به کار برده که در این بین موسیقی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در این شرایط بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. متاسفاته به دلیل تهاجم فرهنگی دشمن ما الان در شرایط جنگ فرهنگی هستیم و اولویت ما باید مبارزه با مافیای موسیقی چه در داخل و چه در خارج از کشور باشد. برگزاری جشنواره‌های گوناگون با همکاری رسانه ملی و معرفی جوانان مستعد یکی از نکات مهمی است که باید در عرصه جنگ فرهنگی با دشمن در نظر داشته باشیم.

وی افزود: امروزه در وضعیت بسیار حساسی هستیم و در جنگی فرهنگی با دشمن و مسائل فرهنگی و هنری رویکرد بسیار مهمی است که در این جنگ فرهنگی باید بیشتر به آن توجه کنیم و من از مرکز آفرینش‌های هنری بسیج قدردانی می‌کنم که با تمام مسائل مادی مختلف کار بسیار عظیمی انجام دادند که می‌تواند حرکتی جریان‌ساز برای کارهای فرهنگی دیگر باشد. اکنون کسی منکر تهاجم فرهنگی دشمن نیست، آنها در اتاق‌های فکر خود برنامه‌ریزی‌های زیادی برای دشمنی با کشور ما  برای انحراف فکری جوانان دارند. کاری که شما عزیزان انجام می‌دهید جهادی است که در این مسیر می‌تواند با تکیه بر فرمایشات مقام معظم رهبری امری ستودنی باشد. موسیقی یکی از مهم‌ترین مسائل تاثیرگذاری است که چه بخواهیم و چه نخواهیم باید بپذیریم که نقش بسیار موثری در ترویج فرهنگ شنیداری جامعه دارد.

رییس کمیته علمی جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر درباره ملاک‌های داوری این رویداد توضیح داد:  مسئله اعتقادی برای انتخاب داوران جشنواره از اولویت‌های اصلی ما بود و خوشبختانه هنرمندانی که در این زمینه معرفی شده‌اند، هنرمندان معتقد و متعهدی هستند. ازینرو اعتقاد و تخصص هیات داوران برای ما دو فاکتور مهم ارزیابی آثار محسوب می‌شود. در بخش تولید شهروز حقی، محمدرضا عقیلی، مرتضی تقی زاده و میلاد عرفانپور کار داوری آثار را به عهده دارند. در بخش آکاپلا شهروز حقی، محمدرضا عقیلی و مرتضی امیری‌اسفندقه نیز هیات داوران این بخش هستند. حبیب خزاعی‌فر، میلاد عرفانپور و امید روشن‌بین نیز اعضای هیات داوران بخش بازخوانی را تشکیل می‌دهند.

 

منبع: فارس

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه