رفتن به بالا
  • سه شنبه - 23 آذر 1400 - 09:31
  • کد خبر : ۱۰۰۳۱
  • چاپ خبر : مقام‌هایی از موسیقی کردستان گم شده بود

مقام‌هایی از موسیقی کردستان گم شده بود

پیمان صفوتی ـ داور بخش موسیقی نواحی شاخه دف ـ می‌گوید: در حال حاضر در سنندج مقام‌هایی داریم که خیلی وقت بود گم شده بودند ولی با وجود جشنواره جوان و حضور بخش موسیقی نواحی، بسیاری از نوازندگان سنندج آنها را نواختند و نه تنها نوازندگان کُرد بلکه کل کشور توانستند به واسطه این اجراها […]

پیمان صفوتی ـ داور بخش موسیقی نواحی شاخه دف ـ می‌گوید: در حال حاضر در سنندج مقام‌هایی داریم که خیلی وقت بود گم شده بودند ولی با وجود جشنواره جوان و حضور بخش موسیقی نواحی، بسیاری از نوازندگان سنندج آنها را نواختند و نه تنها نوازندگان کُرد بلکه کل کشور توانستند به واسطه این اجراها با بخش مقامی و نواحی خانقاهی منطقه کردستان آشنا شوند و به طور کلی جایگاه دف‌های مقامی کردستان را مشخص کردند.

به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، پیمان صفوتی داور بخش موسیقی نواحی با بیان اینکه او یکی از شرکت‌کنندگان در دوره‌های اول و دوم جشنواره بوده است، درخصوص جایگاه جشنواره موسیقی جوان گفت: این جشنواره در کردستان جایگاه خیلی ویژه‌ای دارد و در شهر و دیار ما بسیار تاثیرگذار بوده و نقش بسیار خوبی برای رشد و اشتیاق‌ جوانان به سازهای منطقه داشته است.

وی ادامه داد: رسالت اصلی جشنواره معرفی کردن فضای موسیقی مقامی و نواحی است، خصوصا با اساتید داور؛ چراکه نگاه بسیار ویژه‌ای به استادانی کرده که در هر منطقه به دلیل عدم توجه مسئولین نامشان سال‌ها است به گوش کسی نرسیده است. در واقع جشنواره هم استادان گمشده را پیدا کرده و هم به نوجوانان و جوانانی که در عرصه موسیقی نواحی فعالیت می‌کنند توجه کرده است.

این داور بخش دف افزود: در سال‌های اخیر شرکت‌کنندگان از شهرها و روستاهای خیلی دور در ساز دف شرکت کردند که این خود نشانه ترویج و اشاعه خوب این جشنواره است ولی متاسفانه به خاطر شرایط کرونا کمی اشتیاق کمتر شده است.

داور بخش موسیقی نواحی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان در ادامه گفت: با نگاهی به دوره‌های قبل می‌توان تغییر صد درصدی را در نوازندگی بچه‌ها شاهد بود که اینها همه نشانه اشاعه جشنواره موسیقی جوان است. در واقع جشنواره موسیقی جوان باعث شده بچه‌ها از سنین پایین به کار موسیقی علاقمند شوند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه